در حال خواندن
خلق ثروت با هوش مصنوعی مولد
0

خلق ثروت با هوش مصنوعی مولد

نویسنده:  عبداله افتاده1403-02-16

عصر هوش مصنوعی تازه شروع شده و شاید راه زیادی تا بلوغ آن مانده باشد با این وجود، هیجان استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی مولد بین بانک‌ها، فین‌تک‌ها، کسب‌وکارهای نوآور و صنایع بالاست این در حالی است که درک کامل مزایای استفاده از این فناوری به زمان بیشتری نیاز دارد و فعالان تجاری و کسب‌وکارها هنوز با چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی مولد روبه‌رو باشند.

علیرضا ماهیار
هرچند هوش مصنوعی از زمان خلقت (اواخر دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰) پیشرفت های چشمگیری داشته و چشم انداز جذابی را پیش روی دارد اما نباید به چالش‌های آن نیز بی توجه بود.

شاید بتوان «مدیریت ریسک‌های ذاتی مرتبط با هوش مصنوعی مولد، تعیین مهارت‌ها، جذب نیروی انسانی متخصص، قابلیت‌های جدید استفاده از نیروی کار و بازنگری در فرآیندهای اصلی کسب‌وکاری مانند بازآموزی و توسعه مهارت‌های جدید» را از چالش های این حوزه دانست.

البته ناگفته نماند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند از طریق تاثیرگذاری بر چهار حوزه اصلی «عملیات مشتری»، «بازاریابی و فروش»، «مهندسی نرم‌افزار» و «تحقیق و توسعه» هزاران میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک کند.

شرکت مشاوره مدیریت جهانی مکنزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که در ۶۳ مورد مطالعه شده توسط این شرکت در سراسر دنیا، بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی مولد می‌تواند سالانه به طور متوسط بین ۲٫۶ تریلیون دلار تا ۴٫۴ تریلیون دلار به حجم اقتصاد جهانی بیافزاید.

این در حالی است که کل حجم تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳٫۱ تریلیون دلار بوده است. می‌توان به تعبیری این حجم از تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر ارتقای بهره‌وری اقتصادها را بین ۱۵ تا ۴۰ درصد در نظر گرفت.

مکنزی همچنین به این نکته هم اشاره کرده که اگر تاثیر استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد را بر نرم‌افزارهایی که در حال حاضر نیز از آنها استفاده می‌کنیم، افزوده شود، این حجم از تاثیرگذاری ۲ برابر خواهد شد.

تصور همچین تأثیرگذاری در نرم­‌افزارها و سامانه­‌های بانکی کشور که غالباً ساختار قدیمی داشته و وابستگی شدیدی به سخت­‌افزارهای تحریمی دارند، میتواند نقطه عطفی در توسعه بازار نرم‌­افزاری کشور باشد بدون شک راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد ساختارهای کنونی را دچار تحولات بسیار جدی خواهد کرد و همکاری با مجموعه­‌های دانش‌­بنیان و نوآور این حوزه جایگزین استفاده از زیرساخت­‌های قدیمی و پر هزینه کنونی خواهد شد.

بر اساس این آمار می‌توان گفت که ۷۵ درصد از ارزشی که هوش مصنوعی مولد در اقتصاد خلق می‌کند، مربوط به چهار حوزه اصلی «عملیات مشتری»، «بازاریابی و فروش»، «مهندسی نرم‌افزار» و «تحقیق و توسعه» است.

به عنوان مثال می‌توان در این رابطه به توانایی هوش مصنوعی مولد برای پشتیبانی از تعامل با مشتریان، تولید محتوای خلاقانه برای بازاریابی و فروش و خدمات مالی هوشمندانه در سکوهای مختلف بر اساس اعلان‌های زبان طبیعی به جای خدمات سنتی در فضای شعب بانکی و نهادهای مالی اشاره کرد.

در برهه کنونی، هوش مصنوعی در صنایع مختلفی نظیر خدمات به مشتریان خُرد در حوزه­‌های مختلف، بانکداری جامع و علوم زیستی به صورت چشم‌گیرتری قابل استفاده شده و می‌تواند به بهبود بهره‌وری و رشد اقتصادی کمک کند. از سوی دیگر صنعت مالی و فناوری‌های پیشرفته از جمله صنایعی هستند که می‌توانند بیشترین خلق ارزش را در درآمدهای خود از هوش مصنوعی مولد داشته باشند.

در میان این صنایع شاید بانک ها یکی از صنایع پرطرفدار بهره گیری ازهوش مصنوعی باشند به نحوی که بهره گیری از آن در ارائه خدمات، بانکداری موبایلی، افزایش امنیت با کشف هوشمند کلاهبرداری، تجارت الکترونیکی و … آن را برای فعالان این حوزه جذاب کرده است.

شرکت مکنزی در این رابطه نیز تخمین زده است که اگر صنعت بانکداری از هوش مصنوعی مولد بهره بگیرد، خلق ارزشی بین ۲۰۰ تا ۳۴۰ میلیارد دلاری را شاهد خواهد بود.

البته این فناوری در زمینه توسعه نرم‌افزار نیز می‌تواند زمان لازم برای وظایفی نظیر تولید کُد و بهینه‌سازی کُد را کاهش دهد و باعث بهبود کارایی و رضایت توسعه‌دهندگان شود.

با این اوصاف، در شرایطی که دنیا و کشورهای توسعه‌یافته به دنبال سهم‌گیری از کاربردهای هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌ها هستند موضوع آموزش، یادگیری و به‌کارگیری از ملزومات گسترش کاربرد هوش مصنوعی در اقتصاد ایران به شمار می رود و نه تنها نباید به هوش مصنوعی به چشم تهدید و ریسک نگاه کرد بلکه باید سعی کرد تا فعالیت خود را با هوش مصنوعی تطبیق و از مزایای تجاری این فناوری بهره مند شد.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر