در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد رگ‌تک؛ ضرورت عصر دیجیتال منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد رگ‌تک؛ ضرورت عصر دیجیتال منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-08-25

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: رضا بیات ترک مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و هاتف رسولی مدیرعامل شرکت برهان

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت پرداخت نوین و شرکت به‌­پرداخت ملت

 

رگ‌تک یکی از شاخه‌های فین‌تک است که سعی دارد ملزومات قانونی در بانک‌ها و دیگر موسسات مالی را به شیوه‌ای کارآتر و موثرتر نسبت به روندهای موجود، با به‌کارگیری فناوری‌های روز انجام دهد. پس از فاجعه مالی سال ۲۰۰۸، مقررات و قوانین در بخش مالی افزایش یافت، قوانین جدید وضع شد و همزمان با آن، استفاده نوآورانه فناوری در بخش‌های مالی آغاز گردید.

در این رابطه، شرکت‌های رگ‌تک با سازمان‌های مقرراتی و موسسات مالی همکاری می‌کنند و با به‌کارگیری بیگ‌دیتا و پردازش ابری، داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند. پردازش ابری، یک تکنولوژی کم‌هزینه است که امکان اشتراک‌گذاری سریع و ایمن داده‌ها را بین اشخاص فراهم می‌کند.

بانک‌ها معمولا حجم بالایی از اطلاعات را دریافت می‌کنند و به دلیل پیچیدگی‌ بالای اطلاعات، هزینه بالا و زمان‌بر بودن، توانایی لازم برای بررسی دقیق این اطلاعات را ندارند. شرکت‌های رگ‌تک با استفاده ار ابزارهایی مانند تحلیل پیشگویانه، داده‌های ورودی بانک‌ها را با ناکارآمدی‌های مقرراتی گذشته مقایسه می‌کنند و ریسک‌های ممکن را برای بانک شرح می‌دهند. با این کار، در هزینه و زمان بانک، صرفه‌جویی می‌شود.

مقررات وضع‌شده در بانک‌ها و موسسات مالی، چالش‌ها و هزینه‌های بسیاری دارد و رگ‌تک برای حل این چالش‌ها تلاش می‌کند. از طرفی، با ظهور دنیای دیجیتال، وقایعی مثل نشت داده‌ها، حملات سایبری، پولشویی و دیگر اعمال کلاهبردارانه، ؟؟؟ (دقیقه ۸:۰۵، قطع یک ثانیه‌ای صدا) شرکت‌ها را با استفاده ار بیگ‌دیتا و ماشین‌های یادگیرنده کاهش می‌دهد.

اینکه چرا رگ‌تک با این همه مزابا، هنوز در ایران، به عنوان یک صنعت و راهکار در نظام بانکی ما، به‌کار گرفته نشده و اینکه رگولاتور بانکی در این حوزه، چه اقداماتی انجام داده، از موضوعات مهم در زمینه رگ‌تگ است.

از این‌رو، در یکصد و بیست و سومین میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (چهاردهمین برنامه اقتصاد مدرن) که ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، موضوع «رگ‌تک؛ ضرورت عصر دیجیتال»، با حضور رضا بیات ترک مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و هاتف رسولی مدیرعامل شرکت برهان، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر