در حال خواندن
فایل صوتی بررسی دلایل موفق نشدن پروژه کیف الکترونیکی‌ پول منتشر شد
0

فایل صوتی بررسی دلایل موفق نشدن پروژه کیف الکترونیکی‌ پول منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-04-05

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

براساس آمار اعلام‌شده از سوی انجمن کسب‌وکارهای فین‌تک، درحال‌حاضر، ۶۳ درصد تراکنش‌های خرید پایانه‌های فروشگاهی زیر ۲۵هزار تومان، ۸۷درصد‌ زیر ۱۰۰هزار تومان و ۹۲درصد زیر ۲۰۰هزار تومان است و چنین ارقامی در رده تراکنش‌های خرد دسته‌بندی می‌شوند. همچنین کارمزد تمامی تراکنش‌هایی که بر بستر شاپرک انجام می‌شود (پرداخت‌های حضوری و غیرحضوری از طریق دستگاه‌های پوز و درگاه‌های پرداخت اینترنتی) بر عهده بانک‌هاست و به این ترتیب، تراکنش‌های خرد، بار مالی زیادی را بر این نهادها تحمیل می‌کنند و جدا کردن این تراکنش‌ها در قالب کیف الکترونیکی‌ پول می‌تواند مزیت بزرگی برای شبکه بانکی کشور ایجاد کند. فعالان این عرصه معتقدند با نظام فعلی کارمزد که از ذی‌نفعان اصلی این خدمات یعنی خریدار و پذیرنده هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و تمام کارمزد بر عهده بانک‌هاست، انگیزه‌ای برای خلق و استفاده از سرویس‌های پرداخت جدید ایجاد نمی‌شود.

متن خبر این گفت‌وگو را از اینجا دانلود کنید.

نشریه دیجیتال این گفت‌وگو را از اینجا دانلود کنید.


به‌رغم اینکه برای سال‌ها بانک‌ مرکزی جلوی توسعه کیف الکترونیکی‌ پول را گرفته بود، در شهریورماه سال گذشته، شورای پول و اعتبار، طی بخش‌نامه‌ای، اجازه اجرای طرح کیف الکترونیکی‌ پول را به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی داد. با وجود آنکه مصوبه ابلاغ شده توسط بانک ‌مرکزی ذاتا از جهت به رسمیت شناختن هویت کیف الکترونیکی‌ پول، به‌عنوان یک ابزار پرداخت ارزشمند به‌حساب می‌آید، اما کمک چندانی به بهبود تجاری‌سازی این مدل نمی‌کند و تنها در صورتی که در نظام کارمزد تعیین‌شده برای کیف پول الکترونیکی تجدیدنظر شود، این سرویس می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس‌های پرداخت می‌گویند اعمال محدودیت‌هایی مانند احراز هویت سامانه شاهکار و اخذ هزینه به ازای صدور کیف الکترونیکیی پول که در بخش‌نامه جدید آورده شده نیز باعث کاهش نرخ تبدیل کاربران آنها می‌شود.
اینکه بیش از یک دهه نظام بانکی و متخصصان صحبت از مزایای کیف الکترونیکی پول و در بسیاری مواقع، بانک مرکزی را سرزنش می‌کردند که چرا در این حوزه اقدام نمی‌کند، حال پس از ۹ ماه از ابلاغ این آیین‌نامه به نظر می‌رسد بانک‌هایی که صدای‌شان گوش فلک را کر کرده بود که زیر فشار نظام کارمزدی اشتباه، در حال فروپاشی در حوزه فناوری هستند و اینکه چرا اکنون اقدامی در جهت راه‌اندازی این سرویس نمی‌کنند، موضوعی قابل تامل است.
از این‌رو، در این میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال که با عنوان «بررسی دلایل موفق نشدن پروژه کیف الکترونیکی‌ پول» با حضور حمید توفیقی مدیرعامل گروه داده‌ورزی پارسیان، محمدعلی بخشی‌زاده قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات و سیدرضا جوکار نراقی مدیرعامل شرکت همراه کسب‌وکارهای هوشمند برگزار شد، دلایل عدم موفقیت در راه‌اندازی کیف الکترونیکی‌ پول، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
مشروح این گفت‌وگو، پیش‌روی شماست.
حامی این میزگرد، شرکت به‌­پرداخت ملت است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
100%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر