در حال خواندن
بلاک‌چین فرصتی برای بازیابی دنیای بانکداری
0

بلاک‌چین فرصتی برای بازیابی دنیای بانکداری

نویسنده:  عبداله افتاده1399-06-30

در سال ۲۰۰۸، با استفاده از فناوری بلاک‌چین، تغییر ایجاد شده در زمینه‌های مختلف تجاری به نمایش گذاشته شد. این فناوری حتی در بدو تولد، صنایع و بخش‌های مختلفی را مختل کرد. ویژگی‌های متفاوت بلاک‌چین مانند عدم تمرکز، تغییرناپذیری و شفافیت، آن را برای بخش‌های تجاری و حوزه‌‌های مختلف در سرتاسر جهان، تبدیل به یکی از جذاب‌ترین‌ها کرده است. یکی از صنایع مذکور، صنعت بانکداری و اقتصاد است.

مطمئنا می‌توان گفت که بلاک‌چین، پتانسیل تغییر بخش مالی و بانکداری با کاهش هزینه‌های احتمالی و پس‌‌انداز نیروی کار را دارد. براساس گزارشPwC (PricewaterhouseCoopers) ، ۲۴درصد از مدیران مالی از سراسر جهان با فناوری بلاک‌چین آشنایی دارند و آمریکای شمالی به‌طور قابل توجهی بیشترین سهم را در این زمینه دارد. با مشاهده پیامدهای گسترده این فناوری، شرکت‌ها به‌طور دائم در حال تحقیق هستند تا روش‌های استفاده از بلاک‌چین در بخش‌های مختلف را دریابند.

به‌طور خاص در مورد بخش بانکی و امور مالی، صدها و هزاران صندوق، روزانه به‌طور منظم از یک منطقه از جهان به منطقه دیگر منتقل می‌شوند. این امر باعث شده تا سیستم مالی جهانی، یکی از محبوب‌ترین بخش‌هایی باشد که توانسته از طریق کاربرد بلاک‌چین سود قابل ملاحظه‌ای ببرد. مطابق گزارشGlobal Fintech Report 2017 ، ۷۷درصد از موسسات Fintech انتظار دارند که در سال ۲۰۲۰، بلاک‌چین را به عنوان بخشی از سیستم تولید یا فرایند تولیدشان اتخاذ کنند.

با درک اساسی از فناوری بلاک‌چین و کارکرد آن، سوال واقعی که در ذهن ما ایجاد می‌شود، این است که آیا بلاک‌چین واقعا برای بخش بانکی مفید است؟ اگر بله، پس چگونه می‌توانیم از این فناوری به بهترین وجه ممکن برای صنعت استفاده کنیم؟ و از همه مهم‌تر، آیا این فناوری موقتی است یا دائم؟

فناوری زنجیره بلوک یا همان بلاک‌چین، کاری که اینترنت با رسانه‌ها انجام داده را برای بانک‌ها خواهد کرد. وقتی صحبت از بانک‌ها و سازمان‌های مالی در عصر حاضر است، بلاک‌چین حلال بسیاری از مشکلات خواهد بود. فناوری بلاک‌چین دارای تمام خصوصیات جذاب مورد نیاز یک فناوری قابل اعتماد در خصوص پول و فرایندهای مالی – بانکی است؛ ایمن، غیرمتمرکز، شفاف و همچنین نسبتا ارزان‌تر.

بلاک‌چین هنگام تبادل داده، اطلاعات و پول، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا از زیرساخت‌های شبکه‌ای شفاف، به همراه هزینه‌های بسیار ارزان عملیاتی استفاده کنند. این خصوصیات باعث می‌شود زنجیره بلوک، راه‌حلی قابل اطمینان و امیدوار‌کننده برای صنعت بانکداری و دارایی باشد.

موسسات مالی، وظیفه سنگینی به نام حفظ امنیت و فراهم کردن بستری راحت برای مشتریان بر گردن‌شان است بنابراین، فرایندهای موجود به واسطه‌های زیادی احتیاج دارند. دخالت این واسطه‌ها همان چیزی است که صنعت را گران می‌کند. علاوه بر این، با درگیری افراد زیاد و فرایندهای دستی، احتمال خطا و کلاهبرداری همواره در حال افزایش خواهد بود. فناوری بلاک‌چین قادر است موارد مذکور را با تضمین معاملات انجام دهد و تجربه کلی مشتری را رضایت‌بخش‌تر کند.

گرچه کلمه بلاک‌چین یا زنجیره بلوک در اوایل ظهورش توسط بانک‌ها و موسسات مالی کمی نادیده گرفته شد، اما اکنون داستان تغییر کرده است. با موفقیت این فناوری در صنایع مختلف، بخش بانکی به‌طور فعال به دنبال تکنولوژی‌های جدید و کاربردهای نوین در فناوری بلاک‌چین است.

نام‌های بزرگی مانند JP Morgan Chase بخش‌های جدیدی را افتتاح کرده‌اند که تمرکزشان به‌طور اختصاصی روی بررسی آینده فناوری بلاک‌چین است. بانک سرمایه‌گذاری چند ملیتی آمریکایی که مقر آن در شهر نیویورک است، بخش جدیدی به نام بخش Quorum را به‌طور خاص برای تحقیق و اجرای فناوری بلاک‌چین آغاز کرده. Quorum یک پلتفرم عقد قرارداد توزیع شده و هوشمند برای شرکت‌هایی است که از معاملات سریع و توان عملیاتی برای مقابله با چالش‌های صنعت مالی، بانکداری و فراتر از آن پشتیبانی می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است آنها قبلا گواهی سپرده سالانه را بر اساس یک رجیستر توزیع شده با نرخ متغیر صادر کرده‌اند.

به غیر از این، بانک بزرگ آمریکایی Bank of America یک سند ثبت اختراع ارایه داده است که توسط دفتر ثبت اختراع و علایم تجاری ایالات متحده منتشر شده است. این سند در مورد اجرای فناوری بلاک‌چین مجاز برای تامین سوابق و همچنین تایید صحت داده‌های تجاری و شخصی صحبت می‌کند.

این سیستم فقط به شرکت‌کنندگان مجاز اجازه می‌دهد تا به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و از سیستم استفاده کنند. علاوه بر این، سیستم پیشنهادی، از فناوری زنجیره بلوک برای ترکیب چندین سیستم‌عامل ذخیره داده در یک بستر استفاده می‌کند. این شبکه کاملا ایمن، باعث افزایش راندمان کلی و کاهش تعداد مکان‌های ذخیره اطلاعات کاربر می‌شود.

فناوری بلاک‌چین و کاربردهایش، بی‌نظیر و نامحدود است. تقریبا می‌تواند در هر موضوعِ تراکنش‌پذیر، کاربرد داشته باشد. بلاک‌چین، بزرگ‌ترین مانع کلاهبرداران است؛ زیرا هر نوع معامله صورت گرفته با تمام جزییات، در دفتر کل ثبت شده و همه طرفین معامله می‌توانند به این جزییات دسترسی داشته باشند.

هر فرد در هر نقطه از دنیا که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند از آن در تراکنش‌های خود استفاده کند.

با این وجود، پژوهش‌های بسیاری که صورت گرفته، نشان از افزایش استفاده از این فناوری در دهه آینده دارد. علاقه به حوزه بلاک‌چین در دنیا رو به افزایش است. ارایه دوره‌های دانشگاهی بلاک‌چین، برگزاری انواع کنفرانس‌ها و همایش‌های این حوزه، استفاده بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های فناوری از آن به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه‌ها، کاهش خطاهای سیستمی و افزایش کیفیت ارایه خدمات خود، دلیلی بر این مدعاست.

هنگامی که شما با هر رایانه‌ای که به شبکه بلاک‌چین متصل می‌شود، یک کپی یا نسخه به‌روزرسانی شده از بلاک‌چین دارید، بنابراین هزاران یا حتی میلیون‌ها نسخه از همان بلاک‌چین در دسترس کاربران قرار دارد که به نوعی محتویات بلاک‌چین را برای همه قابل مشاهده می‌کند.

این حجم از گستردگی اطلاعات بلاک‌چین در شبکه‌ای از رایانه‌ها، دستکاری اطلاعات را دشوارتر می‌کند؛ زیرا یک هکر نیاز به دستکاری هر نسخه از بلاک‌چین در شبکه دارد که با وجود موارد مذکور، تقریبا غیرممکن است.

از سوی دیگر با نگاهی به بلاک‌چین در فناوری استخراج بیت‌کوین، خواهید دید که شناسایی کاربران عملا غیرممکن است زیرا اگرچه تراکنش‌های ثبت شده در بلاکچین کاملا ناشناس نیستند، اما اطلاعات شخصی کاربران تنها محدود به امضای دیجیتال یا نام کاربری آنها است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر