در حال خواندن
چالش‌های نظام بانکی در مسیر گذار به دنیای دیجیتال
0

چالش‌های نظام بانکی در مسیر گذار به دنیای دیجیتال

نویسنده:  عبداله افتاده1399-03-25

بانک‌های سنتی در جهان امروز برای ادامه بقا چاره‌ای به جز حرکت به سمت دیجیتالی شدن و ارایه خدمات بانکداری دیجیتال ندارند. ‌

 برای گذار به دنیای دیجیتالی امروزی، این بانک‌ها با چالش‌‌های مختلفی رو‌به‌رو هستند که یکی از آنها لزوم برقراری تحول دیجیتال در حوزه بانکداری سرمایه‌گذاری است.

با وجود تمام مزایای تحول دیجیتال در بانکداری، بانکداری سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی بانکداری، در دنیای امروز با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. ‌

ظهور راه‌حل‌های دیجیتالی در صنعت بانکی می‌تواند منجر به افزایش شفافیت داده‌ها، حذف واسطه‌ها در روند کار و ارایه روش‌های جایگزین برای دسترسی به داده‌های مالی و فکری ‌شود.

مجموع این موارد می‌تواند منجر به قیمت‌گذاری مناسب و ارزان‌تر در عملیات بانکی شده و انجام معاملات را آسان‌تر و سریع‌تر کند. ‌

با وجود تمام مزایای دیجیتالی شدن، اما این رویکرد جدید ممکن است باعث شود گروهی از سرمایه‌گذاران کوچک که در یک سکوی دیجیتال جمع شده‌اند جایگزین بانک‌های سنتی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری شوند. ‌حضور بازیگران جدید همچون فین‌تک‌ها در این عرصه می‌تواند چالش‌های جدی را برای بانک‌های سنتی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری ایجاد کند و آنها را با رقیبی جدی مواجه سازد.

برای بقا در این دنیای رقابتی، بانک‌های سرمایه‌گذاری باید با روش‌های استفاده از داده‌ها و مهارت‌های موجود در دنیای دیجیتالی آشنا شده و از آنها به شکل بهینه استفاده کنند.

تحول دیجیتال در بانکداری خرد

بانک‌های خرده‌فروشی در مقایسه با بانک‌های سرمایه‌گذاری فرصت‌های پیشرفت بیشتری دارند اما با این وجود گذار به تحول دیجیتال، فرایندی بسیار طولانی است و به منابع زیادی نیاز دارد.

اول از همه، برای موفقیت، استراتژی‌ها باید مشتری‌محور باشند. ‌همچنین بانک‌ها داده‌های مهم زیادی دارند که می‌تواند به عنوان زمینه‌ای برای راه‌حل‌ها و خدمات جدید نوآورانه مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر فین‌تک‌ها و بانک‌ها با کمک فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین و AI (هوش مصنوعی) خدمات دقیق و هدفمندی را به مشتریان خود ارایه می‌دهند و مزیت‌های بیشتری نسبت به بانک‌های سنتی دارند. ‌این ابزارها می‌توانند عملیات دستی متعدد را به صورت خودکار انجام دهند، بنابراین رضایت مشتری را افزایش می‌دهند. ‌همچنین AI و IoT می‌توانند در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی مشتریان برای بانک‌ها، به منظور ایجاد پیشنهادهای شخصی‌سازی شده‌تر و بهینه‌تر استفاده شوند.

به این ترتیب بانک‌های سنتی برای ادامه فعالیت در دنیای دیجیتال امروزی چاره‌ای به جز انعطاف‌پذیر شدن و ارایه خدمات نوآورانه با کمک فناوری‌های جدید ندارند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بانک‌های خرده‌فروشی در این شرایط می‌تواند یافتن یک تیم حرفه‌ای برای ایجاد یک بخش فناوری اطلاعات داخلی باشد. ‌با این وجود به لطف سیستم‌عامل‌های موجود و شرکت‌های برون‌سپاری، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

چالش‌های تحول دیجیتال در بانکداری

آینده تحول بانکداری دیجیتال بسیار روشن به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که دیجیتالی شدن به‌طور کامل تصویر بانک‌های سنتی را تغییر داده و همچنین خدمات بیشتر و متنوع‌تری را به مشتریان ارایه دهد. ‌اما امروز بانک‌ها با چالش‌های خاصی روبه‌رو هستند که غلبه بر آنها دشوار است؛ یکی از این چالش‌ها رقابت با موسسات غیرمالی است.

برای مثال در سال‌های اخیر آمازون تلاش کرده است تا فرصت‌های بانکی را به مشتریان خود ارایه دهد و یا فیس‌بوک به کاربران این امکان را می‌دهد که نقل و انتقالات را به‌طور مستقیم انجام دهند. ‌می‌توان گفت این غول‌های فناوری تلاش دارند بانک‌ها را از روند نقل و انتقالات در دنیای مجازی خارج کنند. ‌با این وجود اما بانک‌ها موسسات قابل اعتمادتر و رگولیت شده‌تری نسبت به شرکت‌های فناوری هستند و از امنیت بیشتری برای نقل و انتقالات مالی برخوردارند.

به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت اولویت اصلی برای بانک‌ها در دنیای امروز ارایه هر چه سریع‌تر خدمات خود بر بستر آنلاین و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال است. ‌طبیعی است در صورت تداوم روند فعلی و عدم گذار بانک‌های سنتی به دنیای دیجیتال این بانک‌ها هیچ آینده‌ای در دنیای تماما دیجیتالی شده سال‌های بعد نخواهند داشت.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر