در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد ای‌نماد، فرصت یا تهدید منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد ای‌نماد، فرصت یا تهدید منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-05-09

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

ظاهرا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی عزم خود را جزم کرده تا تمامی پذیرنده‌هایی که از پرداخت‌یارها، درگاه می‌گیرند، حتما ای‌نماد داشته باشند وگرنه نباید هیچ‌گونه خدماتی از سوی پرداخت‌یارها به آنها ارایه‌ شود؛ موضوعی که از نظر پرداخت‌یارها و بازیگران حوزه فین‌تک ایران با قانون مغایرت دارد و نباید الزامی در این خصوص باشد.

اوایل امسال بود که جلسه‌ای با حضور پرداخت‌یارها‌، نمایندگان بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد تا به آنها گفته شود داشتن ای‌نماد برای پذیرندگان آنها اجباری است؛ موضوعی که پرداخت‌یارها با آن مخالفت کردند و جلسه، در نهایت بدون هیچ نتیجه خاصی به پایان رسید و قرار شد در جلسات بعدی، این موضوع حل و فصل شود.

پرداخت‌یارها معتقدند اصرار به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، کسب‌وکارشان را با اختلال مواجه خواهد کرد اما به تازگی شرکت شاپرک با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار، از آنها خواست تا از مردادماه به کسب‌وکارهای مجازی که دارای «ای‌نماد» نیستند، درگاه پرداخت اختصاص ندهند. این در حالی است که مخالفت پرداخت‌یارها با دریافت ای‌نماد بیشتر از آنجایی است که خود را کسب‌وکار نو می‌دانند و ورود به چنین روندی آنها را از پیشبرد اهداف‌شان دور خواهد کرد. از طرفی مرکز توسعه تجارت الکترونیک مدعی است این قانون، مدتی پیش تدوین شده و اجرای آن تا امروز به تعویق افتاده است.

شرایط تا جایی پیش رفت که پرداخت‌یارها اصرار بر دریافت ای‌نماد را غیرقانونی عنوان کرده و آن را مانع فعالیت خود می‌دانند. مدیران کسب‌وکارهای پرداخت‌یاری حتی در مواردی عنوان کرده‌اند چنین تصمیمی در حقیقت تیشه به ریشه کسب‌وکار آنهاست. از همین رو، تلاش خود را به کار برده‌اند تا چنین طرحی را متوقف کنند و اجازه تبدیل آن را به یک اجبار قانونی ندهند. پیگیری‌های پرداخت‌یارها تا جایی ادامه پیدا کرد که انجمن فین‌تک با ارسال نامه از مجلس گرفته تا سازمان بازرسی کل کشور و حتی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و برخی دیگر از نهادهای ناظر، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

از این رو، در شصت‌ودومین میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، با موضوع «ای‌نماد، فرصت یا تهدید» که با حضور آقایان محمدجواد هادی‌‌دهکردی، معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و محمدمهدی شریعتمدار، رییس هیات مدیره انجمن فین‌تک ایران برگزار شد، ابهامات این تصمیم، یعنی الزامی کردن ای‌نماد، موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

ماحصل این گفت‌وگو، پیش‌ روی شماست.

نشریه دیجیتال این گفت‌وگو را از اینجا دانلود کنید.

حامی این میزگرد، شرکت داتین

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
100%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر