در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعۀ رویکرد بانکداری باز منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعۀ رویکرد بانکداری باز منتشر شد

نویسنده:  مرضیه کیانی1399-10-28

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

ابتدای امسال بود که کمیتۀ بانکداری باز در کارگروه بانکداری دیجیتال بانک مرکزی، مأمور به تدوین معماری کلان بانکداری باز در کشور شد. در این کمیته که تمامی ذی‌نفعان اکوسیستم بانکداری باز حضور دارند، سعی شده ضمن تعیین چارچوب‌ها، نقشی که هرکدام از بازیگران می‌توانند در اکوسیستم بانکداری باز کشور بر عهده گیرند، مشخص شود.

طبق وظیفه‌ای که برای کمیتۀ بانکداری باز تعریف شده، این کمیته قرار است روال‌های نظارتی و عملیاتی بانکداری باز را تعیین کند و برای اجرایی شدن آن‌ها پیشنهادهایی ارائه دهد؛ پیشنهادهایی که تاکنون منجر به تدوین معماری کلان بانکداری باز شده است. هرچند ازنظر کمیتۀ بانکداری باز، این چارچوب یا معماری، نهایی شده؛ اما برای ابلاغ، نیازمند بررسی نهایی و تصویب معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی است.

طی سال‌های گذشته با شکل‌گیری بوم‌های مختلف از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری بانکی، برخی از قدم‌های اولیه در این زمینه برداشته شده، اما واقعیت این است که تاکنون بانک مرکزی اقدام به رگولاتوری این حوزه نکرده و هرکدام از این شرکت‌ها و بوم‌های مختلف، به فراخور توانایی خود در درک قوانین و شناختی که از سرویس‌های مختلف و بسترهای موردنیاز کسب‌وکارها داشتند، بسترهایی فراهم کرده‌اند و تاکنون هرکدام توانسته‌اند سهم فراوانی از بازار را از آن خود کنند. فرابوم، فینوتک و شاهین، بوم‌هایی هستند که طی سه سال گذشته هرکدام کوشیده‌اند سهمی از بازار بانکداری باز را در دست گیرند و با ارائۀ سرویس‌های مختلف به کسب‌وکارهای مختلف، تعریف پایه‌ای از بانکداری باز ارائه دهند.

از آنجا که، یکی از نگرانی‌های بانک مرکزی در مواجهه با بانکداری باز، موضوع نظارت است. طبیعی است که هرچه اکوسیستم بازتر شود، تعداد بازیگران بیشتر و نظارت بر فعالیت‌ها سخت‌تر می‌شود؛ مگر اینکه رگولاتور نیز به‌تبع این تغییرات خود را به‌روز کند، مدل نظارتی‌اش را تغییر دهد و چارچوبی واضح و روشن برای فعالیت‌های تازه در بستر جدید مشخص نماید. در این میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، با عنوان «بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعۀ رویکرد بانکداری باز» که با حضور نوش‌آفرین مؤمن واقفی؛ مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک تجارت (تفتا)، رضا میرزا؛ بنیان‌گذار BankTech، مجید کیوان؛ مشاور توسعۀ کسب‌وکار و نیز مهمانان روی خط، فرهاد اینالویی؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، امین رضا ریاضتی؛ معاون فروش خرد و توسعۀ بازار آپ و همایون محبوبی؛ مدیرعامل شرکت فرابوم برگزار شد، دغدغه‌ها و نگرانی‌های موجود در زمینۀ بانکداری باز، موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است..

از شما دعوت می کنیم این مناظره داغ و جذاب را بشنوید.

حامی این میزگرد، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان «تاپ»

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مرضیه کیانی

ارسال یک نظر