در حال خواندن
قسمت دهم سریال صوتی ظهور بانک‌های مخابراتی منتشر شد: تلکام و صنعت بانکداری در ایران : رقابت و همکاری
0

قسمت دهم سریال صوتی ظهور بانک‌های مخابراتی منتشر شد: تلکام و صنعت بانکداری در ایران : رقابت و همکاری

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-08-29

 به آخرین اپیزود از سریال صوتی ظهور بانک های مخابراتی یا تلکوبانک ها رسیدیم. این مجموعه با همکاری تیمی مجرب از نویسندگان، تحت نظر صاحب نظران و خبرگان صنعت بانکداری و مخابرات کشور، تا به اینجا گردآوری شد که تا کنون ۹ قسمت از این سریال صوتی جذاب تقدیم شما شنوندگان گرامی شد.

ما در این سریال ۱۰ قسمته تلاش کردیم تا مفهوم نوظهور تلکوبنکینگ که حاصل مشارکت راهبردی بانک‌ها و اپراتورهای مخابراتیست را از جوانب مختلف بررسی کنیم. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم در دو اپیزود اول به ظهور تلکوبانک‌ها در جهان پرداختیم و سعی کردیم این مفهوم را کمی بیشتر توضیح دهیم. در اپیزود سوم ایجاد ارزش افزوده برای بازیگران اصلی تلکو بانکینگ از طریق شکل‌گیری اتحادهای راهبردی بررسی شد که پیشنهاد میکنیم برای درک عمیق تر مفهوم تلکوبانک‌ها این اپیزود را از دست ندهید. اپیزود چهارم به ریسک‌هایی که در همگرایی بین دو صنعت متصور است پرداخته و قاعدتا در ایجاد اتحادهای راهبردی، سرمایه گذاری یک مرحله مهم محسوب میشود که ما سعی کردیم در اپیزود پنجم این موضوع را زیر ذره ببن ببریم. تلکوبنکینگ یک مفهوم نوظهور است که مطالعه آن، ما را به مدل‌های مشترک کسب و کاری نوینی راهنمایی می‌کند. در اپیزود ششم مدل‌های کسب و کاری مشترک در تلکو بانک‌ها معرفی شده و در اپیزود هفتم الزامات و زمینه‌های ورود تلکو بانک‌ها به اکوسیستم مالی ایران را مرور کردیم. بدون شک یکی از کلیدی‌ترین محورها در همکاری بانک‌ها و اپراتورها، هویت دیجیتال است که در اپیزود هشتم مطرح شد. اما نکته بسیار مهم در این بین همیشه استفاده از فناوری‌ها و مدل‌های کسب و کاری نوظهور با چالش رگولاتوری همراه بوده، خصوصا موضوعی همچون تلکوبانک که بیش از یک رگولاتور در تنظیم گری آن ذی‌نفع هستند، اپیزود نهم به طور مفصل به این موضوع پرداخته است. چنانچه تاکنون موفق به شنیدن این سریال نشده‌اید، از شما دعوت می کنیم که در اپلیکیشن کستباکس “کانال لرنودیو” و سایت عصرپرداخت ما را دنبال کنید.

 

تهیه کننده : لرنودیو

پخش کننده : عصر پرداخت

مدیر اجرایی : عبداله افتاده

دبیر اجرایی : هومن رضوی

نویسنده:  اسمهان حکاک

ویراستار فنی : سید بهنام خاکباز

ویراستار و راوی : ساغر مشهدی زاده

تدوین گر: پرستو موسوی

اسپانسر : همراه اول

برای اینکه با سریال تلکوبنکینگ بیشتر آشنا بشید، ابتدا باید بگیم که تلکوبنک چیه. تلکوبنک حاصل همکاری و مشارکت بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی برای ارائه محصولات مشترک به مشتریانه. ما تو لرنودیو برای اولین بار، سریال صوتی “تلکوبنکینگ” رو با حمایت همراه اول تهیه کردیم که توسط عصر پرداخت پخش میشه. این سریال شامل ۱۰ اپیزوده که توی هر اپیزود اون، یک موضوع و جنبه جدید از تلکوبنکینگ به صورت تخصصی بررسی و ارائه میشه.

 

قسمت دهم: تلکام و صنعت بانکداری در ایران : رقابت و همکاری

 

اپیزود دهم سریال صوتی ظهور بانک‌های مخابراتی، کمی جنبه تاریخی دارد و برخی از رقابت ها و همکاری های چند سال اخیر در صنعت بانکداری و مخابرات را عنوان می‌کند. در این اپیزود که متشکل از چهار بخش است، ابتدا تجربه شرکت جیرینگ به عنوان تلاش بزرگترین اپراتور خاورمیانه یعنی همراه اول برای ورود به بخش پرداخت الکترونیک را بررسی می‌کنیم. سپس مختصری در خصوص اپراتورهای مجازی موبایل یعنی MVNO ها و همچنین بحث مربوط به امضای همراه و نظام جامع هویت دیجیتال می پردازیم.

بی تردید، اصلی‌ترین پیشران تجاری برای مشارکت اپراتورها و بازیگران خدمات مالی، ارایه ارزش پیشنهادی متمایز به بازار است و در همین راستا باید گفت ایجاد دسترسی به خدمات مالی یک فرصت بزرگ است. ارزش آن صدها میلیارد ریال، تولید ناخالص داخلی است. نگاه به تجربیات بین المللی به ما می گوید اگر اپراتورها بخواهند نقش محوری را در ارایه خدمات مالی ایفا کنند و در مزایای مثبت اجتماعی و اقتصادی آن سهیم شوند، نیاز به مشارکت و همکاری با صنعت بانکداری دارند. ترس بانکها از بازیگران غیر‌سنتی و از دست دادن بازار و به تبع آن مشتری، بانک‌ها را مجبور به استفاده از کانال‌های سهل‌الوصول‌تر به مشتری و مشارکت با سایر بازیگران کرده است و نیاز به مدل‌های جامع حاکمیتی که مسئولیت‌ها و تعهدات بانک‌ها و اشخاص‌ ثالث و شرکای تجاری را روشن کند جدی‌تر از گذشته قابل لمس است .

اما در کشور ما، همکاری اپراتورها و بانک‌ها به دلایلی مختلفی تاکنون شکل نگرفته. مصاحبه با خبرگان این دو صنعت ما را به این سمت می برد که عمده دلایل عدم این همکاری، در عدم درک مشترک از یک سو و همچنین در برخی تجارب، تمامیت طلبی بازیگران از سوی دیگر به نبود همکاری‌ها بیانجامد. در حالی که تجربه دنیا که در این سریال صوتی به بعضی از آن پرداختیم، می‌گوید؛ در واقع تلکام و خدمات مالی باید همکاری کنند نه اینکه وارد حوزه‌های همدیگر بشوند. در این اپیزود به بخشی از تجربیات داخلی در حوزه مشارکت راهبردی نظام بانکی و صنعت تلکام و یا تلاش‌های طرفین برای ورود در زمین بازی یکدیگر و علل عمده عدم موفقیت خصوصا در یک دهه اخیر می‌ردازیم.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر