در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد معماری در دیجیتال­‌بانک­‌ها و نئوبانک­‌ها منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد معماری در دیجیتال­‌بانک­‌ها و نئوبانک­‌ها منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-08-10

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: محسن زادمهر، مدیرعامل بانکینو و پریماه محمدپور، مشاور ارشد معماری و چارچوب­‌های بانکی

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت دیجی‌­پی، شرکت داتین و شرکت آرمان وفاداری آریا

با توجه به توسعه خدمات بانکی، بانک‌­ها برای کاهش هزینه‌­های یکپارچه­‌سازی، نیازمند معماری ساختارمند و انعطاف‌­پذیر به منظور تسهیل و تعمیق ارتباطات بین سیستمی و در محیطی اکوسیستمی هستند. با توجه به تحولات عظیمی که در حوزه­‌های مختلف تکنولوژی رخ داده، حرکت به سمت تحول دیجیتال، از یک انتخاب به یک الزام تبدیل شده است.

در این شرایط، هدایت صنعت بانکداری برای رسیدن به توافق مشترک بر روش دستیابی به یک معماری انعطاف‌­پذیر، که پاسخگوی نیازهای عصر تحول دیجیتال باشد، باید جزء اولویت­‌های اصلی بانک­‌ها و شرکت‌­های فناورaی اطلاعات بانکی قرار گیرد. این معماری باید با هدف پاسخگویی به نیازهای کسب‌­وکاری بانکی در افزایش چابکی، کاهش هزینه، بهبود بهره‌­وری و ارتقای سطح تعامل، که از اصلی‌­ترین رویکردهای بانک در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات است، همسو شده و حرکت بانک را در این مسیر تسهیل کند.

رویکردهای مبتنی بر معماری در بالا بردن بهره‌­وری سازمان­‌ها، ایجاد رویکردی جامع و یکپارچه و ترسیم اقدامات اجرایی برای گذار از وضع موجود به مطلوب، با محوریت فناوری اطلاعات، نقشی مهم و حائز اهمیت دارد که در قالب طرح مشخص، اجرا شده و سپس به صورت مداوم، توسعه یافته و به‌­روزسانی می­شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در بخشنامه ۶ مهر ۱۴۰۰، خطاب به بانک‌­ها و موسسات اعتباری، حداقل الزامات ناظر بر ریسک فناوری اطلاعات موسسات اعتباری را به این موسسات ابلاغ کرد. مطابق ماده ۲ این سند، موسسه اعتباری موطف است معماری فناوری اطلاعات را بر مبنای توگف (TOGAF)، بایان و چارچوب ملی معماری سازمانی ایران یا ترکیبی از آنها و در حوزه سرویس با رویکرد معماری سرویس­‌گرا، طراحی و تدوین کند.

همچنین طبق ماده ۳، بانک­ها و موسسات اعتباری موظف شدند طرح جامع فناوری اطلاعات خود را تصویب و در فواصل زمانی مناسب به­روزرسانی کنند. ابلاغ این ضوابط که نخستین الزام رسمی به ایجاد و تقویت قابلیت مدیریت معماری سازمانی در بانک‌­ها و موسسات اعتباری است، گام مهمی برای ارتقای بلوغ مدیریت در این بخش مهم از اکوسیستم اقتصاد کشور محسوب می­شود.

از این‌­­رو، در یکصد و هجدهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست­‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (نهمین برنامه اقتصاد مدرن) با عنوان «معماری در دیجیتال­‌بانک­‌ها و نئوبانک­‌ها» که با حضور محسن زادمهر، مدیرعامل بانکینو و پریماه محمدپور، مشاور ارشد معماری و چارچوب­‌های بانکی برگزار شد، چالش‌­های این حوزه، موردبحث و تبادل­‌نظر قرار گرفت. آنچه پیش­روی شماست، مشروح این گفت­‌وگوست.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر