در حال خواندن
حجم مبادلات از طریق رمز ارزها در ایران قابل توجه نیست
0

حجم مبادلات از طریق رمز ارزها در ایران قابل توجه نیست

نویسنده:  مهدی صادقی1399-08-25

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه رمز ارزها امروز به نوعی در حال اعمال حاکمیت بر واحدهای پولی هستند، افزود: با این وجود، حجم مبادلات از طریق آن برای ایران به میزانی نیست که بتوان حسابی باز کرد.
مهدی طغیانی درباره امکان استفاده از رمزارزها در شرایط فعلی کشور و ویژگی های آن در کاهش فشارهای تحریمی گفت: رمز ارزها از ویژگی‌هایی برخوردارند که استفاده از آن را امکان‌ پذیر و الزام آور ساخته است. به این معنا  می‌توان آنها را به تولید درآورد، اما باید در نظر داشت هیچ یک از کشورهای دنیا بر آن حاکمیت ندارد و پول ملی هیچ کشوری به حساب نمی‌آید. رمز ارز به نوعی در حال اعمال حاکمیت بر واحدهای پولی است.

وی در این این رابطه اضافه کرد: رمز ارزها می‌تواند برای ما امکانات خوبی فراهم سازد، باید زمینه‌ای به وجود آید تا موفق شویم از آنها در انجام مبادلات بهره ببریم. ولی نکته مهم درباره پول دیجیتال که واقعا باید به آنها توجه کرد، این است که حجم مبادلات رمز ارزها در کل دنیا حدود ۵ یا ۶ میلیارد دلار است و از این میزان به اندازه یک هشتم مبادلاتی که سال گذشته داشتیم، نصیب کشور ما می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه یادآور شد: حجم مبادلات فوق برای ایران به قدری نیست که درصدد برآییم بر روی آن حساب باز کنیم و تمامی مبادلات خود را روی آن قرار دهیم، لذا باید به اندازه خودش آن را مورد توجه قرار داد. یکسری مبادلات جزئی و خرده فروشی، نقل و انتقالات محدود به آن را باید عملی ساخت.

این نماینده خانه ملت در اینباره که رمزارزها در دوران تحریم تا چه اندازه می‌تواند کمک کننده باشد؟ تاکید کرد: در شرایط تحریمی می‌تواند یاری رسان باشد، ولی نباید توقع خود را از آن بالا ببریم و تصور کنیم با انجام این کار اتفاق فوق‌العاده‌ای خواهد افتاد. بحث تولید و استخراج آنها مطرح شده، در دولت هم آئین نامه‌ای در زمینه مصرف‌شان به میان آمده، ولی درباره نظارت بانک مرکزی و میزان اعتبار و جایگاه‌شان بحثی مطرح نشده است.

طغیانی در این خصوص که برای کار با رمز ارزها نیاز به قانون وجود دارد، اظهار داشت: قانون نویسی نیازی ندارد، آئین‌نامه بانک مرکزی کفایت می‌کند. آئین‌نامه بانک مرکزی از این جهت که صرافی، نقل و انتقال یا مبادله کنندگان آنها را به رسمیت بشناسد، کافی است. مجدد تاکید می‌کنم کل مبادلات رمز ارزها در دنیا حدود ۵ یا ۶ میلیارد دلار است، در حالی که مبادلات سال گذشته که نصف دو سال قبل بود، نزدیک به ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار انجام شد، بنابراین از این قضیه توقع به جا باید داشته باشیم.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر