در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد چالش‌های اعتبارسنجی مشتریان بانکی مبتنی بر داده­‌کاوی در بانکداری دیجیتال منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد چالش‌های اعتبارسنجی مشتریان بانکی مبتنی بر داده­‌کاوی در بانکداری دیجیتال منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-11-16

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان:  محمد جلیلی، عضو هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تارا و علیرضا صادقی معاون بانکداری جامع بانک ملی

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس

ماجرا از جایی شروع شد که هفته قبل، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارائی، در توئیتی نوشت: الوعده وفا؛ با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته اخیر با آقای رئیس‌جمهور، بانک‌های زیرمجموعه این وزارت، مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را «بدون ضامن» انجام دهند. صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکمیلی سید عباس حسینی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز حاکی از آن است شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و… می‌توانند از شعب بانکی که حقوق دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، تنها با یک نامه کسر از حقوق، ۵۰ ‌میلیون تومان، بدون‌ضامن، وام بگیرند.

هر چند همین کار کوچک، به شرط اجرا، می­تواند مشکل بخش بزرگی از مردم را حل کند اما قطعا درصد بسیاری از افراد که نه حقوق بگیر دولت هستند، نه مستمری بگیر و متاسفانه عمدتا دچار مشکلات فراوان اقتصادی هستند، به غیر از اعتبارسنجی، هیچ راهکار دیگری برای استفاده از این فرصت، برای آنها دیده نشده است. دلیل عمده­ای که با وجود قدمت ۱۲۰ ساله روش اعتبارسنجی در دنیا، هنوز ما در ایران، از آن بی‌بهره هستیم، به مقاومتی برمی­گردد که کارکنان شعب، حاضر به حذف تصمیمات سلیق‌ه­ای خود نیستند زیرا به هر حال، مدل سنتی فعلی، جذابیت‌­هایی برای برخی از آنها دارد. در یک گام بالاتر، به نظر می­رسد بانک­های ما هم بیشتر دوست دارند به جای پرداخت تعداد زیادی وام خرد، چند وام بزرگ پرداخت کنند که مثلا ریسک نکول خود را پایین بیاورند. البته در همین رویکرد هم شاهدیم ابر بدهکاران بانکی چه بلایی بر سر نظام اقتصادی کشور آورده­اند.

عدم رقابت و توسعه شرکت­های سنجش اعتبار، نبود رقابت و در نتیجه افزایش نیافتن کیفیت گزارش‌­های اعتباری، عدم دسترسی به اطلاعات کامل، عدم تسهیم اطلاعات مشتریان در نظام بانکی و وجود تسهیلات تکلیفی و دستوری در نظام بانکی کشور نیز از دیگر موانع پیش­روی توسعه نظام سنجش اعتبار در این حوزه است.

از این­رو، در هشتاد­ و هشتمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست­‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، که با موضوع «چالش‌های اعتبارسنجی مشتریان بانکی مبتنی بر داده­‌کاوی در بانکداری دیجیتال»، با حضور محمد جلیلی، عضو هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تارا و علیرضا صادقی معاون بانکداری جامع بانک ملی برگزار شد، مشکلات و راهکارهای اعتبارسنجی در ایران، موردبحث و تبادل­نظر قرار گرفت. آنچه پیش­‌روی شماست، مشروح این گفت­‌وگوست. حامی این میزگرد، شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر