در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد باید و نبایدهای ارزش‌آفرینی دیجیتال در نظام بانکی منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد باید و نبایدهای ارزش‌آفرینی دیجیتال در نظام بانکی منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-12-27

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: مهندس محسن زادمهر مدیرعامل نئوبانک بانکینو و مهندس امین‌رضا ریاضتی مدیرعامل شرکت آرمان وفاداری آریا

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت پرداخت نوین و بانک تجارت

نئوبانک‌ به عنوان یک بانک دیجیتالی با استفاده از فناوری‌های نوین، در حال گسترش در ایران است. با این حال همانند هر کسب‌وکار جدید، نئوبانک هم با چالش‌هایی روبروست که برای رشد و توسعه این شرکت‌ها بسیار مهم هستند. یکی از چالش‌های مهم نئوبانک و سایر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و بانکداری دیجیتال در ایران، مسائل قانونی و حقوقی است.

در ایران، هنوز قوانین و مقررات مربوط به بانکداری دیجیتال به صورت کامل تعریف نشده و گاهی اوقات، قوانین موجود به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیستند تا به مسائل بانکداری دیجیتال پاسخ دهند. همچنین رگولاتوری بانکی، قوانین و مقرراتی را برای کنترل و نظارت بر عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام می‌کند که ممکن است برای شرکت‌های بانکداری دیجیتال مانند نئوبانک،‌ تحمیل هزینه‌های بالا و همچنین محدودیت‌هایی در حوزه فعالیت و توسعه بیشتر، به دنبال داشته باشد.

ریسک‌های امنیتی بالاست، بنابراین نئوبانک باید در این زمینه هم با رعایت مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی مشتریان، فعالیت خود را انجام دهد. همچنین در برخی موارد، شاید ارائه خدمات بانکداری دیجیتال برای برخی مشتریان، محدودیت‌های قانون داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است برخی مشتریان به دلیل محدودیت‌های قانونی، نتوانند تراکنش‌های بزرگ مالی را به صورت آنلاین انجام دهند و باید به شعبه فیزیکی بانک مراجعه کنند.

به طور کلی، چالش‌های قانونی برای نئوبانک و سایر شرکت‌های بانکداری دیجیتالی در ایران، ناشی از عدم تعریف دقیق و کامل قوانین و مقررات بانکداری دیجیتال و همچنین نیاز به رعایت مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی مشتریان است. با توجه به اینکه نئوبانک، یک بانک دیجیتال است، می‌تواند سرویس‌های متعددی را به مشتریان ارائه کند که از جمله آنها، کارت اعتباری بین‌المللی، ارائه خدمات پرداخت‌های موبایلی، ارائه خدمات بانکی آفلاین و… است. به نظر می‌رسد مادامی که رگولاتور بانکی در این حوزه‌ها شفاف‌سازی نکند، امکان ارائه این سرویس‌های جدید در نظام بانکی، چه برای نئوبانک‌ها و چه برای بانک‌های سنتی، وجود ندارد. اینکه چرا نئوبانک‌ها با وجود داشتن توانایی برای ارائه سرویس‌های جدید، هنوز در پیچ ارائه سرویس‌‌های اولیه نظام بانکی گرفتار شده‌اند، از موضوعات بسیار مهم در این زمینه است.

از این‌رو، در یکصد و سی‌ونهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (سی‌امین برنامه اقتصاد مدرن)، که ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شد، موضوع «بررسی چشم انداز کسب‌وکاری نئوبانک‌ها در ایران»، با حضور مهندس محسن زادمهر مدیرعامل نئوبانک بانکینو و مهندس امین‌رضا ریاضتی مدیرعامل شرکت آرمان وفاداری آریا، وابسته به بانک ایران زمین مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر