در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌ها و آینده شبکه پرداخت کشور در گفت‌وگو با مدیرعامل شاپرک منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌ها و آینده شبکه پرداخت کشور در گفت‌وگو با مدیرعامل شاپرک منتشر شد

نویسنده:  عبداله افتاده1399-11-20

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

مدل فعلی نظام کارمزد خدمات الکترونیک بانک‌ها و همچنین کارمزدهای صنعت پرداخت تبدیل به یکی از معضلات مزمن نظام بانکی کشور شده و منجر به مواردی مانند رقابت ناسالم در بین شرکت‌های PSP و ایجاد پدیده‌ کارمزد خواهی شده. به همین دلیل اصلاح نظام کارمزد یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان و متخصصان در صنعت بانکداری و پرداخته. در نظام کارمزد فعلی که در چند سال اخیر رایجه، مبالغ زیادی بابت کارمزد تراکنش‌ توسط بانک‌ها پرداخت شده که این مدل نامناسب باعث بروز مشکلات فراوان برای بانک‌ها علاوه بر هزینه‌های هنگفتی که بابت راه‌اندازی و پشتیبانی خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک صرف کردن شده و بدتر اونکه اونها هستن که باید کارمزد رو هم پرداخت کنن.

اکثر فعالان این حوزه بر این باورند که بانک مرکزی با سختگیری و عدم ارایه مجوز به شرکت‌های فعال سبب شکل‌گیری نوعی انحصار در بازار به نفع برخی از زیر‌مجموعه‌های بانک مرکزی شده و مهمتر از آن ایجاد ارزش کاذب و غیرواقعی برای معدود برخورداران از مجوزها نظیر برخی از شرکت‌های PSP شده. منتقدان به این نوع برخورد با فرایند فعالیت در بازار به وجود تنها ۱۲ شرکت فعال در حوزه پرداخت استناد می‌کنند و معتقدند، توقف فرایند اعطای مجوز PSP باعث شکل‌گیری انحصار و عدم رقابت شفاف در این بخشه و حتی بسیاری از نحوه بررسی درخواست‌ها که با عنوان«امضاهای طلایی» از آن یاد می‌شه گلایه‌مند، اما در مقابل موافقان ایجاد زمین بازی بسته معتقدند که اقدام بانک مرکزی در جهت کنترل امنیت در حوزه پرداخت و خدمات مالی بوده و از سوی دیگر بازار با وجود همین تعداد بازیگر نیز اشباع شده، وجود بازیگران جدید نظم و تعادل موجود در بازار را بهم میزنه.

برای رسیدن به عمق فاجعه می‌بینیم که بالای ۷ میلیون POS در کشور وجود داره که در مقایسه با کشوری مثل هند با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جمعیت مجموعا حدود یک میلیون دستگاه پوز داره، رقم قابل توجهیه، یعنی کل کسب‌و‌کارها در کشور هند با جمعیت بیش از ۱۵ برابری در مقایسه با کشور ما، با یک هفتم تعداد پوزهای موجود در ایران در حال فعالیته و به راحتی هم پاسخگوی نیازهای کسب‌و‌کاریه و این امر نشانه اینه که ما بیش از حد ممکن از تجهیزات پرداخت استفاده کردیم.

این در حالیه که قرار بود با اومدن آیین نامه کیف پول بخش بزرگی از بار آنلاین شبکه پرداخت حذف و با توسعه این سرویس شبکه پرداخت در مسیر درستش حرکت کنه. در گفت و گوی پیش رو با مهندس سید کاظم دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک در خصوص نقش کیف پول در صنعت پرداخت، نحوه تمدید مجوز PSPها پس از اسفند ۹۹، رتبه بندی شرکت‌های پرداخت و سرنوشت هاب فناوران مالی که قرار بوده سرویس کارت به کارت و احتمالا مواردی دیگر را ساماندهی کنه به بحث و تبادل نظر گذاشته ایم.

از شما دعوت می کنیم این مناظره داغ و جذاب را بشنوید.

اسپانسر این برنامه شرکت توسن‌تکنو

چشم‌انداز توسن‌تکنو به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان و تولیدکننده راهکارهای جامع بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران، «پیشرو‌بودن در شکل‌دهی تجربه خوشایند مردم از جامعه دیجیتال» تعریف شده و مأموریت آن «کاربردی‌کردن فناوری‌های نوین برای توسعه جامعه دیجیتال» است. این شرکت با تمرکز بر موضوع «تحول شعب»، همراه بانک‌ها در سفر دیجیتالی آن‌هاست. توسعه راهکارهای نوآورانه برای کاربردی‌کردن تکنولوژی‌های جدید دیجیتال و سرمایه‌گذاری برای افزایش قابلیت‌های هوش مصنوعی در آن‌ها، از برنامه‌های اصلی توسن‌تکنو است. این شرکت در حوزه سرویس، به‌دنبال ارائه خدمات تخصصی متمایز و مطلوب به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک ایران است

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر