در حال خواندن
آسیاتک با عرضه ۱۵ درصد از سهام خود وارد بورس می‌شود
0

آسیاتک با عرضه ۱۵ درصد از سهام خود وارد بورس می‌شود

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-01-22

به گزارش عصرپرداخت، سهام شرکت ارائه‌دهنده اینترنت آسیاتک به زودی در بورس عرضه خواهد شد. در عرضه اولیه، ۴۴۰ میلیون سهم عرضه می‌شود که از این میزان، ۱۲ درصد به صورت عرضه عمومی و ۳ درصد عرضه به صندوق‌ها انجام خواهد شد. در مرحله بعدی و حداکثر ۳ ماه پس از عرضه اولیه، ۱۰ درصد دیگر (۷ درصد عرضه عمومی و ۳ درصد بازارگردان) عرضه خواهد شد.

آسیاتک برای عرضه اولیه سهام خود حداکثر تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ مهلت دارد. طبق اعلام مدیران آسیاتک، جلسات این شرکت با شرکت بورس برای مشخص شدن قیمت در حال پیگیری است.

مدیران آسیاتک امروز (۲۲ فروردین ۱۴۰۱) در نشستی آنلاین با موضوع ورود بازار سرمایه شرکت کردند. مدیرعامل آسیاتک، محمدعلی یوسفی‌زاده در این نشست که به میزبانی اسکای‌روم برگزار شد، گفت: «نماد ما یک بار در سال ۹۶ درج شد؛ اما به‌ خاطر ابهامات سازمان بورس از دوره پذیرش‌مان گذشت و مجددا درخواست پذیرش دادیم.»

به‌گفته یوسفی‌زاده سهم بازار این شرکت در بازار اینترنت در میان شرکت‌های خصوصی، ۲۹ درصد و با در نظر گرفتن بازیگر اصلی این حوزه یعنی شرکت مخابرات، ۱۱ درصد است.

سهم بازار آسیاتک

بنابر اعلام مدیران آسیاتک، ARPU (درآمد ماهانه به‌ازای هر کاربر) این شرکت در طول سال‌های اخیر همواره در حال افزایش بوده است. یوسفی‌زاده بخشی از این مساله را مربوط به افزایش رشد مصرف کاربران و بخشی را به علت بزرگتر شدن بازار مصرف این شرکت دانست. به گفته او متوسط آرپو در سال گذشته ۴۵ هزار تومان بوده؛ اما در پایان سال به ۷۵ هزار تومان نیز رسیده است.

او از برنامه‌های این شرکت برای ورود به حوزه‌های جدید فعالیت مانند خدمات ابری، CDN و اینترنت اشیا نیز خبر داد و در مورد قرارداد بیت‌استریم این شرکت با مخابرات بیان کرد: برای VDSL اولین قرارداد بیت‌استریم را با مخابرات فعال کرده‌ایم و تست‌های آن را انجام دادیم. این قرارداد در حال پیشرفت است.

مدیرعامل این FCP همچنین در مورد طرح صیانت و تأثیر آن روی وضعیت شرکت نیز توضیح داد: این طرح را با این شدتی که گفته می‌شود به‌عنوان تهدید نمی‌بینم. ما زیرساخت‌ ارائه می‌کنیم و موضوع‌مان همکاری یک پلتفرم خارجی با نهادهای داخلی نیست. سرویس‌های زیرساختی ما برای بانک، پرداخت و دانشگاه است. به طرح صیانت به عنوان تهدید یا فرصت نگاه نمی‌کنیم.

یوسفی‌زاده در مورد پروانه این شرکت نیز عنوان کرد: پروانه FCP ده ساله است و برای یک دوره قابل تمدید است. ساختار شبکه طوری نیست که در جایی به انتها برسد و از نوعی سرویس به سرویس دیگری می‌رسد.

محمد جهانگیریان، عضو هیأت مدیره آسیاتک نیز در این نشست خبری گفت: پایداری سهامداری و مدیریت شرکت از سال ۸۲ مشخص است. ترکیب سهامداران اشخاصی حقیقی بوده‌اند که اکنون در این شرکت‌های حقوقی حضور دارند.

او ادامه داد: این صنعت سرمایه‌بر است و همیشه در حال توسعه و پویایی خواهد بود. در سال ۹۹ سرمایه شرکت از ۶۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. از سال ۹۷ تا ۹۹ درآمدها ۲.۶ برابر شده است. علاوه بر این افزایش، ترکیب درآمدها فرق کرده و لاین‌های درآمدی اضافه شده است که در آینده نیز این اتفاق خواهد افتاد.

سود آسیاتک

او با بیان اینکه این درآمدها مشترک‌محور هستند گفت که با وجود یک میلیون کاربر آسیاتک، پایداری سود تثبیت می‌شود.

دارایی‌های نامشهود شرکت‌های فناوری که همواره از دغدغه‌های سازمان بورس برای عرضه اولیه بوده است نیز مورد اشاره جهانگیریان قرار گرفت. او در این رابطه اظهار کرد: دارایی‌های نامشهود به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان در ارزش‌گذاری آمده بود که از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان نرم‌‌افزار و لاینسنس، ۱۵۰ میلیارد نشانی‌های اینترنتی و IP و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به طراحی‌های مهندسی است.

او افزود: ارزش وزنی هر سهم ۹۰۱ تومان برآورد شده است.

جهانگیریان در مورد تعرفه‌ها نیز گفت: ارزشگذار تعرفه‌ها را ثابت در نظر گرفته بود در حالی‌که تغییر تعرفه‌ها ممکن است و حتما از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس اعلام خواهد شد. در این خصوص تعرفه‌ها اکنون اجازه داریم با حداکثر ظرفیت تعرفه‌های سال ۹۶ قیمت تعیین کنیم؛ پیگیری‌های مصوبه جدید نیز انجام شده است و به توافق‌های اولیه رسیده‌ایم.

یوسفی‌زاده نیز تاثیر اصلاح تعرفه‌ها بر وضعیت شرکت را مثبت توصیف کرد و گفت که جای نگرانی‌ای در این‌باره وجود ندارد.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر