در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی ابعاد حقوقی و الزمات استفاده از احراز هویت غیرحضوری منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی ابعاد حقوقی و الزمات استفاده از احراز هویت غیرحضوری منتشر شد

نویسنده:  مرضیه کیانی1399-09-22

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

بانک مرکزی به دلیل روند صعودی بیماری کرونا در کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس، بارها از شبکه بانکی تقاضا کرده به صورت موقت، بر ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری به منظور تسهیل استفاده هموطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، تمرکز کنند.

حتی در این زمینه اقدام به افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت، امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت یک سال و تا اطلاع ثانوی را بلامانع عنوان کرد. همه اینها در حالی است که بانک مرکزی بر ضرورت اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری در شرایط کرونایی کشور تاکید ویژه دارد.

از طرفی سرویس احراز هویت دیجیتال که یکی از نیازمندی‌های بانکداری نسل ۴٫۰ و توسعه Omni-Channel در خدمات بانکی است و در شرایط خاص مانند بحران کرونا که عدم حضور افراد در مکان‌های عمومی مانند شعبه بانک ضروری است، اهمیت بیشتری پیدا کرده و از همین رو کارگروه ویژه ای در بانک مرکزی برای نهایی کردن سند احراز هویت غیرحضوری شکل گرفت که نهایتا تیرماه امسال این کارگروه پیشنهاد خود را به بانک مرکزی ارایه داد و صحبت از ابلاغ آن در تابستان امسال در آن زمان مطرح شد که البته هنوز نه تنها خبری از ابلاغ آن منتشر نشده بلکه اخیرا شنیده شده قوه قضاییه با این موضوع مخالف است.

از طرفی دیگر با توجه به شرایط موجود در حال حاضرهم شورای‌عالی ضدپولشویی کشور و هم شخص رییس جمهور، وزیر ارتباطات و رییس کل بانک مرکزی روی اجرای این موضوع تاکید داشته و دارند و پیش بینی می شد این حمایت باعث حذف تبصره ۳ ماده ۹۱ قانون ضدپولشویی در خصوص الزام حضور مشتری برای احراز هویت به شعبه شود که گویا متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.

اخیرا هم شنیده شده که بانک مرکزی برای گرفتن تاییدیه اجرای احراز هویت غیرحضوری به سمت قوه قضاییه رفته و رییس قوه قضاییه با استناد به تبصره ۳ ماده ۹۱ قانون مبارزه با پولشویی اعلام کرده که از آنجا که ارایه خدمات بانکی همچون افتتاح حساب شامل خدمات پایه می شود از نظر قانونی این موضوع قابلیت اجرا ندارد و اگر سجام این سرویس را ارایه داده آنجا موضوع این بوده که سرویس پایه نبوده و بورس با استفاده از اطلاعات موجود در بانک ها و ثبت احوال امکان احراز هویت را به دست آورده است.

از آنجا که این موضوع برای نظام بانکی دارای اهمیت ویژه ای است در این برنامه با حضور آقایان دکتر صادق فرامزی مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات، دکتر احمد خلیلی جعفرآباد مشاور سازمان فناوری اطلاعات و وکیل پایه یک و محمد رحمانی مدیرعامل موسسه وکلای بین المللی بیان امروز، در خصوص واکاوی ابعاد قانونی هویت دیجیتال و سایر موضوعات مرتبط با پرداخته شد.

از شما دعوت می کنیم این مناظره داغ و جذاب را بشنوید.

 

اسپانسر این برنامه شرکت توسن تکنو

‎ چشم‌انداز توسن‌تکنو به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان و تولیدکننده راهکارهای جامع بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران، «پیشرو‌بودن در شکل‌دهی تجربه خوشایند مردم از جامعه دیجیتال» تعریف شده و مأموریت آن «کاربردی‌کردن فناوری‌های نوین برای توسعه جامعه دیجیتال» است. این شرکت با تمرکز بر موضوع «تحول شعب»، همراه بانک‌ها در سفر دیجیتالی آن‌هاست. توسعه راهکارهای نوآورانه برای کاربردی‌کردن تکنولوژی‌های جدید دیجیتال و سرمایه‌گذاری برای افزایش قابلیت‌های هوش مصنوعی در آن‌ها، از برنامه‌های اصلی توسن‌تکنو است. این شرکت در حوزه سرویس، به‌دنبال ارائه خدمات تخصصی متمایز و مطلوب به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک ایران است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مرضیه کیانی

ارسال یک نظر