در حال خواندن
کرونا فرصت مغتنمی شد برای الزام به توسعه بانکداری الکترونیکی
0

کرونا فرصت مغتنمی شد برای الزام به توسعه بانکداری الکترونیکی

نویسنده:  مهدی مقدم1399-08-19

شیوع کرونا در برخی مواقع تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد که توسعه بانکداری الکترونیک را می‌توان از این دست خدمات دانست. بانک مرکزی نیز در این راستا، سقف خدمات غیرحضوری بانک‌ها را افزایش داد.
یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستم‌های جهانی مالی و پولی، فعالیت‌های مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند. در حقیقت می‌توان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است.

به همین دلیل، استفاده از سیستم‌های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش است.

در کشور ما استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک از دو دهه پیش به تدریج میان مشتریان محبوبیت یافت و همین عامل منجر به کاهش تراکم جمعیت در شعبه‌ها شد.

با گسترش پاندمی کرونا در دنیا، به اعتقاد کارشناسان، یکی از راه‌های جلوگیری از انتشار این ویروس، کم کردن تردد و اجتناب از خروج بی‌مورد از منازل است. در همین راستا، خدمات غیرحضوری بانک‌ها محبوبیتی دوچندان در میان مشتریان پیدا کرد و  راه خود را سریع تر از آنجه که تصور می‌شد پیمود.

با این نگاه بانک مرکزی ایران، برای حفظ سلامتی هرچه بیشتر مردم و در راستای تحقق اهداف و وظایف خود و برای مدیریت، کنترل و پیشگیری هرچه بهتر از شیوع ویروس کرونا در موج سوم آن، تمهیدات ویژه ای را با هدف تسهیل استفاده از درگاه‌های بانکی غیر حضوری اتخاد کرده و در بخشنامه‌ ای به تمامی شبکه ‌های بانکی خود ابلاغ کرده که بر این اساس تغییراتی در خدمات غیرحضوری بانک‌ها به تصویب رسید که راحتی در انجام امور بانکی را صدچندان کرده است.

مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود تا اطلاع ثانوی در تمامی شعب بانکی لازم الاجراست:

– سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه‌ روز از مبدا هر کارت به شصت میلیون ریال افزایش یافته است.

– سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها از ده میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است که با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

– امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال ۹۹ و به مدت یکسال بلامانع شده است واقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت می‌پذیرد.

-سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به بیست میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.

در واقع شیوع ویروس کرونا در برخی مواقع تهدیدها را توانست به فرصت تبدیل کند که بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات غیر حضوری را می‌توان از این دسته خدمات و طرح‌ها در کشور عنوان کرد.

این امر موجب شد تا هم بانک‌ها با استفاده بهینه از این فرصت، کیفیت خدمات غیر حضوری خود را بهبود ببخشند و هم پله‌ای برای جهش و ارایه بیشتر خدمات بانکی بر بستر الکترونیک و غیر حضوری باشد که امیدواریم پس از گذر ازاین شرایط سخت همچنان این روند مثبت ادامه پیدا کند و فرهنگ استفاده هرچه بیشتر ازین خدمات غیر حضوری در کشور ما نیر به مانند دیگر کشورها بیش از پیش رواج یابد تا ما نیز همگام با دیگر کشورها آهنگ رشد مثبت بیشتری را در زمینه بانکداری الکترونیک شاهد باشیم.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر