در حال خواندن
کاهش ۶۵ درصدی بهره بانکی در بزرگ‌ترین بانک اروپا
0

کاهش ۶۵ درصدی بهره بانکی در بزرگ‌ترین بانک اروپا

نویسنده:  عبداله افتاده1399-06-30

گروه بانکی و خدمات مالی “HSBC” انگلیس اعلام کرد میزان سود این نهاد مالی در شش ماه نخست امسال در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، ۶۵ درصد کاهش یافته است.

عصر پرداخت – گروه بانکی و خدمات مالی اچ ‌اس بی سی انگلیس، با انتشار گزارشی اعلام کرد که این بانک، اندوخته یا ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول را، یعنی مبلغی که بانک‌ها و شرکت‌ها برای مطالباتی که بازگردانده شدن‌شان مشخص نیست را که در حسابرسی‌های خود لحاظ می‌کنند، امسال به ۱۳ میلیارد دلار رسانده است.

این بانک که بزرگ‌ترین بانک از نظر دارایی‌های ثبت شده در اروپا به حساب می‌آید، میزان سوددهی‌اش در شش ماه نخست امسال، ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار کاهش یافته است. این درحالی است که همین بانک در مدت مشابه در سال گذشته (شش ماه نخست سال ۲۰۱۹) ۱۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلار سود کرده بود. میزان سود شرکت، حتی از میانگین رقمی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند نیز کمتر است. اقتصاددانان و ‏کارشناسان مسایل مالی که خبرگزاری رویترز نظر آنها را در این باره جویا شده، پیش‌بینی کرده بودند که رقم این شاخص اقتصادی در این فاصله زمانی از سال به ۵ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار برسد.

اعلام این خبر باعث شد تا ارزش سهام این بانک در بازار بورس نیز چهار و نیم درصد کاهش یابد. میزان کاهش ارزش سهام این بانک در معاملات روزهای گذشته به حدی کاهش یافت که از یک سال پیش تاکنون، چنین کاهشی سابقه نداشته است.

به این ترتیب، میزان اندوخته‌هایی که برای خسارت اعتباری در نیمه اول در نظر گرفته شده به ۶.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است، در حالی که رقم این شاخص در مدت مشابه در سال گذشته تنها یک میلیارد دلار بود. با این حساب، مجموع رقمی که گروه بانکی و خدمات مالی اچ ‌اس بی ‌سی برای مطالبات مشکوک‌الوصول در این سال در نظر گرفته است بین هشت تا ۱۳ میلیارد دلار در نوسان است. این رقم بالاتر از پیش‌بینی ماه آوریل (بین هفت تا ۱۱ میلیارد دلار) است. علت این افزایش از یکسو، به عدم پرداخت طلب‌های این بانک توسط مشتریان به علت شیوع و همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ که ضررهای جبران‌ناپذیری به انگلستان زد، بازمی‌گردد و از سوی دیگر به عوامل تاثیر گذار ‏ادواری و کوتاه مدت بر ‏اوضاع اقتصادی برمی‌گردد که همگی روند پسرفت را در این مدت طی کرده‌اند.

اگرچه نسبت «کفایت سرمایه» که بر اساس درصدی از مجموع دارایی‌های تنظیم شده بر حسب مخاطره‌پذیری تعیین می‌شود و در واقع قدرت بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی داده شده را نشان می‌دهد که در آخر ماه ژوئن به ۱۵ درصد رسید؛ اما بانک مذکور اعلام کرده است این شاخص در کل سال کاهش خواهد یافت.

درآمد خالص بانکی این بانک در نیمه اول سال ۹ درصد کاهش یافت زیرا رشد فعالیت‌های بازار نتوانست تاثیر کاهش نرخ بهره و پایین آمدن ارزش دارایی‌ها در بخش بانکداری بازرگانی و بیمه را جبران کند. از این گذشته، مشکلات سیاسی به وجود آمده در هنگ‌کنگ در کاهش فعالیت‌های این بانک با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های عمده آن در هنگ‌کنگ است تاثیر داشته است. لازم به ذکر است که اکثر بانک‌های معتبر جهانی، در شرق آسیا به سبب گستره فراوان تراکم جمعیت‌شان سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده بودند که شیوع این ویروس در شرق آسیا، ضربه بسیار سنگینی بر آنها وارد کرد.

تعداد مبتلایان به این بیماری از ۲۰ میلیون نفر هم فراتر رفته و ۷۴۰ هزار نفر در جهان نیز در راه مبارزه با این ویروس منحوس، جان‌شان را از دست داده‌اند. بیشترین مبتلایان به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی به شمارش رسیده‌اند که در این میان، کشور انگلستان با حدود ۳۵۰ هزار نفر مبتلا و بیش از ۴۷ هزار فوت شده، در رده ۱۲ کشور درگیر با این بیماری قرار گرفته و کاهش‌های شدید اوضاع اقتصادی در این کشور، ناشی از ضربه مهلک بیماری کووید-۱۹ بر اقتصاد انگلستان و حتی اقتصاد جهانی است که در آینده‌ای نزدیک، بدون شک باید منتظر دچار شدن سرنوشت سایر بانک‌ها در سطح جهان به سرنوشتی مشابه با سرنوشت بانک اچ‌اس‌بی‌سی در مواجهه با مشکلات اقتصادی باشیم.

برخی اخبار غیررسمی، از این حکایت دارد که بسیاری از بانک‌ها به ضرردهی کلان افتاده‌اند و به مرز ورشکستگی رسیده‌اند اما با توجه به کاهش ارزش سهام این بانک‌ها در بورس جهانی معاملات در صورت اعلام رسمی خبر، آنها از رخ دادن چنین اتفاقی جلوگیری کرده‌اند؛ موضوعی که با توجه به رویکرد جامعه جهانی در مواجهه با این ویروس، غیرمنطقی هم به نظر نمی‌رسد.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر