در حال خواندن
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری شرکت ملی انفورماتیک برگزار می کند: چالش توسعه سرویس‌دهی مبتنی بر داده‌های باز
0

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری شرکت ملی انفورماتیک برگزار می کند: چالش توسعه سرویس‌دهی مبتنی بر داده‌های باز

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-05-09

پردازش و تفسیر داده‌ها در دنیای امروز که با حجم انبوهی از اطلاعات سروکار داریم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه تحلیل فرآیندها و پیش بینی آینده در هر بخشی از علوم از اقتصاد گرفته تا پزشکی و حتی سیاست متکی به آنالیز دقیق داده هاست. هرچند تحلیل داده‌ها به ویژه داده‌های حساس حضور متخصصان برجسته و آگاه به علم تفسیر داده را می‌طلبد، اما کلید اصلی در ورود به این دنیای پر چالش در گام اول دسترسی به داده است.

داده‌های باز (open data) مفهوم نسبتا جدیدی است که در راستای حق دسترسی آزاد به اطلاعات شکل گرفته و مطابق آن داده‌ها به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‏‌گیرد تا افراد بتوانند آن داده‌‏ها را آن‌گونه که می‌خواهند استفاده و منتشر کنند، بدون آنکه با محدودیت حق نشر (Copyright)، حق اختراع (Patent) و یا سایر محدودیت‌ها مواجه شوند.

در این راستا و به منظور فرهنگسازی آزادسازی داده‌ها در کشور، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری IEEE بخش ایران و حمایت شرکت ملی انفورماتیک چالش توسعه سرویس دهی مبتنی بر داده باز را از ۲۵ تا ۲۶ مهرماه ماه ۱۴۰۱ همراه با کنفرانس نهایی آن در ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد کرد که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

اهداف رویداد

این رویداد در نظر دارد با اجرای چالشی در حوزه سرویس دهی مبتنی بر داده‌های باز تغییر محسوسی در دانش عمومی درباره این مفهوم ایجاد کند. مفهومی که به نظر می‌رسد جز در میان بخش خاصی از متخصصان برای سایر افراد و سازمان‌ها چندان شناخته شده نیست.

برگزاری مسابقه در این رویداد از یک سو منجر به ایده پردازی در خصوص توسعه کاربردها و خدمات مبتنی بر داده‌‏های باز خواهد شد و از سوی دیگر پتانسیل‌های داده باز در کشور را شامل حیطه‌های کاربردی و نیروی انسانی شناسایی خواهد کرد.

محورهای رویداد

این رویداد در چهار محور (دو محور تئوری و دو محور عملی) طراحی شده است که علاقمندان می‌توانند فارغ از رشته و مدرک تحصیلی خود در یکی از بخش‌های این چالش به صورت تیمی شرکت کنند.

محور اول این رویداد شامل طرح‌های پیشنهادی است که در پاسخ به این سوال که چگونه و با چه راهکاری می‏توان سازمان‏‌ها و نهادها را متقاعد کرد تا در حوزه باز کردن داده‌‏ها همکاری کنند تهیه می‌شود.

شرکت در بخش محور دوم رویداد نیازمند ارایه الگوریتم هایی است که بتواند روی داده‌های احتمالی در دسترس سازمان‌های موجود در کشور ارزش افزود ایجاد کند.

محور سوم از فاز تئوری خارج می‌شود و جنبه عملیاتی پیدا می‌کند که مطابق با آن شرکت کنندگان با پیدا کردن داده‏‌های مشابه در سطح دنیا و یا حتی شبیه ‏سازی تولید داده (با یک روند منطقی) به یک مجموعه داده عملیاتی منطبق با توصیف داده خود رسیده و امکان‏ سنجی ایده پیشنهادی خود را با تولید یک محصول اولیه (mvp) انجام می‌‏دهند.

در محور چهارم شرکت کنندگان می‌بایست داده‌های لحظه‌ای موجود در وب سایت‌ها مانند داده‌های بورسی یا داده‌های شبکه اجتماعی را تجمیع کرده سپس به ارائه پیشنهاد عملیاتی و امکان‏ سنجی آن با پیاده ‏سازی و ارائه یک محصول اولیه (mvp) بپردازند.

شرکت‌کنندگان در محورهای چهارگانه فوق می‏توانند از تمام فضای داده‏‌های باز و یا نیمه باز (اطلاعاتی که به شکل داده خام نیستند) که در وب‌گاه‌‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گرفته‌اند، استفاده کنند. داده هایی که می‌تواند در یکی از حوزه‌های اقتصادی (پولی و بانکی، بورس، بیمه)، طبیعت و محیط زیست، آموزش و تعلیم، جامعه و روابط افراد، صنعت، اطلاعات و ارتباطات، سلامت و درمان، اطلاعات مکان‌ها و آدرس‌ها،، فرهنگ، هنر و موسیقی، گردشگری و توریسم، مصرف انرژی، ترافیک و حمل‌و‌نقل، قانون و مقررات، کار و اشتغال، علوم و تکنولوژی،دولت و سیاست، معاملات تجاری،ساخت‌و‌ساز و مسکن، ورزش و … باشد.

حمایت ویژه از طرح‌های برگزیده رویداد

در این رویداد از طرح‌های ارایه شده در حوزه ارتباطی و پولی-بانکی که از ارزش کسب‌و‌کاری قابل قبول و ظرفیت مناسب برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشند و به طور جامع و کامل تبیین شوند، حمایت ویژه می‌شود.

طرح‌های حوزه ارتباطی به پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات و طرح‌های حوزه پولی و بانکی به محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی (سندباکس رگولاتوری بانک مرکزی) جهت دریافت این حمایت‌ها معرفی خواهند شد.

زمان مهم در برگزاری رویداد

برای ثبت نام و ارسال پیشنهاد در این رویداد تنها یک هفته (روز ۱۵ مرداد مرداد ۱۴۰۱) زمان باقیست. در فاصله بین ۱۷ تا ۲۵ مرداد ارزیابی و انتخاب لیست نهایی انجام خواهد شد. پس از آن در بازه زمانی اول تا ۱۰ مهر جلسات توجیهی برای شرکت کنندگان نهایی برگزار می‌شود. آموزش و منتورینگ تیم‌ها از تاریخ یکم تا ۲۰ شهریورماه خواهد بود. مهلت ارسال پیشنهاد نهایی ۲۰ مهر بوده و در نهایت کنفرانس چالش توسعه سرویس مبتنی بر داده باز در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

جوایز برندگان

در بخش تئوری برای برگزیدگان تیم‌های اول تا سوم به ترتیب مبالغ ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان و در بخش عملی برای رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب مبالغ ۷۵، ۵۰ و ۲۵ میلیون تومان جایزه درنظر گرفته شده است.

 

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاع از نحوه ارزیابی و جزئیات بیشتر در ارتباط با این رویداد و نیز ثبت نام در آن به وبگاه http://odc.itrc.ac.ir/ مراجعه کنند.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر