در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌ها و راهکارهای رمز پویا، کیف پول، نئوبانک و کارمزد منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی چالش‌ها و راهکارهای رمز پویا، کیف پول، نئوبانک و کارمزد منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-11-09

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان:  داوود محمد بیگی مدیر اداره نظام­‌های پرداخت بانک مرکزی، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ و علیرضا لگزایی عضو هیات­‌مدیره و قائم‌­مقام مدیرعامل بانک ملت

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت به‌­پرداخت ملت

در چند هفته گذشته، تلاش کردیم با حضور مدیران عامل شرکت­‌های پرداخت الکترونیک کشور، به مشکلات و معضلات این حوزه بپردازیم. نکته جذاب نشست­‌ها این بود که مدیران این حوزه، موافق بودند که ریشه اصلی مشکلات صنعت پرداخت، نبود نظام کارمزدی مناسب است و همین عامل، باعث شده تا این شرکت­‌ها نگران باشند در صورت اصلاح نشدن این مسیر، در آینده­ای نزدیک، با مشکلات جدی و حتی ورشکستگی روبه­‌رو شوند.

در این میان، نکته قابل توجه دیگر، اشاره همه مدیران PSPها به مسیر اشتباه این شرکت­‌ها، مبنی بر دادن کارمزد به پذیرنده‌­ها بود. متاسفانه شنیده می­شود اخیرا برخی شرکت­‌ها، برای کسب سهم بازار، حتی مبلغی روی درآمد خود می­گذارند و ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد از درآمد تراکنش را به پذیرنده­‌های بزرگ می­دهند! به نظر می­رسد با روند موجود، حتی برخی PSPها، بدشان نمی­آید این موضوع، همانند شرکت­‌های هدایت تراکنشی توسط شاپرک به رسمیت شناخته شود. در این بازار که بزرگان آن به راحتی به دامپینگ و به­‌هم زدن نظم بازار اقدام می­کنند، آیا می­توان تصور کرد هیچ مسوولیتی به گردن رگولاتور بانکی نیست؟ آیا رگولاتور بانکی این موضوع را به رسمیت می­شناسد؟

ظاهرا در حال حاضر، استفاده از فناوری‌­­های نوین در شبکه پرداخت به محاق فراموشی سپرده شده و کسی برای استفاده از آن اقدامی نمی­کند؛ نه رگولاتور و نه شرکت‌­های پرداخت. البته به قول یکی از مدیران حاضر در برنامه­‌های پیشین، جذابیتی که در خرید سخت­افزار هست، قطعا در نرم­افزار نیست و شاید این موضوع نیز دلیل مهمی برای نپرداختن به این حوزه باشد.

نکته دیگری که احتمالا همه مخاطبان عصر پرداخت، اخیرا با آن درگیر شده‌­اند، ارسال نشدن رمز پویای پیامکی است که عملا امور بانکی مشتریان را با اختلال جدی روبه­‌رو کرده است. اینکه قرار بود رمز پویای پیامکی به صورت موقت به‌­کارگرفته شود و اینکه چرا بانک‌­ها به سمت مسیر جایگزین نرفته­‌ا‌ند و در کنار آن، موضوعاتی همچون اصلاح نظام کارمزد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، عدم توسعه کیف الکترونیکی پول که قطعا کمک بزرگی به روند اصلاح نظام کارمزد خواهد کرد، نئوبانک­‌ها و نقش آنها در نظام بانکی، از جمله موضوعات مهم و اساسی در حوزه بانکداری و شبکه پرداخت الکترونیکی کشور است.

از این‌­رو، در هشتاد و هفتمین میزگرد از سلسله نشست­‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، با موضوع «بررسی چالش‌ها و راهکارهای رمز پویا، کیف پول، نئوبانک و کارمزد» که با حضور داوود محمد بیگی مدیر اداره نظام­‌های پرداخت بانک مرکزی، سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ و علیرضا لگزایی عضو هیات­‌مدیره و قائم‌­مقام مدیرعامل بانک ملت برگزار شد، چالش­ها و راهکارهای حوزه­‌های یادشده، موردبحث و تبادل­‌نظر قرار گرفت. آنچه پیش­روی شماست، مشروح این گفت­‌وگوست.

 

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر