در حال خواندن
قسمت نهم سریال صوتی ظهور بانک‌های مخابراتی منتشر شد: چالش‌های رگولاتوری و تنظیم مقررات در تلکوبانک‌ها
0

قسمت نهم سریال صوتی ظهور بانک‌های مخابراتی منتشر شد: چالش‌های رگولاتوری و تنظیم مقررات در تلکوبانک‌ها

نویسنده:  علی اصغر افتاده1400-08-11

در امتداد سریال صوتی ظهور تلکوبانک‌ها، نقش رگولاتورها را در شکل گیری این مفهوم بررسی می‌کنیم. ما در این اپیزود، برای بررسی دقیق تر نقش رگولاتوری و تنظیم مقررات در شکل‌گیری رابطه اپراتورها و بانک‌ها، ابتدا، رگولاتوری خدمات مالی در جهان و ایران را بررسی کردیم و بعد از آن به عملکرد دو رگولاتور بانکی و ICT در ۱۰ سال گذشته در ایران اشاره خواهیم کرد. در نهایت نیز به رگولاتوری فینتک‌ها بعنوان یک موضوع فرابخشی می‌پردازیم. البته بدلیل اینکه رگولاتوری در فناوری‌های مالی باید از یک سو دارای چابکی و انعطاف لازم در مواجهه با فین‌تک‌ها باشد و از طرف دیگر، آنقدر سهل‌گیرانه نباشد که فین‌تک‌ها باعث اختلال در سیستم مالی کشور شوند، قطعا شنیدن این اپیزود برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

 

تهیه کننده : لرنودیو

پخش کننده : عصر پرداخت

مدیر اجرایی : عبداله افتاده

دبیر اجرایی : هومن رضوی

نویسنده:  اسمهان حکاک

ویراستار فنی : سید بهنام خاکباز

ویراستار و راوی : ساغر مشهدی زاده

تدوین گر: پرستو موسوی

اسپانسر : همراه اول

برای اینکه با سریال تلکوبنکینگ بیشتر آشنا بشید، ابتدا باید بگیم که تلکوبنک چیه. تلکوبنک حاصل همکاری و مشارکت بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی برای ارائه محصولات مشترک به مشتریانه. ما تو لرنودیو برای اولین بار، سریال صوتی “تلکوبنکینگ” رو با حمایت همراه اول تهیه کردیم که توسط عصر پرداخت پخش میشه. این سریال شامل ۱۰ اپیزوده که توی هر اپیزود اون، یک موضوع و جنبه جدید از تلکوبنکینگ به صورت تخصصی بررسی و ارائه میشه.

 

قسمت نهم: چالش‌های رگولاتوری و تنظیم مقررات در تلکوبانک‌ها

 

رگولاتورها در ذات خود دو وظیفه برعهده دارند: تنظیم مقررات و نظارت بر اجرای مقررات. منتهی به طور سنتی، رگولاتورها به دلایل مختلفی از جمله: افزایش رقابت، ایجاد تاب‌آوری، افزایش امنیت سایبری، محافظت از داده ها ، تسهیل تعامل پذیری و کاربردپذیری راهکارها و فعالیت های بازیگران صنعت خدمات مالی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی سیاست‌گذار و اسناد بالادستی، همیشه رویکردهای مداخله جویانه‌ای در پیش می‌گیرند . با ظهور فناوری های برهم زننده و سرعت تغییرات و به ویژه بحران های اقتصادی ، اولویت رگولاتورهای بانکی جلوگیری از رکود اقتصادی ، تاب آوری اجزای صنعت و پشتیبانی از اعتماد مصرف کننده است .

از سوی دیگر، تحول دیجیتال، رشد سریع فناوری و گسترش سیستم‌های مخابراتی، علاوه بر ایجاد نیازهای جدید در رگولاتوری بخش ICT، همکاری با رگولاتوری سایر حوزه‌ها را ضروری ساخته و نسل جدیدی را در مقررات‌گذاری به وجود آورده است. اتحادیه بین‌المللی ارتباطات یا همان (ITU) در سال‌های اخیر روش سنجش عملکرد رگولاتور‌ها را از چارچوب ردیاب رگولاتوری یا ICT Regulatory Tracker و تمرکز بر تنظیم‌گری بخش ICT به چارچوب رگولاتوری نسل پنجم و تمرکز بر رگولاتوری مشارکتی یا  Collaborative Regulation، توسعه همکاری‌های فرابخشی و هدف‌گذاری برای رشد اقتصاد دیجیتال تغییر داده است.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر