در حال خواندن
فایل صوتی چالش‌های عملی نئوبانک‌ها و دیجیتال بانک‌ها در ایران منتشر شد
0

فایل صوتی چالش‌های عملی نئوبانک‌ها و دیجیتال بانک‌ها در ایران منتشر شد

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-02-18

رادیو اینترنتی عصر پرداخت

چندی پیش معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با حضور در برنامه‌ تلویزیونی از راه‌اندازی بانک‌های دیجیتال در کشور طی دو سال آینده خبر داد. اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد چنین اظهار نظری چندان نباید جدی گرفته شود اما در ماه‌های اخیر خبرهایی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که بانک‌های ایرانی حالا در تلاش برای جا نماندن از قافله‌ نئوبانک هستند.

برای مثال شنیده می‌شود چند بانک بزرگ کشور در حال توسعه پلتفرم نئوبانک خود هستند. از سوی دیگر بانک‌های کوچک‌تر و البته چابک‌تر هم متوجه شده‌اند که از همین مسیر شاید بتوانند با بانک‌های بزرگ رقابت کنند و در این زمینه سرعت بیشتری داشته‌اند. برای مثال اخیرا بانک خاورمیانه با برند بانکینو و بانک سامان با برند بلوبانک، نئوبانک های خود را ایجاد کردند.

اینها در حالی اتفاق افتاده که رگولاتور بانکی، به اعتقاد برخی کارشناسان در اقدامی مناسب، برخلاف برخی موضوعات همچون رمزارز که به یکباره فعالیت در این حوزه­ را ممنوع اعلام کرد، در زمینه نئوبانک بر سر راه آنهایی که فعالیت­های خود را آغاز کرده­اند، سنگ­اندازی نکرده اما از طرف دیگر، برخی نگرانند چنانچه بانک مرکزی، برای شروع کار، نظارت کافی نداشته باشد، به زودی شاهد حساب­های بی نام و نشان خواهیم بود که می­تواند نظام بانکی کشور را دچار بحران بزرگی کند

در این رابطه، هنوز برخی از خبرگان بانکی درباره موضوعاتی همچون تعاریف اولیه نئو بانک، اینکه چه نیازی است بانک­ها به این حوزه ورود کنند، سودآوری نئوبانک­‌ها و دیجیتال بانک­‌ها از چه منابعی است، مدل­‌های کسب­‌وکاری و چالش های رگولاتوری این موضوعات و بسیاری دیگر از مباحث مهم در این حوزه، نظرات متفاوتی دارند.

از این ­رو، در این میزگرد آنلاین از سلسله نشست‌­های تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال، با عنوان «چالش‌های عملی نئوبانک‌ها و دیجیتال بانک‌ها در ایران» که با حضور مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ناصر حکیمی مشاور مدیرعامل بانک تجارت و محسن زادمهر مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه برگزار شد، چالش­‌ها و راهکارهای ایجاد نئوبانک‌­ها و دیجیتال بانک‌­ها در کشور، موردبحث و تبادل­‌نظر قرار گرفت.

آنچه پیش­روی شماست، مشروح این گفت‌­وگوست.

حامی این میزگرد، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر