در حال خواندن
دهه آینده، عصر خودنمایی فین‌تک‌ها
0

دهه آینده، عصر خودنمایی فین‌تک‌ها

نویسنده:  عبداله افتاده1399-06-30

زمانی که فیس‌بوک پروژه ارزهای دیجیتال لیبرال خود را آغاز و گوگل همکاری خود را با Citigroup برای بررسی حساب‌ها آغاز کرد، نشان داد بانکداری تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند بسیار متفاوت از امروز باشد؛ البته این موارد فقط نوک کوه یخ در این بخش هستند.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند امسال آگاهی بیشتری درمورد پروژه‌هایی از طریق Big Tech انجام شده، ایجاد شود و بدون شک، تنها بانک‌های Big Tech نباید نگران این موضوع باشند زیرا هنوز فین‌تک به توسعه پیشرفت‌های خود در سیستم بانکی و به‌خصوص در میان هزاره جوان و مشتری‌های نسل Z ادامه می‌دهد. در ادامه به چگونگی عملکرد برخی از این روندها در دهه پیش رو می‌پردازیم:

شرکت‌های فنی عمیق‌تر به بانکداری می‌پردازند

شرکت‌های بزرگ فناوری، با گروهی از توسعه‌دهندگان درجه یک با ایجاد محصولات مناسب، برند خود را در خدمات مالی در سال ۲۰۱۹ مطرح کردند و به نظر می‌رسد این تنها آغاز تلاش آنها در این بخش است. اپل در ماه آگوست، اپل‌کارت خود را با گلدمن‌ساکس راه‌اندازی کرد و در ماه نوامبر نیز فیس‌بوک اعلام کرد که Facebook Pay مکانیزم پرداختی است که در Messenger Instagram، WhatsApp و Facebook فعالیت می‌کند.

در این فضا شرکت‌های بزرگ فناوری، تلاش‌ها برای ارایه تسهیلات به کسب وکارهای کوچک را گسترش دادند. وام آمازون به فروشندگان در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۵ میلیارد و در سال ۲۰۱۸ در حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین پی‌پال هر سه ماه بیش از ۱ میلیارد دلار وام سرمایه در گردش ارایه می‌دهد و Stripe بازوی سرمایه در گردش خود به عنوان Square Capital را در ماه سپتامبر راه‌اندازی کرد که در پنج سال گذشته در حدود ۵.۵ میلیارد دلار وام به ۲۷۵هزار فروشنده داده است.

افزون بر این، کارت بدهی Square Cash توسط ۳.۵ میلیون نفر استفاده می‌شود و این شرکت در ماه ژانویه، کارت بدهی برای مشاغل را نیز راه‌اندازی کرد. Square همچنین برای پرداخت‌های شخص به شخص یک برنامه Square Cash دارد.

Uber در بخش Uber Money که اخیرا ایجاد شده، در حال ساختن ثبات در محصولات خدمات مالی برای رانندگان و مشتریان است. این برنامه در حال حاضر یک حساب بانکی، کارت بدهی و برنامه بانکی تلفن همراه از طریق Green Dot ارایه می‌دهد. Uber قصد دارد به رانندگان اجازه دهد به‌طور خودکار بخشی از هزینه هر سفر را ذخیره کرده و از این طریق یک برنامه سلامتی مالی جامع را ایجاد کند.

برخی از شرکت‌های فناوری در مورد برنامه‌‌های خود در سال ۲۰۲۰ به مشارکت با یکدیگر پرداخته‌اند: گوگل قصد دارد از طریق سیتی گروپ و اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد، حساب‌های حسابداری را به مصرف‌کنندگان ارایه دهد.

فیس‌بوک قصد دارد سال آینده یک شبکه پرداخت cryptocurrency را بر اساس یک دارایی دیجیتالی با عنوان Libra راه‌اندازی کند. گرچه کنگره و تنظیم‌کنندگان این تلاش را بر هم زده و کاهش داده‌اند، اما نباید آن را نادیده گرفت.

یکی از موانع احتمالی شرکت‌های بزرگ فناوری، لایحه پیشنهادی در مجلس با عنوان قانون دور نگه داشتن فناوری‌های بزرگ از امور مالی است و قصد دارد آرزوهای خدمات مالی این شرکت‌ها را محدود کند؛ اما بسته به شرایط ممکن است این فضا به سرعت تغییر کند. در حالی که غالبا در پشت صحنه یک بانک (Goldman, Green Dot, Citigroup) تلاش‌های شرکت‌های فنی وجود دارد، شرکت‌های بزرگ فناوری با جمع‌آوری داده‌های خود و ایجاد روابط و مارک‌های تجاری در حال دستیابی به مقیاس قدرتمندتری هستند.

 

بانک‌ها و فین‌تک‌ها در ارایه بینش به مشتریان در اولویت قرار می‌گیرند

مدتی است امکان ارایه مشاوره مناسب به مشتریان، در لحظه‌ای که به آن احتیاج دارند به یک هدف مقدس تبدیل شده که بانک‌ها و فین‌تک‌ها در حال نزدیک شدن به این هدف هستند و پیش‌بینی می‌شود امسال تلاش‌های خود را در این بخش افزایش دهند.

در سال ۲۰۱۹، Huntington Bank نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی را به بازار عرضه کرد که به مشتریان در مورد پس‌انداز، هزینه و دستیابی به اهداف مالی مشاوره می‌دهد و ممکن است به مشتری هشدار دهد که با توجه به فعالیت مالی و بر اساس مبلغ و تاریخ موعد صورت‌حساب، ممکن است مانده حساب فعلی مشتری در هفت روز آینده نتواند مبلغ صورت‌حسابش را پوشش دهد. همچنین هشدارهای پرداخت اشتراک به مشتریان می‌گوید که چه زمانی باید هزینه‌های اشتراک خود را بپردازند و یا در چه زمانی دوره اشتراک رایگان آنها به پایان می‌رسد. هشدارهای دیگر هنگامی که صورت‌حساب مشتریان به اشتباه توسط یک بازرگان یا رستوران دو برابر شده به او اطلاع داده می‌شود.

این بینش‌ها توسط نرم‌افزار Engage هدایت می‌شود که از تجزیه و تحلیل برای نظارت بر داده‌های معامله در زمان واقعی استفاده می‌کند و عادت‌های خاص کاربر را برای ارایه بینش به مشتریان مشخص می‌کند. دستیار مجازی اریکا در بانک مرکزی آمریکا، همچنین به مشتریان هشدار می‌دهد که احتمالا بیش از یک بار برای خرید شارژ متهم شده‌اند تا بتوانند در این خصوص فوری اقدام کنند. سپس اریکا در صورت لزوم آنها را از طریق روند طرح دعوا راهنمایی می‌کند.

مشاوره شخصی‌سازی شده نه تنها به تقویت روابط مشتری کمک می‌کند؛ بلکه می‌تواند منجر به فروش بیشتر شود. طبق گفته گروه مشاوره بوستون، «برای هر ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی که یک بانک دارد، با شخصی‌سازی تعامل با مشتری، می‌تواند به رشد ۳۰۰ میلیون دلار برسد.»

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر