در حال خواندن
خنثی کردن اثر دلار بر اقتصاد ایران از طریق مبادله با ارزهای دیجیتال
0

خنثی کردن اثر دلار بر اقتصاد ایران از طریق مبادله با ارزهای دیجیتال

نویسنده:  پریا نجفی1400-01-21

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است چند راه از جمله پیمان‌های پولی،‌ استفاده از ارزهای دیجیتال و تهاتر وجود دارد که می‎توان اثر منفی دلار بر اقتصاد ایران را کمرنگ کرد.
بهروز محبی نجم آبادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با راهکارهای کاهش تاثیر منفی دلار بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در اقتصاد ایران که در رتبه اول قرار دارد دلار و قیمت آن است، زیرا این مورد می‌تواند با اقتصاد ایران بازی کند که این موضوع مورد تایید کارشناسان اقتصادی هم قرار دارد.

نماینده‌ مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین متاسفانه دلار و اتصال آن به ارزش پول ملی یک فاکتور مهم و تاثیرگذار است که می‌تواند اقتصاد و پول کشور را در دست خود نگه دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زمانی در کشور دچار گرانی قیمت ارز می‌شویم که عرضه با تقاضا با هم فاصله پیدا می‌کند. یعنی هر چه تقاضای دلار بیشتر باشد، دلار کمیاب‌تر می شود و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند که این خود اثر منفی بر اقتصاد دارد.

محبی تصریح کرد: حال سوال این است که چطور باید نقش دلار را در اقتصاد کم کرد؟ یکی از این راهکارها این است که تولید داخل را گسترش دهیم، مثلا باید کشور در نهاده‌های دامی خودکفا شود تا شاهد خروج ارز برای این کالای استراتژیک نباشیم.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم دلار را از اقتصاد جدا کنیم باید به سمت پیمان‌های دوجانبه پولی با کشورهای مختلف برویم. یعنی تهیه پول ملی چین برای ایران راحت‌تر از دلار آمریکاست که حتما باید به آن سمت رفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نکته بعدی این است که استفاده از بحث تهاتر در صادرات است، یعنی اگر بتوانیم با کشورهای مختلف بر اساس تولیدات داخلی واردات و صادرات را بر اساس تهاتر تنظیم کنیم می‌توانیم قسمتی از مشکلات کشور را حل کنیم.

محبی افزود: موضوع بعدی که می‌تواند دلار را از اقتصاد کشور حذف کند بحث ارزهای دیجیتال است که اگر به آن ورود شود می‌توانیم از طریق ارز دیجیتال قسمتی از کارها را انجام دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید اقدامات متعددی صورت بگیرد تا این موجود مزاحمی به نام دلار از اقتصاد کشور خارج شود، زیرا این مورد ابزاری در دستان ایالات متحده آمریکا شده است تا ایران را تحت فشار قرار دهد.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر