در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌های اعتبارسنجی در ایران منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌های اعتبارسنجی در ایران منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-12-27

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: مهندس مهدی اسماعیلی مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت و مهندس هومن امینی مدیرعامل دیجی‌‌پی

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : گروه بهسازان فردا و بانک تجارت

در زیست‌بوم اعتباری کشورهای مختلف، شخص می‌تواند با فرایند اعتبارسنجی و بهره‌گیری از امتیاز اعتباری، کسب‌وکار و هویت مالی خود را احیا کند. فرایند اعتبارسنجی، فرایندی بسیار قدیمی است که بعضی پژوهشگران، تاریخچه ۵۰۰۰ ساله برای آن برآورد می‌کنند اما گزارش اعتباری در مفهوم امروزی آن، کمتر از چهار دهه قدمت دارد. با این حال، در همین بازه زمانی کوتاه به میلیون‌ها نفر کمک کرده تا بدون توانایی مالی ویژه و فقط از طریق اعتبارسنجی، با تکیه بر امتیاز اعتباری خودشان، به رویاهای‌شان دست پیدا کنند.

با بررسی جایگاه اعتبارسنجی در ایران، به فاصله بسیار آن با وضعیت جهانی اعتبارسنجی در کسب‌وکارها پی خواهید برد. در سایر کشورهای دنیا، شرکت‌های خصوصی، وظیفه اعتبارسنجی را برعهده می‌گیرند و با سرمایه‌گذاری و توسعه محصولات اعتبارسنجی، سعی در ارائه محصولاتی مطمئن با تضمین ریسک اعتباری پایین، به کسب‌وکارها دارند.

از طرف دیگر، منابع اطلاعاتی از قبیل شبکه بانکی و اعتباری، اطلاعات اعتباری متقاضیان را در اختیارشان می‌گذارند. چالش اساسی حوزه اعتبارسنجی در ایران، از همین ابتدای کار مطرح می‌شود. این چالش، بحث مالکیت داده‌ها و اطلاعات است. شبکه بانکی و کشور و تامین‌کنندگان اطلاعات دولتی، به بهانه‌های مختلف از جمله محرمانگی یا هزینه‌های صرف‌شده برای جمع‌آوری و پردازش داده‌ها، خودشان را مالک اطلاعات و داده‌های مشتریان و متقاضیان می‌دانند و از ارائه آن به سازمان‌های دولتی دیگر اجتناب می‌کنند.

در چنین وضعیتی، سرنوشت یک کسب‌وکار نوآور خصوصی در حوزه اعتبارسنجی و حتی عامه مردم، مشخص است. با این حال، در این زمینه، همچنان با چالش‌های متعددی روبرو هستیم که می‌توان به عواملی مانند عدم توجه به قوانین و مقررات و همچنین کمبود منابع و زمان اشاره کرد.

از این‌رو، در یکصد و چهلمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (سی‌و‌یکمین برنامه اقتصاد مدرن)، که ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شد، موضوع ««فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌های اعتبارسنجی در ایران»، با حضور مهندس مهدی اسماعیلی مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت و مهندس هومن امینی مدیرعامل دیجی‌‌پی، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر