در حال خواندن
فاصله عمیق پکن با توکیو در حوزه رمزارزها
0

فاصله عمیق پکن با توکیو در حوزه رمزارزها

نویسنده:  منصوره خالقی1399-07-12

رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان همان گونه که پیش‌تر نیز انتظار می‌رفت، کاهش داشته و در محدوده منفی باقی مانده است. به گفته اقتصاددانان و کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و اخلال در زنجیره تجارت خارجی، عوامل اصلی ثبت این عملکرد بد بوده‌اند. طبق اعلام دولت ژاپن، در شش ماه گذشته، اقتصاد این کشور ۲۸.۱ درصد کوچک‌تر شده است.

این رشد که ۰.۴ درصد کمتر از رشد پیش‌بینی شده قبلی توسط کارشناسان و ۲۱.۲ درصد کمتر از رشد دوره مشابه قبل است، بدترین عملکردهای اقتصاد ژاپن از زمان ثبت آمار مربوطه رشد محسوب می‌شود. در بین بخش‌های مختلف، مخارج مصرف‌کنندگان ۲۸.۴ درصد کاهش یافته است. مخارج سرمایه‌ای نیز ۴.۶ درصد کمتر شده است. مخارج دولتی و سرمایه‌گذاری ثابت رشد منفی را تجربه کرده‌اند و به ترتیب ۲.۳ درصد و ۷.۵ درصد رشد منفی داشته‌اند.

تجارت خارجی ژاپن نیز کاملا تحت تاثیر کرونا قرار دارد تا جایی که طی مدت فوق صادرات این کشور ۱۸.۵ درصد و واردات نیز ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب کسری تراز تجاری، بیش از پیش افزایش یافته است.

در حال حاضر، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن محسوب می‌شود و در نتیجه شیوع کرونا، روابط تجاری دو طرف تا حد زیادی کاهش یافته است. همچنین گردشگران چینی که بزرگ‌ترین بازدیدکنندگان خارجی از ژاپن هستند نیز فعلا از ورود به این کشور منع شده‌اند.

فرهنگ و تاریخ ژاپنی تاثیر بسیاری بر چین گذاشته است. می‌توان گفت چینی‌ها در طول تاریخ، نوعی رابطه «تنفر همراه با عشق» با ژاپن دارند. در دوره‌های مختلف به نوعی رقیب هم بوده‌اند، بعضی اوقات دشمن خونین هم بودند و بعضی اوقات روابط دوستانه‌ای داشتند.

خیلی از اوقات از نظام‌های سیاسی، فرهنگی یا ادبیات و هنر یکدیگر الهام می‌گرفتند یا به‌طورمستقیم از یکدیگر تقلید می‌کردند اما در عین حال می‌خواستند همیشه برتر از دیگری بمانند.

ژاپن در طول تاریخ به شدت تحت تاثیر زبان، معماری، فرهنگ، مذهب، فلسفه و قانون چین قرار گرفته است. هنگامی‌‌‌که این کشور در اواسط قرن نوزدهم روابط تجاری‌اش را با غرب آغاز کرد، در طی دوران بازسازی میجی در سال ۱۸۶۸ خود را از طریق یک فرایند فعال غرب‌زدگی تغییر داد و تاثیرات فرهنگی غربی و اروپایی را در نظر گرفت. ژاپن شروع کرد چین را به عنوان تمدنی قدیمی‌‌‌گرا قلمداد کرد، تمدنی که قادر به دفاع از خود در مقابل نیروهای استعمارگر غربی در دوران جنگ اول و دوم تریاک و حملات انگلیس و فرانسوی از دهه ۱۸۶۰ تا دهه ۱۸۸۰ نبود.

ژاپن علی‌رغم قرار داشتن در شرق آسیا و همسایگی با چین به عنوان مبدا شیوع ویروس کرونا، یکی از کمترین خسارت‌ها را از شیوع کرونا در بین اقتصادهای پیشرفته متحمل شده است. حدود ۳۸ هزار ژاپنی به کرونا مبتلا شده اما کمتر از ۱۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بکاهد. اما توکیو از حیث پیشرفت در حوزه رمزارز ملی، شش سال از پکن عقب‌تر است.

بر اساس اظهارات کارشناسان ژاپنی، این کشور در مقایسه با چین در حوزه پیشرفت رمزارز ملی، شش سال از پکن عقب‌تر است و این احتمال وجود دارد که در حوزه بلاک‌چین نیز از بزرگ‌ترین رقیب آسیای شرقی خود عقب‌تر بماند.

به نقل از مقاله‌ای که در نشریه ژاپنی رکورد چاینا به چاپ رسید، «یوسوکه تاکانو» مدیر اسبق پن‌پاسیفیک می‌گوید که چین در حال حاضر در تلاش است تا در بخش بلاک‌چین و از طریق یک تلاش دسته جمعی ملی پیشتاز جهان باشد.

تاکانو مدعی است در حالی که ژاپن به وضوح در حوزه فناوری بلاک‌چین تلاش می‌کند، تلاش‌های این کشور در مقایسه با چین رنگ می‌بازد. علاوه بر این تا پیش از پایان سال قرار است چهار نشست بلاک‌چین در چین برگزار شود و این در حالی است که دومین رویداد بزرگ ژاپن در این حوزه باید تا سال ۲۰۲۱ منتظر بماند.

وقتی که حرف از پیشرفت رمزارز ملی به میان می‌آید، پکن باز هم دست پیش را دارد زیرا بانک مرکزی چین در سال ۲۰۱۴ واحد تحقیقاتی خود را در این حوزه راه‌اندازی کرد. بانک مرکزی چین در ژانویه ۲۰۱۶ در خصوص جایگزینی پول نقد با یوآن دیجیتال شروع به بحث و تبادل نظر کرد و در همین برهه، پروژه یوآن دیجیتال در جدی‌ترین حالت راه‌اندازی شد.

تاکانو در ادامه تاکید کرد که «استراتژی بلاک‌چین چین شفاف است» این در حالی است که ژاپن در این حوزه پیشرفت و پسرفت داشته؛ به‌طوری که پروژه صدور ین دیجیتال تازه در سال جاری شکل جدی به خود گرفته است.

او در پایان با این سوال نتیجه‌گیری کرد: ژاپن پروژه رمزارز ملی خود را شش سال دیرتر از چین آغاز کرد؛ تنها کارشناسان به کنفرانس‌های نسبتا کم مربوط به بلاک‌چین در ژاپن توجه می کنند؛ و آیا توکیو واقعا از این بابت رضایت دارد؟

منبع: عصر ارتباط

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
100%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر