در حال خواندن
تنش میان ایالات متحده و چین، جدی‌ترین تهدید برای احیای اقتصاد جهان است
0

تنش میان ایالات متحده و چین، جدی‌ترین تهدید برای احیای اقتصاد جهان است

نویسنده:  پریا نجفی1399-07-12

در انتظار بازگشت به سال ۱۹۰۰

امیرعباس زمانیان

مدت زمانی است که چین با راه‌اندازی واحد ارزی دیجیتال در بازارهای جهانی و با تکیه بر رمزارزها، قصد جایگزینی یوآن با دلار را دارد و بدون شک سایه این اتفاقات، بر سر تجارت جهانی و اقتصاد بین‌الملل سنگینی خواهد کرد. درحالی که بحران شیوع بیماری در سراسر جهان، تبدیل به دغدغه اصلی مردم شده و بیشترین حجم از نگرانی‌های آنان را به خود اختصاص داده است، انتظار می‌رود تیره و تار شدن روابط میان کشورها، نه تنها به بهبود شرایط کمک نکند؛ بلکه بیشترین آسیب را به روند احیای اقتصاد جهانی بزند.

رییس اسبق بانک جهانی با هشدار مبنی بر احتمال بازگشت جهان به سال ۱۹۰۰ میلادی در صورت عدم همکاری کشورهای جهان برای مقابله با پاندمی، گفت که دونالد ترامپ، ریاست‌جمهور ایالات متحده مسوول عمده خسارت وارد شده به آمریکا است.

«رابرت زولیک» به تنش میان آمریکا و چین به عنوان تهدیدی جدی برای احیای اقتصاد جهان اشاره کرد. زولیک که یکی از مقامات ارشد دولتی آمریکا محسوب می‌شود، در دوران فعالیت خود به شش رییس‌جمهوری این کشور مشاوره داده است.

او در این گفت‌وگو تاکید کرد که «همکاری، تنها راه احیای اقتصاد جهان از رکود است.»

به اعتقاد زولیک بزرگ‌ترین نگرانی او، تشدید روابط واشنگتن و پکن است. او در این خصوص گفت: فکر می‌کنم روابط آنها امروز در سراشیبی است و تصور نمی‌کنم بدانیم عمق این تنش به کجا ختم شده و این شرایط بسیار خطرناک است.

زولیک هشدار داد در صورتی که کشورها از جهانی شدن فاصله گرفته و منافع ملی خود را دنبال کنند، «جهان می‌تواند به سال ۱۹۰۰ برگردد؛ زمانی که قدرت‌های بزرگ در نبرد با یکدیگر بودند.»

او در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست بانک جهانی را برعهده داشت؛ برهه‌ای که بحران مالی جهان را نیز در برمی‌گیرد. زولیک به عنوان رییس این نهاد جهانی، همکاری نزدیکی با صندوق بین‌المللی پول و دولت‌های سرتاسر دنیا برای مقابله با رکود مالی جهانی داشت.

زولیک افزود: بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ رویداد جدی بود اما ما همکاری گروه جی۲۰ و بانک‌های مرکزی جهان را داشتیم. جرج بوش و باراک اوباما رییس‌جمهوری وقت به همراه «گوردون براون»، بخشی از تلاش‌های بین‌المللی بودند؛ صادقانه بخواهم بگویم، حتی چین هم برنامه محرک بسیار قدرتمندی داشت و از طرق مختلف همکاری می‌کرد؛ اما امروز چنین حس همکاری دیده نمی‌شود.

به گفته زولیک، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا مقصر عمده خسارت وارد شده به این کشور است.

زولیک در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پدر و پسر (که هر دو جمهوری‌خواه بودند) خدمت کرده است اما در رابطه با تنفر از رییس‌جمهوری کنونی این کشور به‌طور شفاف صحبت کرد.

او در این خصوص گفت: از همان ابتدا با ترامپ مخالف بودم؛ نه تنها به دلیل مواضع سیاسی بلکه به خاطر نقصان‌هایی است که در شخصیت او مشاهده می‌کنم. در خصوص نحوه مدیریت موسسات و استفاده از اساس‌نامه‌ها نگران بودم و حالا هم شاهد این هستیم که این نگرانی بی‌جا نبوده است؛ در پاندمی هم شاهد بعد دیگری هستیم که بحث شایستگی را مطرح می‌کند.

به اعتقاد زولیک، مشکوک بودن ترامپ به متحدان آمریکا و همچنین سیاست حمایت‌گرایی، موجب نگرانی آسیایی‌ها شده است؛ آن هم در برهه‌ای که قدرت چین در حال سایه انداختن روی این منطقه است.

همچنین در همین راستا و با اشاره به بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید-۱۹، فدرال رزرو تاکید کرد نرخ بهره تا هر زمان که طول بکشد، پایین خواهد ماند.

رییس فدرال رزرو با مثبت خواندن گزارش بازار کار در آگوست تاکید کرد که با توجه به کند بودن روند بهبود، بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا سال‌ها سیاست پولی خود را ثابت نگه داشته و نرخ بهره را تغییر ندهد.

جروم پاول در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: فکر می‌کنیم از اینجا به بعد شرایط سخت‌تر شود زیرا آن بخش‌هایی از اقتصاد که به‌طور مستقیم در معرض پاندمی قرار دارند، (گردشگری، میهمان‌یاری، مسافرت و سرگرمی) متوقف شده‌اند.

حتی با وجود اینکه ۱.۳۷ میلیون شغل در ماه گذشته به بازار کار آمریکا افزوده شده است، مجموع تعداد مشاغل بازیابی شده از زمان شروع بحران تاکنون تنها نیمی از مشاغل از دست رفته را جبران کرده و همچنان میلیون‌ها نفر بیکارند.

پاول افزود: بر این باوریم که اقتصاد برای مدتی طولانی‌ به نرخ‌های پایین بهره نیاز دارد؛ نرخ‌هایی که از فعالیت اقتصادی حمایت می‌کند؛ هرچقدر این زمان طول بکشد، ما هم تا همان‌جا ادامه خواهیم داد.

نرخ بیکاری در آمریکا در ماه آگوست از ۱۰.۲ درصد در جولای به ۸.۴ درصد در آگوست کاهش پیدا کرد و در حال حاضر برخلاف انتظارات اکثر مقامات فدرال رزرو بهبود پیدا کرده است. سیاست‌گذاران فدرال رزرو در نشست بعدی خود در اواسط سپتامبر، پیش‌بینی‌های جدیدشان را منتشر می‌کنند.

فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره را به نزدیکی صفر رساند و در راستای حمایت از کسب و کارها و خانواده‌ها، مجموعه‌ای از برنامه‌های اعطای وام و تسهیلات را رونمایی کرد. این نهاد علاوه بر این، به منظور عملکرد آرام بازار هر ماهه میلیاردها دلار اوراق قرضه خریداری می‌کند.

فدرال رزرو هفته گذشته براساس دستورالعمل جدیدی که اتخاذ کرد، اعلام کرد که تنها به خاطر بهبود بازار کار، نرخ بهره را افزایش نداده و متعهد شد تا نرخ تورم را به آرامی به بالای ۲ درصد برساند تا از این طریق، چند ماه نرخ بهره بسیار پایین جبران شود.

بدون شک، یکی از رخدادهایی که بیشترین تاثیر را بر اقتصاد جهانی می‌گذارد، انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خواهد بود. انتخابات ریاست‌‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برای انتخاب رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و معاون او برگزار خواهد شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است. جو بایدن، تنها رقیب دونالد ترامپ است و اگر این پیرمرد دموکرات، در مسابقه دیپلماسی گوی سبقت را از رقیبش برباید، سرنوشت اقتصاد جهانی دستخوش تغییر خواهد شد. برنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کارش را آغاز می‌کند؛ چیزی کمتر از چهار ماه دیگر و باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

منبع: عصر ارتباط

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر