در حال خواندن
انگلیس، دست به دامان سود منفی
0

انگلیس، دست به دامان سود منفی

نویسنده:  مهدی صادقی1399-07-06

رییس تازه‌وارد بانک مرکزی انگلیس با اشاره به اینکه این نهاد همچنان ابزار قدرتمند در اختیار دارد از احتمال کاهش نرخ بهره به زیر صفر خبر داد. «اندرو بیلی» که دوران تصدی خود را از مارس آغاز کرد، در جریان سخنرانی‌اش در گردهمایی مجازی فدرال رزرو در کانزاس‌سیتی تاکید کرد که او و همکارانش به نرخ بهره منفی به عنوان ابزاری محتمل در راستای تقویت رشد اقتصادی نگاه می‌کنند؛ آن هم در برهه‌ای که نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته در سطوح بسیار پایینی قرار دارد.

بیلی در ادامه گفت: بانک مرکزی روشن کرده است که در جعبه ابزار آن، ابزارهای دیگری همچون نرخ بهره منفی وجود دارد. دست‌مان خالی نیست.

بانک‌های مرکزی سراسر جهان همچون بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره خود را به زیر صفر کاهش داده و هدف آنان از این کار، برحذر داشتن بانک‌ها از انباشتن نقدینگی خود در بانک‌های مرکزی و ترغیب آنان به اعطای وام بیشتر بوده است.

در سوی دیگر، مقامات فدرال رزرو همواره اتخاذ چنین سیاستی را رد کرده‌اند؛ به اعتقاد آنان در موثر بودن چنین ابزاری ابهام وجود داشته و فکر می‌کنند نرخ بهره منفی در آمریکا جواب نمی‌دهد.

همچنین براساس محاسبات شرکت مدیریت بودجه «جَنِس هندرسون»، سود سهام پرداختی به سهامداران در سه ماهه دوم سال جاری با افت ۱۰۸ میلیارد دلاری به ۳۸۲ میلیارد دلار رسیده است که معادل کاهش ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته بوده و پایین‌ترین میزان آن دست‌کم از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود.

کاهش سود سهام در تمامی مناطق رخ داده است به جز آمریکای شمالی؛ جایی که پرداخت سود سهام کانادایی‌ها ثابت ماند. براساس آمار، در سرتاسر جهان ۲۷ درصد شرکت‌ها سود سهام خود را کاهش داده‌اند، این در حالی است که اروپایی‌ها به شدت از پاندمی آسیب دیده، شاهد کاهش سود سهام توسط بیش از نیمی از شرکت‌ها بوده‌اند و دو سوم آنها نیز پرداخت سود سهام را به‌طور کلی لغو کردند.

جنس هندرسون در گزارشی اعلام کرد: سال ۲۰۲۰ از لحاظ سود سهام جهانی بدترین سال خود را از زمان بحران مالی تاکنون تجربه خواهد کرد. حالا انتظار داریم در بهترین حالت، سود سهام‌های برتر جهان ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و در مجموع ۱.۱۸ تریلیون دلار سود پرداخت کنند. در بدترین سناریو نیز این کاهش به ۲۳ درصد یا ۱.۱۰ تریلیون دلار خواهد رسید.

بانک مرکزی اروپا به بانک‌ها و موسسات مالی دستور داده است تا پرداخت سود سهام را متوقف کنند؛ اتفاقی که نیمی از کاهش ۴۵ درصدی سود سهام پرداختی را در اروپا در سه ماهه دوم سال تشکیل داده و مبلغ آن را به ۷۷ میلیارد دلار رساند.

کاهش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌های معدنی و همچنین نفت و تعطیلی اجباری کسب و کارها به دلیل پاندمی کرونا، موجب شد تا سود سهام پرداختی کمتر و کمتر شود.

در سوی دیگر، سود سهام شرکت‌های فناوری، ارتباطات و بهداشتی به نسبت تحت تاثیر قرار نگرفت و به ترتیب افزایش ۱.۸ و ۰.۱درصدی را تجربه کردند.

 

منبع: عصر ارتباط

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر