در حال خواندن
سه پیشنهاد برای توانمندسازی دختران نوجوان در ICT و STEM
0

سه پیشنهاد برای توانمندسازی دختران نوجوان در ICT و STEM

نویسنده:  پریا نجفی1399-07-06

تفاوت بین مشارکت دختران و پسران نوجوان در علم، فناوری، ریاضیات و مهندسی (STEM) و فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در اکثر جوامع همچنان ادامه دارد. دختران نوجوان، علاقه کمتری به STEM نشان می‌دهند و کمتر در آزمون‌های علمی استاندارد حضور دارند. دختران در معرض محیط‌های یادگیری در خانه و مدرسه هستند.‌ در این محیط‌ها STEM و ICT به عنوان حوزه‌های مردانه تلقی می‌شود که پسران «به‌طور طبیعی» در آن موفق‌ترند. این کلیشه‌ها باعث می‌شود دختران باور کنند STEM و ICT حوزه‌های علمی متعلق به آنها نیستند بنابراین در مورد یادگیری و توانایی خودشان تردید می‌کنند.

این عدم اعتماد به نفس آنها است که دختران را از STEM و ICT دور می‌کند نه ناتوانی آنها، اما برای موفقیت در این عرصه‌ها، فرد باید بارها شکست بخورد، به تلاش خود ادامه دهد و استراتژی‌هایش را اصلاح کند تا اینکه در نهایت مشکل حل شود. اگر به خود اعتقاد داشته باشید این روند می‌تواند شادی‌بخش باشد و در غیر این صورت، منجر به تضعیف روحیه خواهد شد. این وظیفه مربیان و مراقبان است که هنجارهای جنسیتی که دختران را به شک و تردید در توانایی‌های خود سوق می‌دهد به چالش بکشند.

آموزش  STEMو ICT نه‌تنها می‌تواند منجر به اشتغال بهتر زنان در آینده شود، بلکه همچنین می‌تواند موجب توسعه مهارت‌های اساسی برای حل مشکلات جوامع، سالم ماندن و فعال بودن در موضوعات مهم عصر حاضر مانند تغییر اقلیم شود. حال پرسش این است که چگونه می‌توان دختران را برای مشارکت در برنامه‌های ICT و STEM هدایت کرد؟ در این خصوص سه ایده زیر قابل‌توجه است:

 

*ذهنیت رشد را بیاموزید

به دختران می‌توان آموخت که هوش و توانایی با گذشت زمان رشد می‌کند؛ به‌خصوص وقتی که در شکست‌ها مقاومت می‌کنیم تا به هدف برسیم. وقتی دختران متوجه شوند هر وقت در حل یک چالش فناوری یا یک مشکل علمی شکست می‌خوریم، در حال یادگیری و رشد هستیم، تصویری که از خودشان دارند، خراب نمی‌شود. آنها توانایی‌های خود را به عنوان کارآفرینان، مخترعان و عوامل توانمند تغییر پذیرفته‌اند. مهم است که معلمان، کودکان را به دلیل عدم موفقیت جریمه نکنند و دختران را به ریسک‌پذیری تشویق کنند. به این ترتیب محیطی مناسب برای دختران و پسران ایجاد می‌شود تا از فرصت‌های برابر برای پرورش ذهنیت رشد برخوردار شوند.

 

*داستان‌های موفقیت را به اشتراک بگذارید

الگوها می‌توانند الهام‌بخش و کمک‌کننده باشند تا خود را در شخصی که تحسینش می‌کنیم، پیدا کنیم. دانستن در مورد زنان و دختران موفق در حوزهSTEM  وICT ، می‌تواند کلیشه‌های جنسیتی به عنوان یک‌ مانع را از بین ببرد. اگر بانویی موفق و شاغل درSTEM  وICT  هستید، داستان خود را با دختران مدرسه به اشتراک بگذارید و آنها را تشویق کنید که درباره ایده‌های خود سوال بپرسند و ادعای اعتبار کنند. اگر معلم یا والدین دختران جوان و نوجوان هستید، منابع زیادی برای آنها وجود دارد که به سهم مهم زنان در علم و فناوری اشاره می‌کند. این آگاهی، برای پسران نیز مهم است.

 

*از دختران حاشیه‌نشین حمایت کنید

دخترانی که به زبانی متفاوت از زبان آموزشی صحبت می‌کنند یا در فقر، زندگی می‌کنند و با تبعیض نژادی روبه‌رو هستند، فرصت کمتری برای دسترسی به آموزش و پرورش دارند تا آنها را برای رشد مهارت‌های STEM و ICT پشتیبانی کند. زنان این گروه‌ها در STEM  و ICT کمتر حضور دارند، بنابراین برای دختران حاشیه‌نشین، یافتن الگوهایی که مانند آنها صحبت می‌کنند، شبیه آنها می‌شوند و با تجربیات زندگی خود همدلی می‌کنند، دشوار است. حمایت از آموزش باکیفیت شامل STEM و ICT برای تمام دختران و گشودن مسیرهای انتقال آنها به نیروی کار STEM ضروری است. حمایت از ایجاد شبکه‌های همسالان در مدرسه و خارج از مدرسه که دختران می‌توانند علاقه خود را در زمینه  STEMوICT  به اشتراک بگذارند، نیز می‌تواند تغییراتی ایجاد کند. این اشتراک گذاری تجارب STEM را به دختران مرتبط می‌کند. استفاده از فناوری و علم دختران را برای حل مشکلات زندگی در اجتماعات توانمند می‌کند.

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی در STEM و ICT در چشم‌انداز ۲۰۳۰ توسعه پایدار، با هدف از بین بردن فقر، بهبود سیاره ما، تحقق حقوق بشر برای همه و دستیابی به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی تمام زنان و دختران مهم است. کنار گذاشتن دختران و زنان از تحصیلات و مشاغل در حوزه‌های STEM و ICT نابرابری جنسیتی را تداوم می‌بخشد، فرصت‌های دختران برای دسترسی به یادگیری دیجیتال و مشاغل با درآمد بهتر را محدود می‌کند و فرصت‌های زنان در حل چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی جهان ما را کاهش می‌دهد.

ما باید روایت‌ها را تغییر دهیم و هرچه سریع‌تر آغاز کنیم. راهنمایی دختران برای باور داشتن به خود و تعقیب رویاهای‌شان در STEM و ICT می‌تواند تحولات درازمدتی را به ارمغان بیاورد.

منبع: عصر ارتباط

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر