در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی ابعاد ظهور نئو بانک ها در ایران منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی ابعاد ظهور نئو بانک ها در ایران منتشر شد

نویسنده:  عبداله افتاده1399-06-30

عصر پرداخت – در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، نسل جدیدی از رقبا در صنعت مالی ظهور کردند که می‌کوشیدند با تمرکز بر بستر موبایل نسبت به ایجاد بانک‌های جدید و مدرن اقدام کرده و از این طریق بتوانند بانک‌های سنتی و شعبه‌های فیزیکی را به چالش بکشند. این نئو بانک‌ها با سرعت زیادی مورد استقبال کاربران قرارگرفته و در فاصله‌ی کوتاه زمانی رشد کرده و سودآورشده اند. ATOM BANK یک نمونه موفق از این نئو بانک‌ها است. این رقبای جوان با شفاف‌سازی فعالیت‌ها، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ساده‌سازی مدل کسب‌وکار و ارائه خدمات بانکی ارزان‌تر نسبت به بانک‌های بزرگ توانسته‌اند تا با ایجاد مزایای رقابتی بیشتر، بسیاری از مشتریان را به‌سوی خود جذب کنند.

واژه نئوبانک برای توصیف نگرش‌های نوین به بانکداری روزمره، به کار می‌رود، به‌ویژه برای بانک‌های صرفاً آنلاینی که بر روی رویکردهای دیجیتال یا رسانه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنند. نئوبانک‌ها نیز مانند بانک‌های خُرد سنتی، خدماتی نظیر کارت نقدی، برخی قابلیت‌های پس‌انداز و از این قبیل ارائه می‌کنند، ولی وجه تمایز اصلی آن‌ها این است که به‌صورت دیجیتالی هدایت‌شده و اصطکاک بسیار کمی دارند. نئوبانک‌ها با تمرکز بر سیستم دیجیتال، نسبت به نقش‌آفرینان سنتیِ این عرصه، ‌ الگوهای ساده‌تر و یکپارچگی اجتماعی بیشتری دارند و درنهایت هیچ شعبه‌ای ندارند.

از سویی دیگر، بانکداری دیجیتالی بر بستر موبایل را نباید با سرویس‌های الکترونیکی که بانک‌های سنتی ارائه می‌دهند اشتباه گرفت. بانک‌های سنتی با استفاده از بستر فناوری اطلاعات، امکان دسترسی ساده‌تر به برخی از خدمات بانکی را فراهم می‌کردند؛ درحالی‌که بانک‌های تازه‌وارد (نئو بانک‌ها) می‌کوشند تا تمام خدمات بانکی (احراز هویت، امکان باز کردن حساب، گرفتن وام، مدیریت مالی و…) را در بستر ابزارهای موبایلی به مشتریان عرضه کنند. این بانک‌های دیجیتالی با استفاده از زیرساخت موبایل و با اخذ مجوزهای مربوطه، اغلب خدمات بانکی را به‌صورت ارزان و بر پایه مدل‌های درآمدی متفاوت ارائه می‌کنند. همه اینها در حالی است که به تازگی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از راه‌اندازی یک تا چند نئو بانک در کشور تا سال ۱۴۰۰ خبر داده و اعلام کرده فعالان صنعت بانکی، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها می‌توانند از سرویس‌های بانکداری و ترکیب آن با حوزه‌های دیگر، حوزه‌های جدید برای ارائه خدمات به مشتریان ارائه کنند.

از همین رو به دلیل نقش و اهمیت ظهور نئو بانک ها در ایران در این میزگرد با آقایان دکتر مرتضی ترک تبریزی عضو هیات مدیره بانک تجارت، دکتر نیما امیر شکاری عضو هیات مدیره شرکت رایانه خدمات امید و مهندس محسن زادمهر مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه در خصوص راهکارها و چالش های پیش روی این مسیر گفت و گو کرده ایم.

از شما دعوت می کنیم این میزگرد صریح را بشنوید.

اسپانسر این اپیزود شرکت توسن تکنو

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
50%
غمگینم
0%
خوشحالم
50%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر