در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی جزییات و اهداف طراحی رمز ریال منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی جزییات و اهداف طراحی رمز ریال منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-11-30

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: محمدرضا مانی‌یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی و سیدمجتبی فائزی معاون اداره کل نظارت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان (تاپ)

بانک مرکزی در تدارک عرضه «رمزریال» است؛ «رمزریال» را می‌توان نسخه الکترونیکی اسکناس‌های رایج در دست مردم دانست که در آینده با توجه به کارکرد آن، نقش مکمل و نه جایگزین را بازی خواهد کرد. علی صالح‌آبادی، رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص رمزپول ملی و روند اجرایی قوانین آن می‌گوید: «دستورالعمل در شورای پول و اعتبار، مصوب شده و مقدمات و راه‌اندازی آن در دست انجام است و امیدواریم اوایل سال ۱۴۰۱ اجرایی شود.»

در تعاریف رمزریال از سوی مدیران این بانک آمده است: رمز ریال در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت‌بانک و همراه‌بانک به سایر سامانه‌های پرداخت نظام بانکی افزوده شده است. این پول، شکل دیگری از اسکناس اما کاملا دیجیتال بوده و با سرعت بالاتر در انجام پرداخت، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در رمزریال، اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست. کاربران این ابزار پولی، بدون حضور هیچ گونه واسط، بلافاصله می‌توانند وجوهات‌شان را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود.

در عین حال، مواردی مانند ضریب فزاینده پولی و خلق پول، اعتماد مردم، تعامل‌پذیری و نهادهای پذیرنده، کاهش ریسکِ از دست رفتن پول مردم بر اثر امکان ورشکستگی بانک‌ها، نقش بازیگران نوآور مانند فین‌تک‌ها در این اکوسیستم، از موضوعات مبهم در این حوزه است.

از این‌رو، در نودمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، با عنوان «بررسی جزییات و اهداف طراحی رمزریال» که با حضور محمدرضا مانی‌یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی و سیدمجتبی فائزی معاون اداره کل نظارت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی برگزار شد، جزییات مربوط به چالش‌های رمزریال در حال و آینده اقتصاد کشور و راهکارهای حل موضوعات مبتلابه آن، موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. آنچه پیش‌روی شماست، مشروح این گفت‌وگوست.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر