در حال خواندن
فایل صوتی آینده رمزارزها در ایران؛ انتظارات از قانون‌گذار، ریسک‌ها و راهکارها منتشر شد
0

فایل صوتی آینده رمزارزها در ایران؛ انتظارات از قانون‌گذار، ریسک‌ها و راهکارها منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-02-25

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

این روزها، رشد نجومی رمزارزها و همزمان رکود در بازارهای دیگر، باعث شده بسیاری از مردم و سرمایه­‌گذاران به سمت این بازار گرایش پیدا کنند؛ به نحوی که یکی از اعضای شورای عالی بورس همین هفته مدعی شد که نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس ایران خارج و وارد بازار رمزارز شده است. این وضعیت، ظهور بازاری تا‌زه را نوید می‌دهد که «تدوین قوانین» و «شفاف‌سازی قواعد» می­تواند آن را به سکوی جهش اقتصادی کشور بدل کند.

گزارش­‌های غیررسمی بیانگر شکل­‌گیری بازار بزرگی است که روز­به­‌روز به حجم آن افزوده می­شود و به اعتقاد برخی می‌تواند محمل شکوفایی اقتصاد ایران باشد. البته برخی دیگر نیز معتقدند این بازار می­تواند به خطری تا‌زه برای رشد بخش سیاه در کشور بدل شده و اقتصاد زیرزمینی را رواج دهد.

اینها در حالی است که هنوز بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر پولی و تنظیم‌گر اصلی در بازار پول و پرداخت، اقدام به تدوین قانون رسمی فروش و استفاده از رمزارزها نکرده است؛ به نحوی که از دیدگاه کارشناسان بخش خصوصی باید در این حوزه مطالبه‌گری کند چرا که ارز دیجیتال باید در بانک مرکزی به رسمیت شناخته شود، بانک‌ها و صرافی‌ها طبق قواعد ارزی آن را خرید و فروش کنند و به صرافی‌ها مجوز داده شود که ارز دیجیتال را نیز در تا‌بلوی­ خود نشان دهند. این تنها راهی است که می­توان از مخاطرات احتمالی این حوزه، جلوگیری کرد.

اینکه چرا بانک مرکزی و نهادهای بالادستی باید این حوزه را به رسمیت بشناسند، اینکه چرا مدیران دولتی و مجلس هر روز به مردم هشدار می­دهند که به این حوزه وارد نشوند و از طرفی صنعت ماینینگ و اخیرا هم فروش رمزارز تولید داخل را به رسمیت شناخته‌­ایم، اینکه این بازار غیررسمی چه آسیب­‌هایی می­تواند برای مردم و حاکمیت به واسطه وضعیت رهاشدگی فعلی ایجاد کند، از جمله موضوعات و چالش‌­های مهم در حوزه رمزارزهاست.

از این ­رو، در این میزگرد آنلاین از سلسله نشست­‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال که با عنوان «آینده رمزارزها در ایران؛ انتظارات از قانون­‌گذار، ریسک‌ها و راهکارها» با حضور علی میزانی اسکویی مخترع، آینده­‌پژوه و مدیرعامل شرکت Ficasسوئیس، عباس آشتیانی رئیس کمیسیون بلاک­چین و رمزارز سازمان نصر کشور، محمد قاسمی مدیرعامل هلدینگ توسعه فناوری سوشیانت و امیرحسین راد مدیرعامل شرکت نوبیتکس برگزار شد، چالش­‌ها و راهکارهای این حوزه، موردبحث و تباد‌ل­‌نظر قرار گرفت.

ماحصل این گفت­‌وگو، پیش­روی شماست.

حامی این میزگرد، شرکت به‌­پرداخت ملت است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
100%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر