در حال خواندن
فایل صوتی چشم انداز کیف پول الکترونیکی فرصت ها و چالش ها منتشر شد
0

فایل صوتی چشم انداز کیف پول الکترونیکی فرصت ها و چالش ها منتشر شد

نویسنده:  عبداله افتاده1399-03-18

با توجه به این که در سال های اخیر بخش عمده ای از تعاملات مالی، مربوط به پرداخت های انجام شده در خصوص خرید کالا و خدمات با مبالغ ریز می باشد،

لزوم وجود نظامی که بتواند ضمن استفاده فراگیر در پرداخت های ریز،جایگزین وجه نقد در تعاملات گردد و میزان استهلاک اسکناس و مسکوک به میزان بسیار بالایی کاسته  شود و راهکارهای موجود در قالب شبکه های اختصاصی و با گستره نفوذ اندک را سامان  بخشد، مسجل شده است.

از این رو ، کلیـــات راه انـــــــدازی کیف پول الکترونیکی در یک‌هزار و یکصد و شصتمین جلسه شــــورای پول و اعتبار که روز سه شنبه مورخ ۲۴/۲/۱۳۹۲ در چنین روزهایی در بانک مرکزی برگزار شد به  استحضار اعضای شورا در آن زمان رسید و آنان پس از کسب اطلاعات لازم از مزایای این ابزار و تحسین بانک مرکزی به ایجاد این سامانه ، این بانک را به اجرا و راه اندازی سریعتر آن موظف کردند.

با وجودی که از اوایل دهه نود موضوع راه اندازی کیف پول در کشور مطرح شد اما هنوز هم قانون گذار در این حوزه آیین نامه ها و قوانین مرتبط با آن را ارایه نکرده است.

اینکه چرا طرح کیف پول الکترونیک در ایران به صورت فراگیر هنوز هم پا نگرفته است، سؤالی است که ذهن بسیاری از کارشناسان فناوری را به خود مشغول داشته است.

البته عواملی مثل: شفاف نبودن برنامه ها، فقدان استاندارد و قوانین ناظر بر اکوسیستم خدمات پرداخت کیف پول محور، حمایت نکردن بانک مرکزی، نبود فرهنگ‌سازی برای تغییر رفتار شهروندان از مهم‌ترین دلایل توسعه نیافتن کیف پول الکترونیکی در کشور به شمار می رود.

اما چرا کیف پول الکترونیکی در کشور ما آن‌گونه که باید توسعه نیافته است؟ چه موانع و مشکلاتی در مسیر توسعه کیف پول الکترونیکی وجود دارد که هنوز شاهد توسعه نیافتن آن در جامعه هستیم؟ موضوعاتی است که در این برنامه با حضور ناصر حکیمی مشاور مدیرعامل بانک تجارت و معاون سابق فناوری های نوین بانک مرکزی و علی سیفی معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک و محمد مهدی صادق مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در خصوص این موضوعات به بحث و تبادل نظر پرداخته ایم.

از شما دعوت می کنیم این میزگرد صریح را بشنوید.

اسپانسر این اپیزود بانک تجارت

 

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر