در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد چالش های امنیت در بانکداری نوین منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد چالش های امنیت در بانکداری نوین منتشر شد

نویسنده:  مرضیه کیانی1399-10-14

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

امروزه با وجود ۴۱۲ میلیون کارت بانکی متنوع، بیش از ۸ میلیون کارت‌خوان فروشگاهی، بیش از ۵۸ هزار دستگاه عابر بانک و کانال‌های متنوع دیگر، ارائه خدمات بانکی در بستر بانکداری الکترونیک و حدود چند ده میلیارد تراکنش در بسترهای شاپرک و شتاب در قالب عابر بانک و پایانه‌های شعب، تراکنش‌های مالی باید در محیطی امن انجام شود و از مبدا به مقصد طوری انتقال یابد که مشتری و سرویس‌دهنده، نگرانی‌های امنیتی نداشته باشند. در غیر این صورت، اگر هر جای این زنجیره شبکه بانکی، دچار رخنه و مشکل شود نه ‌تنها یک بانک و موسسه، بلکه تمام شبکه بانکی را با مشکل، روبه رو می‌کند و ضربه‌ای که به شبکه وارد می‌شود، فراگیر خواهد بود.

در این زمینه، حضور نظام بانکی پیشرفته برای ورود به بازارهای بین المللی، جزء الزامات هر کشور است که در حال حاضر با پیشرفت فناوری اطلاعات، تمامی صنایع در جهان از جمله بانکداری به سرعت به سمت این تحولات پیش رفته است. با ارتقا و توسعه تکنولوژی های نوین، به دلیل وجود ضعف های بانکداری سنتی، سیستم بانکی جزء نخستین سازمان هایی است که از دستاوردهای فناوری اطلاعات، شبکه و اینترنت استفاده کرده و بانکداری الکترونیک، جایگزین بانکداری سنتی شده است.

با این همه، از آنجا که ارتباط بین این شبکه ها بدون توجه به مسائل امنیتی طراحی شده، لذا به رغم منافعی که پیشرفت تکنولوژی در پی داشته، بشر در معرض تهدید و سوء استفاده نیز بوده است. از این رو، موضوع امنیت به منظور جلوگیری از این خطرات، مطرح می شود که عامل موثری برای پذیرش و استفاده بیشتر افراد از خدمات بانکداری الکترونیک است. کاربردهای بانکداری الکترونیک مانند تجارت الکترونیک برای استفاده راحت تر تراکنش های بانکی، راه های مناسب تری پیشنهاد می کند. بانکداری اینترنتی در سال های اخیر، محبوبیت زیادی یافته، زیرا روش های سریع تر با هزینه کمتر و دسترس پذیری بیشتر، جهت اجرای فعالیت در وب را برای افراد فراهم آورده است.

از آنجا که امنیت، به طور عمومی، شامل دور نگه داشتن افراد غیرمجاز از دسترسی به اطلاعات و اجازه دادن به افراد مجاز برای دسترسی به دارایی های باارزش است اما در حال حاضر، نکته قابل توجه در نظام بانکی، در حوزه امنیت، از یک طرف، بروز و ظهور سازمان های موازی همچون، افتا، فتا، کاشف، ماهر، پدافند غیرعامل و… است که موجب شده به جای اینکه پروتکل های استاندارد امنیتی در کشور تعیین شود، هر نهاد براساس دستورالعمل سازمانی خود به جریان امنیت ورود کند و از طرف دیگر، مدیران امنیت در بانک ها نیز نسبت به اینکه به کجا باید پاسخگو باشند یا در مواقع حساس، باید با کجا به منظور مدیریت بحران هماهنگ شوند، دچار سردرگمی بیش از حد شده اند. با این همه، این مردم هستند که به دلیل استفاده نکردن بانک ها از فناوری های جدیدِ کشف تقلب، گرفتار فیشینگ و کلاهبرداری های اینترنتی می شوند. در این برنامه با حضور ابوالقاسم صادقی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات، حامد تنها مدیرعامل شرکت بهسازان ملت و علی عباس نژاد مدیرعامل گروه شرکت های کهکشان برگزار شد، موضوعاتی همچون وظایف نظام بانکی در برابر امنیت مشتریان، بررسی نقش نهادهای حاکمیتی در افزایش ضریب امنیتی، استانداردسازی پروتکل‌های امنیتی در شبکه بانکی و مرور تجربیات بین المللی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

از شما دعوت می کنیم این مناظره داغ و جذاب را بشنوید.

حامی این میزگرد، شرکت داتین

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
100%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مرضیه کیانی

ارسال یک نظر