در حال خواندن
محمد نژادصداقت: برای مهاجرت داده‌های سپه، گزینه دیگری جز بیگ‌بنگ وجود نداشت/ حداقل ۲۰ درصد از سهام داتین، امسال در بورس عرضه می‌شود
0

محمد نژادصداقت: برای مهاجرت داده‌های سپه، گزینه دیگری جز بیگ‌بنگ وجود نداشت/ حداقل ۲۰ درصد از سهام داتین، امسال در بورس عرضه می‌شود

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-04-26

یک‌سال از پروژه مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ جدید گذشت. پروژه‌ای که مقیاس و ابعاد آن با توجه به قدمت بانک سپه به‌خودی خود، بزرگ بود اما با طرح موضوع ادغام پنج بانک در آن، گسترده‌تر نیز شد. در این یک‌سال، داتینی‌ها تجربیات متعددی داشته‌اند؛ از تحولاتی که در سیستم‌های خود به‌وجود آوردند و تصمیماتی که برای اجرای موفق این پروژه اتخاذ کردند. محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در میزگردی با عنوان «مهاجرت کربنکینگ سپه از آغاز تا انتها» که توسط رادیو عصر پرداخت برگزار شد، از وضعیت پروژه بانک سپه و برنامه‌های این شرکت برای ادغام پنج بانک دیگر در کربنکینگ امید گفت. همچنین او از تحولاتی گفت که داتین برای بزرگ‌شدن درپیش‌گرفته و از ورود این شرکت به بورس و عرضه حداقل ۲۰ درصد از سهام آن خبر داد.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در ابتدا درباره پروژه مهاجرت بانک سپه و گذشتن یک‌سال از آن گفت: «یک نکته مهم در تجربه مهاجرت پروژه سپه این بود که این بانک، یک تجربه در حوزه انتقال نرم‌افزار داشت و این مساله، احتیاط‌ها را بیشتر می‌کرد. برای بانک سپه و در بحث نحوه مهاجرت، مدل‌های مختلفی نظیر تدریجی، شعبه‌ای و بیگ‌بنگ پیشنهاد دادیم که درنهایت روش بیگ‌بنگ انتخاب شد. یکی از دلایل استفاده از این روش در مهاجرت، استفاده سپه از ۸۳ سامانه بود. وقتی مهاجرت، تدریجی رخ می‌دهد، ارتباط بین سامانه‌­ها و یکپارچگی­‌های مرتبط با آنها اهمیت حیاتی دارد و احتمال ایجاد مغایرت افزایش پیدا می‌کند. درحقیقت، از بعد فنی برای مهاجرت سپه، گزینه دیگری وجود نداشت.»

او درباره اقدامات انجام‌شده این شرکت پیش از مهاجرت گفت: «پیش از مهاجرت، آزمون‌هایی را در حوزه کارایی انجام دادیم. دو شرکت، آزمون کارایی را برای ما انجام دادند. برای محصول کربنکینگ، آزمون‌های بار، استرس و استقامت توسط یک شرکت اروپایی انجام و گواهی‌نامه‌ آن دریافت شد. دانشگاه تهران نیز در حوزه سوئیچ، کارت و کر… تست‌هایی انجام داد. در حوزه کارکردی هم آزمون‌های متعددی گرفته شد. گام اول تست­ها در محیط داتین، گام دوم تست­های پذیرش کاربر (UAT)، و گام سوم تست سامانه در یک شعبه نمونه بود تا همکاران بانک عملکرد سامانه در محیط لایو را کنترل کردند.»

نژادصداقت در ادامه افزود: «حوزه مهم دیگر بحث مهاجرت داده بود. همکاران بانک، اطلاعات سپرده‌های خود را از سامانه‌های متعدد، استخراج کرده بودند تا در سامانه داتین، بارگذاری شود. برای اینکه آماده مهاجرت شویم، داده نمونه گرفتیم و چند مانور برگزار کردیم. در مانور نهایی مهاجرت داده، کل فرآیند عیناً مشابه برنامه روز مهاجرت اجرا و زمانبندی هر مرحله از اقدامات به دقت ثبت شد و به این ترتیب سعی کردیم پیش از اجرای نهایی انتقال، با شبیه­‌سازی شرایط، ریسک­ها و نقاط قابل بهبود را شناسایی و مرتفع کنیم. پس از مهاجرت هم ۳۰۰ همکار بانک پاسارگاد، به‌مدت سه‌هفته در محل شعب بانک سپه حضور داشتند تا یادگیری حین کار در بین همکاران بانک سپه انجام شود. این درحالی بود که ۱۱ هزار همکار بانک سپه، پیش از مهاجرت، آموزش دیده بودند و در مانورهای متعدد، سناریوهایی منطبق بر فعالیت­های عمومی روزانه شعبه را به‌صورت تست انجام داده بودند.»

 

تمام سامانه‌های مورد نیاز یک بانک در سپه

او درباره اینکه چه ماژول‌هایی در بانک سپه راه‌اندازی‌شده، گفت: «سامانه‌هایی که در یک بانک باید کار کند، بسیار متعدد است و بانک سپه تمامی سامانه‌های مورد نیاز یک بانک را در قرارداد در نظر گرفته است. جدا از کربنکینگ ریالی و ارزی، سوئیچ، کارت، اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک، سامانه‌های تحلیلی، انبارداده، سامانه‌های مبارزه با پولشویی و ذی‌نفع واحد هم جزو قرارداد است. نکته جالب دیگر سامانه ERP بانکی است که با پیاده‌سازی آن، بانک سپه، منابع سازمانی خود و تمامی فرایندهای مرتبط با منابع انسانی، حقوق و دستمزد، تدارکات و پشتیبانی، حقوقی و وصول مطالبات را از طریق آن مدیریت خواهد کرد.»

او تصریح کرد: «آنچه برای سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم این است که مهاجرت بانک­های ادغامی در حوزه منابع (سپرده­ها، کارت، اینترنت‌بانک و…) انجام شود. تلاش ما این است که در سال جاری، مهاجرت حوزه منابع واحدهای ادغامی را تا دی ماه به پایان برسانیم. در سال آینده، به‌ترتیب مهاجرت حوزه‌ مصارف و ارزی را هم دنبال خواهیم کرد. دو پروژه موازی دیگر هم امسال داریم. یکی در حوزه مهاجرت داده‌های تسهیلات قبلی بانک سپه است و دیگری هم بخش‌هایی از سامانه ERP، مانند ماژول اموال و دارایی‌ها و تدارکات و پشتیبانی به بهره­برداری خواهد رسید.»

 

داتین، مشتاق توسعه

سوال بعدی که محمد نژادصداقت به آن پاسخ داد، این بود که داتین در پروژه بزرگ سپه، تجربیات ارزنده‌ای به‌دست آورده است. ما تعدادی بانک بزرگ در کشور داریم که در کربنکینگ خود دچار مشکل هستند. آیا در وضعیت کنونی، داتین آمادگی کارکردن با بانک‌های بزرگ را دارد؟

او در پاسخ به این سوال گفت: «ما در کشورمان چند تامین‌کننده نرم‌افزار داریم که در سال‌های متمادی، با وجود تحریم‌ و عدم دسترسی به متخصصان و دوره‌های آموزشی کامل و جامع، نظام بانکی ایران را از بعد فناوری در شرایط مطلوب نگه داشته‌اند. به اعتقاد من اینها سرمایه ملی ما هستند و حفظ و تقویت آنها وظیفه همه ماست. اینکه امروز توانستیم خود را از بانک‌های کمتر از هزارشعبه به بالای هزارشعبه برسانیم و تا پایان سال به بالای سه‌هزار شعبه می‌رسانیم، نشان‌دهنده اشتیاق داتین و شرکت‌های ایرانی به توسعه است. من تاکید می‌کنم مشتاق همکاری با بانک‌های بزرگ در سطوح مختلف هستیم. داتین سقفی برای خود و کسب‌وکارش قائل نیست و برای این کار، ظرفیت‌سازی کرده است.»

نژادصداقت به افزایش سرمایه‌های انسانی در داتین اشاره کرد و گفت: «ما سال گذشته سرمایه‌های انسانی خود را از ۷۰۰ به بالای هزار نفر رسانده‌ایم و این، نقطه شروع ماست تا داتین به بازارهای بزرگتر و با بهبود شرایط بین‌المللی، به خارج از ایران فکر کند. توسعه سرمایه‌های انسانی، خرید ساختمان و تجهیز دیتاسنتر جدید از جمله فعالیت‌های ما بوده و در راستای هدف توسعه. از سوی دیگر جهش تکنولوژیک را هم آغاز کردیم. بخش‌هایی از سیستم‌های بانکداری را بازنویسی کردیم که امسال در حوزه منابع به بهره‌برداری می‌رسد که به‌لحاظ زیرساختی و کارکردی، با نسخه قبلی خیلی متفاوت است. در حوزه تسهیلات هم بازنویسی را آغاز کردیم و در سال­های آتی به بهره­برداری خواهد رسید. در حوزه ESB و بانکداری باز کارهای جدی انجام داده‌ایم و بانک‌های طرف قرارداد با داتین، با استفاده از APIهای داتین، کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام داده‌اند.»

 

عرضه سهام داتین در بورس

او از ورود داتین به بورس در سال جاری خبر داد و گفت: «امسال حداقل ۲۰ درصد از سهام داتین را در بورس عرضه می‌کنیم. همچنین سال گذشته بخشی از سهام داتین را به شرکت تامین آتیه کارکنان گروه مالی پاسارگاد واگذار کردیم و برای بزرگ‌شدن آماده مذاکره هستیم.»

او در پایان به موضوع بانکداری باز و رقابت با استارت‌آپ‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: «داتین خود را تامین‌کننده نرم‌افزار بانکی و بیمه‌ای می‌داند. فاصله صنعت بیمه و بانکی زیاد و معنادار است و می‌خواهیم آن فاصله را رفع و محصول و سرویس مناسب را ارایه کنیم. البته هدف ما پوشش و ارایه راهکارها برای کل صنعت مالی است. ما فلسفه وجودی داتین را فراگیری مالی تعریف کرده­ایم و تا دو سال دیگر به بازار ارائه خدمات به کاربران نهایی ورود می‌کنیم.»

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر