در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد گزارشگری اعتباری و چالش تامین فراگیر در بانکداری دیجیتال منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد گزارشگری اعتباری و چالش تامین فراگیر در بانکداری دیجیتال منتشر شد

نویسنده:  عبداله افتاده1399-06-30

در ادبیات اقتصادی اعتبارسنجی روشی است مبتنی بر علوم آماری که در آن با استفاده از مدل‌های آماری، تاریخچه و حساب‌های اعتباری افراد، ریسک اعطای تسهیلات به افراد اندازه‌گیری می‌شود. زمانی که بانک‌ها قصد دارند به مشتریان تسهیلاتی پرداخت کنند، وضع اعتبار دارایی‌ها و خوش‌حسابی یا بدحسابی مشتری مورد نظر را می‌سنجند و پس از به دست آوردن اطلاعات لازم (ازجمله میزان سرمایه شرکت‌ها، نسبت‌های مالی میانگین موجودی سپرده مشتریان و میزان بدهی و تعهدات نزد بانک مورد نظر و سایر بانک‌ها) اقدام به تصمیم‌گیری در این خصوص می‌کنند.

عصر پرداخت – تقویت نظام اعتبارسنجی می‌تواند موجب کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها شود. بنابراین مرور تجربه‌ کشورهای پیشرفته‌ دنیا در حوزه‌ اعتبارسنجی، به سیاست‌گذاران و متخصصین صنعت‌ بانکداری کشور، جهت تقویت نظام بانکی از منظر اعتبارسنجی کمک می‌کند.

کشور آمریکا با داشتن سابقه‌ای بالغ ‌بر ۵۰ سال، پیشتاز در عرصه‌ اعتبارسنجی مشتریان در حوزه‌ بانک و بیمه به شمار می‌رود. مؤسسات اعتبارسنجی این کشور (Credit Bureau) دارای کامل‌ترین داده‌های اعتباری دنیا هستند. قانون گزارش اعتباری منصفانه آمریکا (FCRA)، استانداردهایی را برای جمع‌آوری، کنترل و انتقال داده‌های اعتباری افراد بر اساس دقت، انصاف و رعایت اطلاعات محرمانه‌ شهروندان معین کرده است.

این روزها صحبت از اهمیت تحول دیجیتال به خصوص در نظام بانکی از هر تریبونی شنیده می شود اما در لایه های پایین تر شاهیدم که هنوز بانک های ما نتوانسته اند در ارایه تسهیلات براساس اعتبار مشتریانشان اقدامی جدی انجام دهند.

از همین رو به دلیل نقش و اهمیت  گزارشگری اعتباری چالش تامین مالی فراگیر در بانکداری دیجیتال  با آقایان مجید شکوهی مشاور IT صندوق ذخیره فرهنگیان و مدیرعامل سابق شرکت اعتبارسنجی حافظ سامان ایرانیان و سید محمد حسین محمودی رییس اداره بانکداری شخصی و بهبود تجربه مشتری بانک ملت در این میزگرد گفت و گو کرده ایم.

از شما دعوت می کنیم این میزگرد صریح را بشنوید.

اسپانسر این اپیزود شرکت به پرداخت ملت

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر