در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی شبهات تامین و خرید یک میلیون دستگاه کارت‌خوان بانک ملی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی شبهات تامین و خرید یک میلیون دستگاه کارت‌خوان بانک ملی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-10-14

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان: مهندس مرتضی مقدسیان پیشکسوت نظام بانکی و مهندس مجید شکوهی کارشناس ارشد نظام بانکی

موسیقی : معین صالحی

اجرای تجارت و بانکداری الکترونیک به رغم نیاز به بسترهای نرم‌افزاری و حقوقی، نیازمنـد وجـود بسترهای فنی سخت‌افزاری با توجه به نوع سرویس ارایه‌شده است. به طور کلی، در تمامی مراحل حرکت بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های تجاری به سمت تجارت و بانکداری الکترونیک، تهیـه فناوری‌های نوین در بعد سخت‌افزار به عنوان یک ضرورت جهت حفظ موقعیت در عرصه رقابت محسـوب می‌شود.

در وضعیت فعلی، مشخصا در صنعت پرداخت الکترونیک کشور، نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه کارت‌خوان در حدود ۲٫۵ میلیون کسب‌وکار در حال استفاده است و سال‌هاست همگان بر نبود تناسب میان تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی و کسبه تاکید می‌کنند، چرا که این حجم از سخت‌افزار جز هدررفت منابع کشور، حاصل دیگری ندارد.

با این وجود، چند ماه پیش، بانک ملی ایران مصوب کرده، شرکت پرداخت الکترونیک سداد که ۱۰۰ درصد آن متعلق به این بانک است، برای جلوگیری از خروج نقدینگی می‌تواند تا سقف یک میلیون دستگاه کارت‌خوان (پوز) خریداری کند.

این در حالی است که اکنون حداقل قیمت یک دستگاه کارت‌خوان مناسب برای به‌کارگیری در شبکه پرداخت نزدیک به ۳ تا ۴ میلیون تومان است که اگر میانه این اعداد را درنظر بگیریم، بانک ملی قرار است نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان از جیب بیت‌المال صرف خرید دستگاه کارت‌خوان برای جلوگیری از خروج منابع مالی خود کند.

البته طبق اسناد رسیده، گویا شرکت پرداخت الکترونیک سداد همزمان با خرید این کارت‌خوان‌ها، در حال رایزنی با شرکت چینی پکس (PAX)، برای تولید حداقل ۴۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان، آن هم به صورت SKD (قطعات نیمه منفصله) است. از سوی دیگر پرداخت الکترونیک سداد، به منظور تجهیز ناوگان دستگاه‌های کارت‌خوان خود، اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت با یک شرکت داخلی کرده که در نوع خود بی‌نظیر است، چرا که توافقات انجام‌شده در این قرارداد، به شکلی است که برای بزرگان صنعت پرداخت هم باورپذیر نیست.

از این‌رو، در یکصد و بیست و نهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (نوزدهمین برنامه اقتصاد مدرن) که ۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، موضوع «بررسی شبهات تامین و خرید یک میلیون دستگاه کارت‌خوان بانک ملی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دلار» با حضور مهندس مرتضی مقدسیان پیشکسوت نظام بانکی و مهندس مجید شکوهی کارشناس ارشد نظام بانکی با تاکید بر میزان منطقی بودن تولید کارت‌خوان در کشور توسط این شرکت و ابهامات دیگر، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
25%
علاقه‌مندم
25%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
50%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر