در حال خواندن
فایل تصویری میزگرد بررسی شبهات تامین و خرید یک میلیون دستگاه کارتخوان بانک ملی به ارزش حدودی ۱۰۰ میلیون دلار منتشر شد
0

فایل تصویری میزگرد بررسی شبهات تامین و خرید یک میلیون دستگاه کارتخوان بانک ملی به ارزش حدودی ۱۰۰ میلیون دلار منتشر شد

نویسنده:  عبداله افتاده1401-10-06

اجرای تجارت و بانکداری الکترونیک به رغم نیاز به بسترهای نرم افزاری و حقوقی نیازمنـد وجـود بسترهای فنی سخت افزاری با توجه به نوع سرویس ارایه شده دارد.
عصر پرداخت – بطـور کلـی در تمـامی مراحل حرکت بانکها ، موسسات مالی، شرکتهای تجاری به سمت تجارت و بانکداری الکترونیک، تهیـه فناوریهای نوین در بعد سخت افزار بعنوان یک ضرورت جهت حفظ موقعیت در عرصه رقابت محسـوب میشود.
اما اینکه در وضعیت فعلی مشخصا در صنعت پرداخت الکترونیک کشور که نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه کارتخوان در حدود ۲و نیم میلیون کسب و کار در حال استفاده است و سالهاست همگان بر نبود تناسب میان تعداد کارتخوان های فروشگاهی و کسبه تاکید می کنند، چرا که این حجم از سخت افزار جز هدر رفت منابع کشور حاصلی دیگر ندارد.
با این وجود چند ماه پیش بانک ملی ایران مصوب کرده، شرکت پرداخت الکترونیک سداد که ۱۰۰ درصد آن متعلق به این بانک است برای جلوگیری از خروج نقدینگی می تواند تا سقف یک میلیون دستگاه کارتخوان (پوز pos) خریداری کند.
این در حالی است که اکنون حداقل قیمت یک دستگاه کارتخوان مناسب برای به کارگیری در شبکه پرداخت نزدیک به ۳ تا ۴ میلیون تومان قیمت دارد که اگر میانه این اعدد را بگیریم بانک ملی قرار است نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از جیب بیت المال صرف خرید دستگاه کارتخوان برای جلوگیری از خروج منابع مالی خود کند.
البته طبق اسناد رسیده به ما، گویا شرکت پرداخت الکترونیک سداد همزمان با خرید این کارتخوان‌ها، در حال رایزنی با شرکت چینی پکس pax برای تولید حداقل ۴۰۰ هزار دستگاه کارتخوان آن هم به صورت skd (قطعات نیمه منفصله) است. از سوی دیگر پرداخت الکترونیک سداد به منظور تجهیز ناوگان دستگاه های کارتخوان خود اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت با یک شرکت داخلی کرده است که در نوع خود بی نظیر است، چرا که توافقات انجام شده در این قرارداد به شکلی است که برای بزرگان صنعت پرداخت هم باور پذیر نیست. ما در برنامه امشب که با اجرای عبداله افتاده مجری کارشناس برنامه و مهمانان حاضر در استودیو آقایان مهندس مرتضی مقدسیان مدیرعامل هلدینگ نگاه بانک کار آفرین و مهندس مجید شکوهی کارشناس ارشد نظام بانکی در خصوص منطقی بودن تولید کارتخوان در کشور توسط این شرکت و برخی ابهامات دیگر به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
61%
علاقه‌مندم
11%
نظری ندارم
17%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
6%
خوشحالم
6%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر