در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی قیمت تمام شده سرویس های بانکی و نظام کارمزدی منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی قیمت تمام شده سرویس های بانکی و نظام کارمزدی منتشر شد

نویسنده:  مرضیه کیانی1399-09-13

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

طبق اعلام بانک مرکزی بخشنامه تغییرات اعمال شده در کارمزد خدمات بانکی به بانک‌ها ابلاغ شده است و از اول آذر ماه اجرا می‌شود.

کارمزد خدمات بانکی یکی از راه‌های تامین مالی برای بانک‌ها است که به آن‌ هزینه‌های اسمی برای تنظیم و نگهداری حساب‌های مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری گفته و براساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه می‌شوند.

در حالی که بانک‌ها مدتی است که به دنبال افزایش کارمزد خدمات بانکی بودند، اکنون بخشنامه افزایش کارمزد خدمات بانکی ابلاغ شده است و با آغاز آذر ماه این افزایش تعرفه اجرا می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود و کارمزد خدمات بانکی شامل حال این دو خدمت الکترونیکی نمی‌شد، اما حالا طبق مصوبه‌ای که از آذر ماه اجرا می‌شود، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲۵۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

فارغ از تغییر و تعیین تعرفه های جدید در این ابلاغیه، موضوع مهمی که به عنوان یک مطالبه عمومی می توان از آن نام برد چگونگی تعیین تعرفه است، از آنجا که تعرفه گذاری ارتباط مستقیمی با قیمت تمام شده سرویس ها دارد، اکنون سوال اصلی این است که بانک مرکزی براساس چه فرمولی اقدام به تعرفه گذاری می کند، آیا تعرفه فعلی به اندازه هزینه های بانک ها هست یا خیر و مهم تر از همه اینکه بانک مرکزی در خصوص شرکت های زیرمجموعه خود همچون خدمات و شاپرک براساس قیمت تمام شده عمل می کند یا خیر، اینها موضوعاتی است که در این میزگرد با آقایان عبدالحمید منصوری رییس هیات مدیره شرکت TLS و رستم شاه گشتاسبی رییس اداره کل زیرساخت بانک ملت به بحث و گفت و گو گذاشتیم.

از شما دعوت می کنیم این مناظره داغ و جذاب را بشنوید.

اسپانسر این اپیزود شرکت فناوران اطلاعات انصار

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مرضیه کیانی

ارسال یک نظر