در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد چالش‌ها و مزایای توسعه فراگیری مالی در ایران منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد چالش‌ها و مزایای توسعه فراگیری مالی در ایران منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-07-10

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت پرداخت نوین و شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس

 

فراگیری مالی، به معنای دسترسی آسان تمام اقشار جامعه، فارغ از میزان درآمد، جایگاه اجتماعی و محل زندگی، به تمام خدمات مالی مانند بیمه، سرمایه‌­گذاری و… است. فراگیری مالی یکی از بهترین استراتژی­‌ها برای کاهش فقر و فاصله طبقاتی در جامعه است، زیرا افراد با توانمند شدن از فقر خارج می­‌شوند. این در حالی است که با توجه به آمار بانک مرکزی، بازار بالقوه خدمات اعتباری خرد در سال ۹۸ را می­توان حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

اگر سهم تجارت الکترونیک را دو تا سه درصد از معاملات خرده­‌فروشی کشور فرض کنیم، در بازه دی­ماه ۹۸ تا پایان آذرماه ۹۹، بازار بالقوه خدمات اعتباری آنلاین کشور، بین ۱۸۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین بخش زیادی از این بازار بزرگ، هنوز آنلاین نشده که از اصلی­‌ترین دلایل آن می­توان به قوانین سخت­‌گیرانه بانک مرکزی و عدم همکاری مناسب لیزینگ‌­ها با استارتاپ­‌ها در تامین مالی اشاره داشت.

یکی از بخش‌­­هایی که اخیرا برخی استارتاپ‌­ها به صورت تخصصی در ایران، روی آن کار می­‌کنند، اعتباردهی خرد است. این بخش در یکی دو سال اخیر، با استقبال بالای کاربران ایرانی مواجه شده است. به طور مثال، طبق گزارش سالانه اسنپ، هزینه بیش از ۴۶۸ هزار سفر با استفاده از سرویس اعتباری پرداخت شده است. با این حال، مهم‌­ترین چالش‌­های این حوزه، از جمله تامین منابع، رگولاتوری، اعتبارسنجی و نرخ کارمزد، همچنان در صدر مشکلات لندتک­‌ها، به عنوان یکی از ارکان اصلی فراگیری مالی قرار دارد.

از این­‌رو، در یکصد و شانزدهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست­‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (هفتمین برنامه اقتصاد مدرن) که با موضوع «چالش‌ها و مزایای توسعه فراگیری مالی در ایران» با حضور حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین برگزار شد، مشکلات و راهکارهای توسعه فراگیری مالی، موردبحث و تبادل­‌نظر قرار گرفت.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر