در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی مستند جدید ضوابط تاسیس شرکت‌های PSP منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی مستند جدید ضوابط تاسیس شرکت‌های PSP منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-06-12

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام­‌های پرداخت بانک مرکزی

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان (تاپ) و شرکت تارا

 

طبق گزارش اداره نظام­‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ابزارهای الکترونیکی، تجهیزات و شرکت­‌های ارائه‌­دهنده خدمات پرداخت الکترونیک (PSP)، وجود ۳۲ بانک و ۱۲ شرکت PSP، در کنار هم، کل نظام پرداخت کشور را تشکیل می­دهند. با نگاهی گذرا به فهرست شرکت‌­های خدمات پرداخت، به این نتیجه می­رسیم، ۸ شرکت PSP، یا سهام عمده آنها برای بانک­‌هاست یا به صورت صددرصدی، بانک­‌ها مالکیت آنها را در اختیار دارند.

وجود دلایلی مثل صادر نکردن مجوز شرکت­‌های PSP از سال ۱۳۹۱، آغاز به کار رسمی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) و نبود رقبای جدید و نوظهور در این عرصه، می­تواند یکی از دلایل به­­‌کار نگرفتن فناوری­‌های جدید باشد، زیرا این شرکت­‌ها در سال‌­های گذشته، در حوزه درآمدزایی، متکی به کارمزد پرداختی بانک‌­ها بودند و دلیلی برای تلاش بیشتر نمی­دیدند.

البته در چند سال گذشته، افزایش هزینه­‌ها، ثابت ماندن کارمزد دریافتی و علاوه بر آن، بخشیدن قسمت بزرگی از درآمدها به پذیرنده­‌ها در یک رقابت ناسالم، باعث شده آستانه سود این شرکت­‌ها کاهش پیدا کند. این در حالی است که هفته گذشته، بانک مرکزی، ضوابط اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت­‌های ارائه‌­دهنده خدمات پرداخت را ابلاغ کرد که طبق آن، قرار است مجوزهای جدیدی در این حوزه، در صورت تایید رگولاتوری بانکی ارائه شود.

از این‌­رو، در یکصد و سیزدهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست­‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (چهارمین برنامه اقتصاد مدرن)، با موضوع «بررسی مستند جدید ضوابط تاسیس شرکت‌های PSP» که با حضور داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام­‌های پرداخت بانک مرکزی برگزار شد، دلیل ارائه مجوزهای جدید PSP که به گفته متخصصان، به خاطر میزان سرمایه اولیه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، راه را برای بسیاری از فعالان این حوزه بسته و نیز برخی دیگر از ابهامات مستند، موردبحث و تبادل‌­نظر قرار گرفت.

 

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر