در حال خواندن
نفس گرم «یوان» بیخ گوش «دلار»
0

نفس گرم «یوان» بیخ گوش «دلار»

نویسنده:  پریا نجفی1399-07-09

جیم راجرز، سرمایه‌گذار برجسته آمریکایی، طی مصاحبه‌ای گفت: دلار به لبه پرتگاه رسیده و جایگاه خود به عنوان ارز غالب حساب ذخیره ارزی کشورها را از دست داده است.

او در واکنش به این خبر که چین قصد دارد بخش قابل توجهی از اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت تملک خود را عرضه کند، گفت: بدهی عمومی آمریکا حالا به ۲۶٫۵ تریلیون دلار رسیده و با این رقم، حالا آمریکا بزرگ‌ترین کشور بدهکار در تاریخ جهان محسوب می‌شود. راجرز می‌گوید: این بدهی روز به روز در حال بالا رفتن است و این مساله برای دلار گران تمام خواهد شد.

او ادامه داد: به صورت سنتی، دلار پرطرفدارترین ارز در جهان بوده است اما سنت‌ها تغییر می‌کنند.

این سرمایه‌گذار آمریکایی برای اثبات ادعای خود به سرنوشت پوند انگلیس و گیلدر هلند اشاره کرد که در سده‌های گذشته قابل اعتمادترین ارزها به شمار می‌رفتند.

راجرز ادامه داد من یک آمریکایی هستم و واقعا دوست ندارم این را بگویم؛ اما روزهای خوش دلار در سلطه بر بازار جهانی در حال پایان یافتن است و چیز دیگری جایگزین آن خواهد شد.

وی ادامه داد: دلار ممکن است برای سال آینده میلادی و پس از پایان یافتن اعتراضات سراسری به خاطر بی‌عدالتی نژادی در آمریکا و همچنین برگزاری انتخابات، کمی از خود قدرت نشان دهد و افزایش ارزش داشته باشد؛ اما به احتمال زیاد این آخرین تیر ترکش دلار خواهد بود.

روزنامه گلوبال تایمز وابسته به دولت چین اخیرا اعلام کرده است که پکن به احتمال زیاد حجم اوراق بدهی دلاری آمریکا تحت تملک خود را از بیش از یک تریلیون دلار به خاطر بالا گرفتن تنش سیاسی با واشنگتن به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش خواهد داد، اما ممکن است در صورت شدت گرفتن تنش تا درگیری نظامی با آمریکا تمام آنها را حراج کند.

راجرز می‌گوید: اگر پکن واقعا تصمیم بگیرد که یک پنجم اوراق بدهی دلاری آمریکا در اختیار خود را حراج کند، این مساله نرخ بهره دلاری در آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

راجرز که سابقه حضور در تاسیس دو صندوق سرمایه‌گذاری کوانتوم و سوروس را در کارنامه خود دارد، می‌گوید نرخ بهره در آمریکا باید افزایش یابد، بنابراین از منظر چین، حراج اوراق بدهی آمریکا یک اقدام اقتصادی و سرمایه‌گذاری هوشمندانه خواهد بود. این مساله می‌توانست به مقامات چین کمک کند تا ارزش یوآن را افزایش دهند.

این سرمایه‌دار آمریکایی ادامه داد: اگر چینی‌ها اوراق بدهی آمریکا را بفروشند، در اصل دلار فروخته‌اند و در نتیجه ارزش یوآن آنها رشد خواهد کرد.

در پی نا‌آرامی‌های کنونی در آمریکا و رویکرد سخت دولت ترامپ در حوزه سیاست خارجه، ممکن است همانند برخی کشورهای دیگر، چین هم بخواهد از شر اوراق بدهی دلاری وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت تملک خود خلاص شود. راجرز گفت اگر واشنگتن از دست شما عصبانی شود، علیه شما تحریم اعمال می‌کند که به ضرر همه خواهد بود.

بنابراین چینی‌ها، ‌روس‌ها، هندی‌ها و مقامات برزیلی به همراه برخی دیگر از کشورها در حال جست‌وجو برای یافتن ارز جایگزین و قابل رقابت با دلار آمریکا هستند.

سیاست‌هایی که هم اکنون پکن به عنوان دومین دارنده اوراق بدهی دلاری آمریکا در جهان در پیش گرفته، اصلا برای دولت آمریکا خوب نیست؛ اما ممکن است واشنگتن آن‌گونه که باید و شاید این تهدید را جدی نگیرد. راجرز ادامه داد: ترامپ فکر می‌کند از همه آدم‌های دنیا باهوش‌تر است؛ بنابراین ممکن است آنها هر کاری دل‌شان بخواهد انجام دهند و با خود بگویند نگران نباش ما آمریکا هستیم و می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

اخیرا بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرده که سهم یوآن چین از حساب ذخیره ارزی کشورهای جهان تا ۱۰ سال آینده، دو برابر خواهد شد و به ۵ تا ۱۰ درصد می‌رسد.

منبع: عصر ارتباط

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر