در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی جایگاه قانونی و کسب‌وکاری لندتک‌ها در نظام بانکی منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی جایگاه قانونی و کسب‌وکاری لندتک‌ها در نظام بانکی منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-07-10

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان:  حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده، امیر حسین داوودیان مشاور معاونت کسب‌وکار بانک تجارت و محمدرضا آشتیانی هم‌بنیان‌گذار قسطا

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : شرکت به‌­پرداخت ملت

 

لندتک از ترکیب دو واژه lend به معنی قرض دادن و Technology به معنی فناوری ساخته شده و به کاربرد فناوری در حوزه وام‌دهی اشاره دارد.

در واقع، وام یکی از ابزارهای دنیای مدرن برای ایجاد آسایش در زندگی مردم تلقی می‌شود؛ یعنی در واقع قرار بوده این‌گونه باشد. آیا تا حالا از جایی وام گرفته‌اید؟ احتمالا تجربه شما عکس این موضوع بوده و بیشتر سلب آسایش شده! سال‌هاست بانک‌ها میلی به پرداخت تسهیلات خُرد و وام‌های کوچک اقبالی نشان نمی‌دهند و پول‌ها را در یک صندوق بزرگ گذاشته‌اند و دَرِ آن را به روی عمده مردم بسته‌اند. شبکه بانکی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان و سودآور در حوزه های مختلف همیشه حاضر است. نگاه شبکه بانکی این است که به جای پرداخت وامِ خُرد، تسهیلات کلان درست حسابی به چند بنگاه حقوقی و برخی اشخاص حقیقی خاص بدهد. از نظام بانکی که خبری نشد و امیدی به آن نبود ولی در چند سال اخیر با هدف تسهیل فرایند دریافت وام خصوصا وام خُرد و اجتناب از فرآیندهای دست‌وپاگیر اعتبارسنجی متقاضیان در سیستم وام‌دهی سنتی، نیاز به صنعت لندتک در ایران به شدت حس شد. امروز شاهدیم این حوزه به دلایل مختلف از جمله پرداخت سریع وام خرد به سرعت در حال پیشروی است اما نکته‌ای که سیاست‌گذاران نباید آن را نادیده بگیرند، این است که یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال مردم از لندتک‌ها که عمدتا دهک پایین جامعه هستند، سخت شدن شرایط بد مالی این عزیزان و توسعه فقر در جامعه به واسطه تورم بالاست. در عین حال چنانچه نگاهی به عملکرد برخی از لندتک‌های فعال بیندازیم، شاهدیم نرخ سود تسهیلات در برخی از آنها به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد که این موضوع، به معنای سوءاستفاده از فقر مردم، برای کسب سود بیشتر است.

در این زمینه، تاکنون توسط بانک مرکزی نیز قانون‌گذاری مشخصی انجام نشده و چنانچه با همین وضعیت، به کار خود ادامه دهد، نگرانی‌هایی را از ابعاد مختلف، در آینده نه چندان دور، به دنبال خواهد داشت.

از این رو، در این میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال که با موضوع «بررسی جایگاه قانونی و کسب‌وکاری لندتک‌ها در نظام بانکی» با حضور حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده، امیر حسین داوودیان مشاور معاونت کسب‌وکار بانک تجارت و محمدرضا آشتیانی هم‌بنیان‌گذار قسطا برگزار شد، فرصت‌ها و چالش‌های حضور لندتک‌ها در نظام اقتصادی کشور، موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. ماحصل این گفت‌وگو، پیش‌روی شماست.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر