در حال خواندن
نتوکراسی (Netocracy) به عنوان شکلی از مدیریت جامعه اطلاعاتی
0

نتوکراسی (Netocracy) به عنوان شکلی از مدیریت جامعه اطلاعاتی

نویسنده:  علی اصغر افتاده1402-01-26

رضا سمیع‌زاده، دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا

سحر وطنخواه، دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا

 

جامعه اطلاعاتی مدرن با سرعت بخشیدن مداوم به فرآیندهایی مشخص می‌شود که نه تنها بر جنبه‌های اجتماعی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه تفکر آنها در مورد آنچه در اطراف خود در مورد اخلاقیات و ارزش‌ها می‌گذرد؛ نیز اثرگذار است. پیشرفت سریع امروز به این معنا می‌باشد که جامعه زمان زیادی برای سازگاری کامل با تغییرات مداوم و احساس ثبات ندارد. بنابراین، طرز فکر مردم در مورد جامعه به عنوان یک کل در حال تغییر است. یک تغییر اساسی در همه بخش‌های جامعه از جمله روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، قدرت، ارتباطات قدرت با جامعه و غیره در حال رخ دادن است.

با توجه به تنوع جامعه، سرعت توسعه تمدنی، شکل حکومت و نظام دولتی و جهانی شدن جامعه در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره، می‌توان گفت که در دوران مدرن، فقط موضوع جایگزینی «قدیمی» با «جدید» مطرح نیست، بلکه نوعی انباشتگی است که سطح بالایی از چندگانگی را ایجاد کرده که همه چیز را دشوارتر می‌کند.

درک این نکته برای همگان بسیار مهم است که شرایط جهانی شدن مدرن می‌تواند منجر به جدایی جامعه و ایجاد معماری جدید نظم جهانی شود. در دسترس بودن گسترده فناوری‌ها، شبکه‌ها و روش‌های ارتباطی مدرن این امر را ممکن می‌سازد. ابزارهای ارتباط جمعی امروزی که به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی بر مردم «قدرت» یافته‌اند، به سرعت جایگزین رسانه‌های خبری سنتی می‌شوند. اعضای جامعه اطلاعاتی به طور فزاینده‌ای برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به “فضاهای اینترنت” متکی هستند. جهانی شدن جامعه همچنین امکاناتی را که در اختیار فرد قرار می‌گیرد؛ افزایش می‌دهد، بنابراین این تغییرات جدا از انواع دیگر تغییرات رخ نمی‌دهد.

تغییرات ذکر شده نشان می‌دهد که جامعه به سمت مرحله جدیدی از توسعه حرکت می‌کند. این آغاز نوع جدیدی از جامعه است که امروزه نام‌های مختلفی دارد: جامعه فراصنعتی، اطلاعاتی، دیجیتالی، جامعه اینترنتی و اینفوکراتیک

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
100%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر