در حال خواندن
فایل صوتی میزگرد بررسی دلایل توسعه نیافتن هویت و امضای دیجیتال در کشور منتشر شد
0

فایل صوتی میزگرد بررسی دلایل توسعه نیافتن هویت و امضای دیجیتال در کشور منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-08-29

پادکست : رادیو عصر پرداخت

مدیرمسوول:  عبداله افتاده

مهمانان:  رضا جوادی­نیا، معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاریِ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سیدصدرالدین نورالدینی، مدیر سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)

موسیقی : معین صالحی

اسپانسر : توسن‌تکنو

گسترش سطح مبادلات تجاری و لزوم تسریع و تسهیل در معاملات بازرگانی، استفاده از ابزار الکترونیکی را در این خصوص اجتناب­ناپذیر کرده است. «هویت مجازی»، شرط اول یک خریدار یا فروشنده الکترونیکی است؛ به­ویژه در مواردی که عرصه کسب­و­کار گسترده­تر می­شود. مدیریت اسناد الکترونیکی و ارسال و دریافت اطلاعات الکترونیکی، بخش بزرگی از تبلیغات و فعالیت­های اجرایی را در جهان امروز شامل می­شود.

در کشور ما، زمانی که صحبت از هویت مجازی افراد در دنیای دیجیتال می‌شود، اولین نکته­ای که به ذهن می­رسد، موضوع امضای دیجیتال است؛ زخم کهنه‌ای که همچنان به دلایل نامشخص پس از یک دهه کش­وقوس بین بانک مرکزی و وزارت صمت مشکلاتی را، هم برای مردم و هم سیستم بانکی، ایجاد کرده است.

دولت سیزدهم اخیرا به منظور گسترش سامانه جامع تجارت، با ارسال ابلاغیه در تاریخ ۸ آبان­ماه امسال (۱۴۰۰)، با امضای معاون اول رئیس­جمهوری و تعیین ضرب‌الاجل به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، از آنها خواسته، هرچه سریع‌تر خود را برای اتصال به سامانه جامع تجارت آماده کنند تا امور تجاری کشور، با توجه به توسعه تجارت الکترونیک، شکل تازه‌تر و پویاتری به خود بگیرد.

در ابلاغیه‌ای که به امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس­جمهور رسیده، علاوه بر اینکه تاکید شده تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور، باید امضای الکترونیکی را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کنند، همچنین آنها ملزم به استفاده از امضاهای مجاز، توسط یکی از مراکز میانی مجاز صدور امضا شده­اند.

این تکالیف در شرایطی از سوی معاون اول رئیس­جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ می‌شود که بانک مرکزی بارها اعلام کرده بود براساس مصوبه مرکز ملی فضای مجازی، ملزم به ایجاد زیرساخت جداگانه برای توسعه امضای الکترونیکی در بخش بانکی است اما این نظر بانک مرکزی، بارها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به عنوان متولی و مجری امضای الکترونیکی در کشور، موردنقد قرار گرفته است.

از این­رو، در هفتاد و هفتمین میزگرد آنلاین از سلسله نشست­های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، با موضوع «بررسی دلایل توسعه نیافتن هویت و امضای دیجیتال در کشور» که با حضور رضا جوادی­نیا، معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاریِ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سیدصدرالدین نورالدینی، مدیر سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا) برگزار شد، مشکلات امضای دیجیتال و نیز هویت دیجیتال، موردبحث و تبادل­نظر قرار گرفت. ماحصل این گفت­وگو، پیش­روی شماست.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر