در حال خواندن
داتین با فناوری در مسیر توسعه فراگیری مالی: پردازش ۲۰ میلیارد تراکنش و اعطای ۷ همت تسهیلات خرد بانک پاسارگاد
0

داتین با فناوری در مسیر توسعه فراگیری مالی: پردازش ۲۰ میلیارد تراکنش و اعطای ۷ همت تسهیلات خرد بانک پاسارگاد

نویسنده:  عبداله افتاده1402-09-07

شنبه چهارم آذر ماه نشست خبری با موضوع «داتین با فناوری در مسیر فراگیری مالی» برگزار شد و مدیرعامل داتین، محمد نژادصداقت با اعلام پردازش ۲۰ میلیاردی تراکنش توسط راهکار جامع بانکی این شرکت، از رشد چهار برابری درآمد داتین از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۲ و رسیدن به دو هزار میلیارد تومان درآمد در سال ۱۴۰۲ خبر داد و در ادامه، مسیر جدید داتین را ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌‌کننده دانست.

نژادصداقت در ابتدای نشست با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی داتین مبتنی‌بر توسعه فراگیری مالی شکل گرفته است، گفت: « فناوری بهترین روش برای دسترسی افراد و کسب‌و‌کارها به خدمات مالی است و داتین به‌عنوان یک شرکت فناور، همیشه دو حوزه فعالیتی را مدنظر داشته که یکی از آنها، تامین بسترهای زیرساختی نهادهای بانکی و مالی است که از آغاز تاسیس تا به امروز آن را دنبال کرده است. دیگری، ارائه محصولات مالی فناورانه به مصرف‌کننده است که با توجه به تجربه ۱۲ ساله داتین در خدمت‌دهی به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه احساس کردیم، می‌توانیم محصولات جذابی را برای مصرف‌کنندگان طراحی و کمک کنیم تا در راستای فراگیری مالی، مصرف‌کننده انتفاع بیشتری داشته باشد.»
او با بیان اینکه داتین در طول این ۱۲ سال فعالیت خود توانسته با رویکرد توسعه‌گرایی و مقیاس‌‌پذیری، ۴۲ محصول و خدمت را در جهت حل مسائل فناورانه بانکی و بیمه طراحی کند، گفت: «ما برای حل همه مسائل فناورانه یک بانک و بیمه تنها نباید راهکار داشته باشیم بلکه باید،‌ باید یک سبد کاملی از محصولات داشته باشیم تا در تمامی حوزه‌ها بتوانیم نیازشان را رفع کنیم.»
به گفته نژادصداقت، توسعه و مقیاس‌پذیری دو عنصر کلیدی برای داتین است و این شرکت توانسته با تاسیس یا مشارکت در شرکت‌های زیرمجموعه برای حوزه‌های «نزدیک به کسب‌و‌کار اصلی»، راه‌اندازی واحدهای کسب‌وکاری مستقل، توسعه ظرفیت‌هایش در حوزه سرمایه انسانی و تعریف خطوط کسب‌وکاری متعدد برای رسیدن به این دو عنصر کلیدی، خود را سازماندهی کند.
مدیرعامل داتین در ادامه بیان کرد: «بخشی از فعالیت‌ها هسته کسب‌وکاری داتین هستند و بخشی دیگر،حوزه‌های نزدیک به این هسته کسب‌وکار است که در این حوزه‌ها، به‌دنبال تشکیل SBU هستیم تا زمانی که شرایط فراهم و به شرکتی مستقل زیرمجموعه داتین تبدیل شوند؛ مشابه آنچه برای داتین در زیرمجموعه فناپ رخ داد.»

درآمد بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲

نژادصداقت در توضیح رشد درآمدی داتین با بیان اینکه نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴ برابری داشته‌ایم، عنوان کرد: «داتین با داشتن ۴۲ محصول و خدمت فناورانه، در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد می‌رسد که این مقدار نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد چهار برابری دارد. داتین در پی آن است تا در سال ۱۴۰۳ رشد درآمدی ۸۰ درصدی را محقق کند. »

پردازش ۲۰ میلیارد تراکنش توسط راهکار جامع بانکی داتین

نژادصداقت با بیان اینکه تاکنون ۷ بانک کشور به راهکار جامع بانکی داتین اعتماد کرده‌اند و تمامی فرایندهای مالی و بانکی خود را از طریق این راهکار انجام می‌دهند، گفت: «امروز راهکار جامع بانکی داتین، ۲۰ میلیارد تراکنش را پردازش می‌کند که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۱ درصدی را داشته است. همچنین داتین ۲۰ درصد از تراکنش‌های شبکه شتابی را پردازش می‌کند که می‌توان گفت از هر ۵ تراکنشی که شهروندان کشورمان انجام می‌دهند، یکی از این تراکنش‌ها توسط داتین مدیریت می‌شود.»

مدیرعامل داتین با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۵ هزار همکار بانکی از داتین استفاده می‌کنند. تصریح کرد: « تاکنون راهکار جامع بانکی داتین توانسته درخواست‌های بیش از ۱۰۰ میلیون کارت بانکی فعال، ۱۴میلیون و ۸۰۰ کاربر موبایل بانک و همین‌طور ۸ میلیون کاربر اینترنت بانک را پاسخگو باشد. همچنین، ۱۴ هزار خودپرداز به سامانه‌های بانکی داتین متصل هستند و این راهکار جامع در ۶ هزار شعبه استفاده می‌شود.»
او همچنین با اشاره به تازه‌ترین پروژه راهکار جامع بانکی داتین در سال ۱۴۰۲ گفت: «بانک کارآفرین اواخر سال گذشته به جمع مشتریان داتین پیوست و تاکنون فعالیت‌های همچون بومی‌سازی، مهاجرت داده و مانورها انجام و بخش دیگری از فعالیت‌ها مانده که مراحل نهایی را می‌گذراند و تمام تلاشمان این است که تا پایان سال جاری بانک کارآفرین به سامانه‌های بانکی داتین مجهز شود.»

داتین در مسیر حرکت از Core به Coreless
آینده راهکار جامع بانکی داتین، بخش دیگری بود که نژادصداقت در توضیح آن گفت: «ما یک اولویت داریم و آن، ارتقا دائمی تکنولوژی‌هایمان است تا همیشه بتوانیم با جدا کردن ماژول‌های نرم‌افزار، شرایط مقیاس‌پذیری را همواره داشته باشیم. حرکتی را از Core به Coreless شروع کرده‌ایم و این مسیر، یک مسیر چند ساله است.»
او در ادامه، بهبود و ارتقای دائمی فناوری‌های استفاده‌شده و توسعه بازار را با هدف جذب مشتریان جدید و افزودن محصولات جدید دو موضوع دیگر در آینده راهکار جامع بانکی داتین برشمرد.

اعطای هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بانک پاسارگاد از طریق ویپاد
مدیرعامل داتین با اشاره به اینکه ویپاد با هدف توسعه خدمات‌رسانی بانک پاسارگاد از ۲۰ ماه پیش تاکنون در داتین طراحی و اجرا شده، گفت: «ویپاد ترابانک پاسارگاد است و داتین توسعه‌‌دهنده و مجری طرح بانک دیجیتال پاسارگاد است تا بتوانیم به بخشی از هموطنان‌مان که تاکنون قادر به دریافت خدمات بانکی به‌ویژه اعتباری نبوده‌اند، خدمت مالی ارائه دهیم.»
او ویژگی‌های کلیدی ویپاد را چنین توضیح داد: «ویپاد در تلاش است تا برای همه افراد اعتبار بسازد و در فرایندی عادلانه، قاعده‌مند و دسترس‌پذیر از هر نقطه و در هر لحظه از شبانه‌روز، حداکثر در ۲ دقیقه خدمت ارائه دهد.»
به گفته نژادصداقت، ویپاد به‌دنبال ارائه محصولاتی در حوزه فراگیری مالی است و در این راستا، تمامی خدماتش را برای جامعه هدف خود بهینه‌سازی می‌کند. او، ایجاد حساب و خدمات پرداخت مبتنی‌بر کارت بانکی، اعتبارسنجی و دسترسی به ارائه اعتبار خرد، بیمه و سرمایه‌گذاری و افتتاح سپرده بلندمدت را خدمات و محصولات ویپاد برشمرد.
مدیرعامل داتین با بیان اینکه دایره ارائه خدمات ویپاد توانسته به ۱۲هزار شهر و روستا کشیده شود، از اعطای ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بانک پاسارگاد توسط ویپاد خبر داد و گفت: «ویپاد بعد از ۲۰ ماه فعالیت توانسته ۷ همت تسهیلات خرد را در قالب ۲/۵ میلیون پرونده تسهیلاتی در لحظه و در فرایندی شفاف و بدون دخالت عامل انسانی، در اختیار عموم جامعه قرار بدهد.»

راهکارهای سازمانی داتین؛ اتوماسیون فرایندهای اجرایی بانکی و مدیریت کلان مالی
صداقت با تاکید بر اینکه تجمیع و نگهداری اطلاعات سازمانی و خودکارسازی فرایندهای داخلی برای رسیدن به تحول دیجیتال در بانک‌ها امری مهم و ضروری است، گفت: «راهکارهای سازمانی داتین، اتوماسیون فرایندهای اجرایی بانکی و مدیریت کلان مالی است که تا به امروز توانسته، مدیریت تمامی فرایندهای حوزه سرمایه‌انسانی ۶۰ هزار نفر از همکاران شبکه بانکی و بیش از ۵ میلیون قلم اقلام منقول و غیرمنقول بانک‌های کشور را انجام دهد.»
به گفته او، راهکارهای سازمانی داتین در بانک‌های پاسارگاد، گردشگری، سرمایه، سپه، شهر و بیمه پاسارگاد استقرار دارد و برای مباحث مربوط به حقوق و دستمزد، آموزش و ارتقا و … از سامانه‌های داتین استفاده می‌کنند. به زودی بانک سینا نیز به آن تجهیز می‌شود.

سرمایه‌گذاری جدی داتین در حوزه محصولات تحلیلی هوشمند
به گفته مدیرعامل داتین، کشف تقلب و تخلف و مبارزه با پولشویی دو حوزه مهم اما کمتر پرداخته شده است که داتین قصد دارد به بازار این دو حوزه ورود جدی داشته باشد.
نژادصداقت با اعلام اینکه داتین می‌خواهد در حوزه محصولات تحلیلی هوشمند سرمایه‌گذاری کند، گفت: «ما به‌دنبال بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای محدودسازی خدمات و کشف تراکنش‌های نابهنجار، کشف تراکنش‌های قمار، تشخیص حساب‌های اجاره‌ای، و تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی هستیم.»
پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه بیمه‌ها
مدیرعامل داتین با بیان اینکه در حوزه بیمه فاصله معناداری بین سطح بلوغ بانک‌ها و بیمه‌ها به لحاظ فناوری وجود دارد، گفت: «شرکت‌های بیمه به دلایل مختلفی مسیر تحولی خودشان را با فناوری گره نزده‌اند و ما هنوز نمی‌توانیم از تحول دیجیتال صحبت کنیم. بنابراین، باید نیازهای اولیه را پاسخ بدیم و بعد وارد لایه‌های دیگری شویم.»
او در توضیح عملکرد بیمه‌گری داتین بیان کرد: «طی سال‌های گذشته تلاش کردیم تا راهکاری جامع برای صنعت بیمه داشته باشیم اما هزینه‌ها و نوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه مانع از این بود که بتوانیم خیلی جدی برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کنیم. ما به‌دنبال این هستیم که نوع روش دیگری را برای این قسمت داشته باشیم و با یک سرمایه‌گذاری جدی‌تری بتوانیم تحولی را در این حوزه رقم بزنیم.»

مدیرعامل داتین آمار عملکردی راهکار بیمه‌گری داتین را اینطور برشمرد: «راهکار جامع بیمه‌گری داتین تا به امروز توانسته صدور ۲ میلیون معرفی‌نامه و ۱۸ میلیون بیمه‌نامه گروهی و انفرادی، ۱۷/۵ میلیون پرونده خسارت بیمه‌ای و ۷ میلیون شخص بیمه‌شده را در رشته‌های بیمه‌ای اشخاص در کارنامه خود به ثبت برساند.»

توسعه ظرفیت‌ها در حوزه سرمایه انسانی

براساس آنچه که در نشست خبری مطرح شد، داتین با رشد پیوسته در تعداد سرمایه‌های انسانی اکنون ۱۷۰۰ نفر است که از این تعداد ۸۲ درصد آنها همکارانش در بخش فنی هستند. تیم ۱۷۰۰ نفره داتین متشکل از ۴۸ درصد خانم‌ها و ۵۲ درصد آقایان با میانگین سنی ۳۲ سال است. براساس برنامه مطرح شده داتین در سال ۱۴۰۵ به ۲۵۰۰ نفر خواهد رسید.
او در ادامه روند توسعه داتین در حوزه سرمایه‌های انسانی بیان کرد: «مدرسه داتین را برای توسعه مهارت‌های نرم‌افزار با هدف‌گذاری ایجاد بستری برای آموزش به ۱۰ هزار نفر راه‌اندازی کردیم و بیش از صد نفر را بدون آنکه سابقه‌کاری داشته باشند، توانستیم به تیم کنونی داتین اضافه کنیم. این موضوع به ما کمک می‌کند تا همیشه از جریان جذب همکاران جدید و تازه نفس بهره‌مند شویم و جوانان را به مجموعه خودمان اضافه کنیم.»
او ساختار شرکتی داتین را این‌طور توصیف کرد: «ما در داتین،‌ ساختار سازمانی ترکیبی را داریم، اما این ساختار چندان پاسخگوی نیازهای ما برای توسعه و مقیاس‌پذیری نیست. از دو سال پیش، واحدهای مستقل کسب‌وکاری را شکل دادیم و هر واحد مستقل موظف است صفر تا صد حوزه خود را پوشش دهد. همچنین باید خدمت‌دهی و توسعه بازار خود را در این حوزه به جلو ببرد. بانکداری نوین، راهکارهای سازمانی و راهکارهای بیمه‌گری واحدهای مستقل کسب‌وکاری داتین هستند و انتظار داریم ساختار داتین به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم به آن واحد کسب‌وکاری اضافه یا از آن کم کنیم.»
به گفته او، داتین در شرکت‌هایی همچون بلوط که مدیریت ثروت است، سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند زنجیره ارزشش را کامل‌تر کند و در این حوزه فعالیتی، به‌دنبال شرکت‌هایی است که به بلوغ اولیه رسیده‌اند و کسب‌وکار پایدارتری را دارند.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر