در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌های نحوه اجرای قانون دریافت مالیات از پذیرندگان منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌های نحوه اجرای قانون دریافت مالیات از پذیرندگان منتشر شد

نویسنده:  مرضیه کیانی1399-10-01

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

۸ آذرماه ساعت ۵ عصر، شاپرک به فعالان شبکه پرداخت اعلام کرد از ساعت ۱۲ شب، دیگر نمی‌توانند پذیرنده جدیدی بدون باز کردن پرونده مالیاتی ثبت کنند. اجرای ناگهانی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که تقریبا یک سال از ابلاغ آن به بانک مرکزی می‌گذرد، موجب اعتراض پرداخت‌یاران فعال در بازار شد و بسیاری از آنان اعتراض خود را به این تصمیم شاپرک و بانک مرکزی در فضای مجازی اعلام کردند.

هر چند مقرر شد اجرایی شدن این قانون، دو هفته به تاخیر بیفتد تا فعالان این بازار بتوانند اطلاع‌رسانی مناسبی به پذیرندگان خود برای ثبت‌نام در سامانه مودیان انجام دهند با این حال، این سوال از سوی فعالان این حوزه مطرح می‌شود که چرا باید پیش از دریافت درگاه پرداخت، پذیرندگان آنان اقدام به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی و بازکردن پرونده مالیاتی کنند.

طبق تبصره ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اسامی متقاضیان دریافت درگاه پرداخت پس از دریافت درگاه به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. اما به نظر می‌رسد در طراحی ای که هم‌اکنون از سوی بانک مرکزی پیاده شده، متقاضیان پیش از آنکه درگاه پرداخت، دریافت کنند، باید اقدام به باز کردن پرونده مالیاتی و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی نمایند.

در شرایط کنونی، متقاضیان دریافت درگاه پرداخت، بعد از ارائه درخواست خود به شرکت ارائه‌دهنده این خدمات، باید منتظر تایید شاپرک و ثبت نام در سامانه جامع پذیرندگان بمانند و پس از ثبت اطلاعات در این سامانه، درگاه آنان فعال می‌شود. حال به نظر می‌رسد بانک مرکزی و شاپرک در نظر دارند در همین دوره‌ای که اطلاعات پذیرندگان چک می‌شود، اطلاعات پرونده مالیاتی افراد نیز نهایی و در سامانه، ثبت و در نهایت، درگاه پرداخت متقاضی، صادر شود.

تقریبا تمامی اهالی اکوسیستم استارتاپی و فین‌تک ایران به اصل این قانون پایبند هستند و هیچ یک مخالف اجرایی شدن نظارت مالیاتی روی گردش مالی فروشگاه‌های اینترنتی نیستند اما جملگی آنها نسبت به نحوه اطلاع رسانی و روند اجرایی این قانون، اعتراض دارند. به باور آنها، اجرای این قانون با مشخصات فعلی، با بسیاری از اهداف کلان کشور نظیر توسعه تولید ملی، رشد اقتصاد دیجیتال و حتی مقابله با شیوع ویروس کرونا، تضادهای فراوان دارد.

از آنجا که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موجب اعتراض اهالی اکوسیستم استارتاپی و فین‌تک ایران شده است در این برنامه با حضور محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، محمد گرکانی نژاد عضو هیات مدیره شرکت شاپرک، پیمان منعم طبری مدیرعامل شرکت ایران کیش و میلاد جهاندار مدیرعامل پرداخت یار باهمتا برگزار شد، دغدغه ها، راهکارها و پیشنهادهای مرتبط با شیوه اجرای این قانون، موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

از شما دعوت می کنیم این مناظره داغ و جذاب را بشنوید.

حامی این میزگرد، شرکت فناوران اطلاعات انصار

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مرضیه کیانی

ارسال یک نظر