در حال خواندن
محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین: داتین با پروژه سپه توسعه همه‌جانبه داشت/ برای گرفتن پروژه‌های بزرگتر آماده‌ایم
0

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین: داتین با پروژه سپه توسعه همه‌جانبه داشت/ برای گرفتن پروژه‌های بزرگتر آماده‌ایم

نویسنده:  علی اصغر افتاده1401-03-13

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در نشستی با خبرنگاران که روز ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار شد، به بررسی پروژه‌های انجام‌شده این شرکت در سال ۱۴۰۰ پرداخت و برنامه‌های داتین برای سال پیش رو را تشریح کرد. مهم‌ترین پروژه این شرکت در سال ۱۴۰۰، ادغام پنج بانک، در سپه بود که نام داتین را به عنوان دومین پردازش‌کننده تراکنش‌های بانکی در اکوسیستم بانکی کشور مطرح کرد. او توسعه ویپاد به عنوان شعبه دیجیتال بانک پاسارگاد و فعالیت‌ در توسعه فراگیری مالی را از جمله استراتژی‌های این شرکت در سال جاری خواند و به سوالات خبرنگاران در این حوزه‌ها پاسخ داد.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین صحبت خود را در این نشست از پروژه سپه آغاز کرد. به تشریح فعالیت‌های انجام‌شده پرداخت و گفت: «پروژه سپه از یک مناقصه در سال ۱۳۹۶ شروع شد. در پایان این سال داتین به عنوان برنده مناقصه معرفی شد. در سال ۱۳۹۷ با بانک سپه مذاکرات مفصلی داشتیم و در انتهای همان سال، انعقاد قرارداد به نتیجه نهایی رسید و با شرکت امید سپه، قرارداد منعقد شد. در این قرارداد، بانک سپه، بهره‌بردار، رایانه خدمات امید سپه، مجری اختصاصی و داتین، تامین‌کننده محصول قلمداد می­شود. طبق این قرارداد، ارائه تمام محصولات داتین به این بانک از جمله وظایف ما بوده است. به این ترتیب، از ابتدای سال ۱۳۹۸، با درنظرگرفتن ۳۶ ماه، پروژه مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ داتین آغاز شد.»

طبق قرارداد بانک سپه و داتین، توافق بر این بوده که در دو فاز و در ۱۸ ماه اول، بهره‌برداری از سامانه داتین در سپه به انجام برسد؛ یعنی تحلیل شکاف، بومی‌سازی، استقرار، آموزش و… باید در این مرحله به نتیجه می‌رسید. در ۱۸ ماه دوم هم پشتیبانی و انتقال دانش به شرکت امید در نظر گرفته شد. طبق گزارشی که صداقت در این نشست ارائه داد، در تیرماه ۱۳۹۹، یعنی تنها ۱۴ ماه بعد از آغاز رسمی عملیات مهاجرت، داتین به مرحله بهره‌برداری پروژه در سپه رسید. در آن مقاطع، سامانه‌های منابع، اعتبارات، تسهیلات، سوئیچ، بانکداری مدرن، کارت و پرداخت به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از چند سامانه جانبی مثل ERP و مدیریت ریسک هم به بعد موکول شد.

در میانه انجام پروژه مهاجرت بانک سپه، بحث انحلال و ادغام پنج بانک در سپه مطرح شد که نژادصداقت درباره آن گفت: «در سال ۱۳۹۹ بحث ادغام بانک‌ها جدی شد. اردیبهشت ۱۴۰۰، برنامه مهاجرت مصوب شد. اولین مهاجرت از مرداد آغاز و تا بهمن ۱۴۰۰ انتقال داده‌های بانک انصار سابق در حوزه منابع هم انجام شد.»

ابعاد پروژه سپه به عنوان قدیمی‌ترین بانک ایرانی، یکی از موضوعاتی بود که نژادصداقت در این نشست به آن پرداخت. همه می‌دانیم که بانک سپه خیلی بزرگ است و بعد از ادغام بزرگتر هم شد. او با تاکید بر این موضوع گفت: «با توجه به قدمت بانک سپه، در ساختار و سازماندهی آن، مرزهای پررنگی بین واحدهای سازمانی وجود دارد. سازماندهی خود پروژه خیلی خاص و ویژه بود و به همین دلیل، یکی از اعضای محترم هیئت‌مدیره بانک از ابتدا تا انتها با جدیت و حضور مداوم، پروژه را مدیریت می‌کردند. بحث دیگر، همان‌طور که گفتم، پروژه ادغام بود که در میانه اجرای مهاجرت مطرح شد. تصمیم ما این بود که ابتدا خود پروژه سپه به پایان برسد و ادغام را دخیل نکنیم و بعد از آن، مباحث ادغام مطرح شد.»

مهاجرت داده‌‌های مربوط به منابع و مصارف بانک سپه به اتمام رسیده است

به گفته مدیرعامل داتین، مهاجرت داده‌‌های مربوط به منابع و مصارف بانک سپه به اتمام رسیده و در بانک‌های ادغامی نیز مهاجرت حوزه منابع انجام شده است. مهاجرت حوزه ارزی بانک سپه و بانک‌های ادغامی‌، و مهاجرت داده تسهیلات قبلی بانک‌های ادغامی موارد باقی مانده از پروژه است. در ابتدای امسال هم ماژول‌های اولیه ERP داتین در بانک سپه، مثل منابع انسانی (HRM)، راه‌اندازی شد.

پروژه‌ای با ابعاد سپه و پس از آن ادغام پنج بانک در آن، چالش‌های متعددی داشته که مدیرعامل داتین درباره آنها گفت: «قبل از بهره‌برداری از کربنکینگ داتین، در سپه ۸۳ سامانه فعال بود که این موضوع، شرایط جزیره‌ای خاص خود را ایجاد می‌کرد. برای مثال چند سیستم چک در بانک سپه وجود داشت. یا اطلاعات مشتریان، ناقص یا تکراری بود که نیاز به پالایش داشت. با این وجود همراهی و اراده بسیار بالای مدیران ارشد بانک با ما باعث شد تا این پروژه با وجود تمام سختی‌هایی که داشت به نتیجه برسد. در ادامه و برای مهاجرت بانک­های ادغامی هم با همکاری خوب بانک مرکزی در حوزه سامانه­های حاکمیتی، به نوعی عمل شد که کاربران بانک‌های ادغامی هم تغییر چندانی را حس نکردند، حتی نیازی به تعویض کارت­های بانکی نیز وجود نداشت.»

او درباره توسعه سرمایه‌های انسانی و فعالیت‌های داتین هم‌زمان با پروژه سپه گفت: «در زمان شروع پروژه سپه ما ۷۰۰ همکار داشتیم و حالا ۶۰۰ نفر به ما اضافه شده‌ است. همچنان در برخی از پروژه‌ها در حال افزایش توان و ظرفیت خود هستیم و می‌خواهیم فعالیت‌هایمان را توسعه دهیم. همچنین از لحاظ حجم تراکنش در اسفندماه، بانک سپه با توجه به پیش‌بینی ما رتبه سوم یا چهارم را در اختیار دارد، طوری که در سامانه بانکداری متمرکز بانک سپه یک میلیارد سند در اسفندماه ۱۴۰۰ صادر شد.»

نژادصداقت با تاکید بر اینکه حالا اشتیاق داتین برای گرفتن پروژه‌های بزرگتر بیشتر هم شده، گفت: «داتین سطحی را طی کرده و می‌خواهد به بانک‌های بالای هزار شعبه خدمت ارائه دهد. البته در حال حاضر داتین به بانکی با بیش از سه هزار و پانصد شعبه سرویس می‌دهد. علاوه بر بحث کربنکینگ با درنظرگرفتن سایر سامانه­هایی که در داتین توسعه داده شده مانند سوئیچ، کارت و سامانه‌های تحلیلی، سامانه‌های ERP و ریسک، می‌توانم بگویم این پکیج یکپارچه با این میزان تراکنش و تعداد شعب، توسط هیچ تولیدکننده‌ای در بازار ایران وجود ندارد.»

یکی از موضوعاتی که شاید برای خیلی از شرکت‌های بزرگ مطرح شود، حضور در ابعاد بین‌المللی و ارائه خدمات به شرکت‌های خارجی است. نژادصداقت درباره ارائه محصولات شرکت داتین در ابعاد بین‌المللی گفت: «در صنعت بانکی و شرکت‌های پرداخت، بانک­ها به پیمانکارانی نیاز دارند که بتوانند با آنها رابطه بلندمدت پایدار داشته و شریک استراتژیک آنها باشند. ما برای ورود به بازارهای بین­المللی تلاش­هایی کرده‌ایم اما مساله اصلی ما در بازار بین‌المللی، توانمندی و قابلیت ما نیست بلکه امید به روابط پایدار بلندمدت با یک شرکت ایرانی‌ است. ما در این سال‌ها تلاش‌هایی برای فعالیت بین‌المللی داشته‌ایم اما اعتماد به یک همکاری درازمدت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، مشکل اصلی ما بوده است. به عنوان یک شرکت ایرانی در تصورم نیست تا ۱۰ سال آینده بتوان کار جدی در این حوزه کرد. بنابراین ما حوزه‌های فعالیتی خود را در بازار ایران توسعه می‌دهیم.»

 

توسعه همه‌جانبه داتین با پروژه سپه

به باور نژادصداقت، آورده پروژه سپه و پس از آن ادغام برای داتین نخست این بوده که خود داتین را از هر جهت توسعه جدی داده است. دوم اینکه این شرکت، با بانکی با ابعاد پنج برابری مواجه شد و از عهده انجام آن برآمد. او معتقد است که یکی از دستاوردهای پروژه سپه، موفقیت‌هایی بود که در کشور به نتیجه رسید و این اسکیل‌آپ خیلی مطلوب و امیدوارکننده بود. در حال حاضر، همه می‌دانند که سرمایه‌های انسانی داتین و به طور کلی شرکت­های ایرانی می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

در توسعه فعالیت‌های داتین، نگاه این شرکت این است که به عنوان یک شرکت فناور به ارائه خدمات مستقیم به مردم ورود کند و در این زمینه، هدف‌گذاری کرده است. به گفته نژادصداقت، فلسفه وجودی ما توسعه فراگیری مالی بوده تا اقشار مختلف جامعه به حوزه‌های چهارگانه فراگیری مالی دسترسی داشته باشند، آن هم به دلیل حضور ما. ما با ویپاد می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و قشری از جامعه را با این کار هدف‌گذاری کرده‌ایم تا تسهیلات‌دهی، سرمایه­گذاری و خدمات بیمه را به آنها ارائه دهیم. پیش از راه‌اندازی ویپاد همواره داتین به عنوان شرکت سرویس‌دهنده به بانک‌ها شناخته می‌شد و اکنون با ویپاد در تلاشیم خود را در حوزه خدمت‌دادن به مشتری نهایی محک بزنیم. در این حوزه ما بیشتر به دنبال همان استراتژی خودمان، یعنی توسعه فراگیر ملی هستیم.

نژادصداقت مشتریان ویپاد را کسانی خواند که به شعب بانک پاسارگاد دسترسی ندارند. او گفت: «مشتریان بانک پاسارگاد در برخی مناطق، محدودیت فیزیکی دارند و به دلیل همین محدودیت نیز نمی‌توانند مشتری این بانک باشند. قطعا ارائه خدمات با شعبه است و ما برآنیم تا خدمات بدون شعبه، پس از آن تسهیلات‌دهی و ارائه سایر خدمات به این افراد را افزایش دهیم. ما ویپاد را در درون داتین و تحت عنوان ترابانک پاسارگاد می‌بینیم. حالا بیش از یک سال است که از راه‌اندازی جدی ویپاد می‌گذرد و امسال در حوزه بانکداری دیجیتال تصمیم گرفتیم، فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم. این را اضافه کنم که چنانچه تقاضایی از سمت سایر مشتریان و ارائه‌دهندگان نئوبانک وجود داشته باشد ما می‌توانیم کربنکینگ نئوبانک هم ارائه دهیم.»

 

توسعه بانکداری خرد و حضور ویپاد در بیش از ۹۰۰ روستای ایران

او تصریح کرد: «ویپاد را برای مشتریان جدید بانک پاسارگاد در نظر گرفته‌ایم و در این مسیر، بانکداری خرد و توسعه آن یکی از اهداف ما بوده است. هدف در گام اول محک‌زدن خودمان و ذائقه مشتری بود. در حال حاضر بانک پاسارگاد در حوزه بانکداری دیجیتالی با طرح پاد مسیری را دنبال می‌کند که طی آن افراد حقیقی را جذب کند. ما ماموریت داریم این مسیر را تحت برند پاسارگاد توسعه دهیم. در این مدت که حدود یک سال از فعالیت ویپاد می‌گذرد، از بیش از ۹۰۰ روستا مشتری و ۸۰ هزار نصب داشته‌ایم. ۵۰ هزار حساب هم در آن باز شده است. تاکنون ۱۵ هزار تسهیلات خرد داده‌ایم. همچنین سقف ارائه اعتبار در ویپاد در حال حاضر، سه میلیون تومان است و هر یک یا دو ماه این میزان را اضافه می‌کنیم.»

نژادصداقت در پاسخ به این سوال که آیا توسعه ویپاد، فعالیت موازی با سایر نئوبانک‌های موجود در بازار نیست، گفت: «معتقدم ما بازار بزرگی در این حوزه در کشور داریم. ما روی کسانی هدف‌گذاری کرده‌ایم که مشتری بانک پاسارگاد نبوده‌اند چون بانک پاسارگاد در محل زندگی آنها حضور نداشته است. برای ما هم همان‌طور که اشاره کردم، فراگیری مالی و تسهیلات‌دهی خرد مهم است.»

او درباره تضمین بازگشت وام‌هایی که ویپاد ارائه می‌دهد، گفت: «مخاطب ما کسانی هستند که در دهک‌های متوسط حضور دارند. کسانی که به گوشی تلفن همراه دسترسی دارند و می‌توانند بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت دیجیتالی انجام دهند. از سوی دیگر، برآورد ما این است که تسهیلات خرد در این سطح، درصد نکول بالایی نخواهد داشت. همچنین ما هر چقدر لایه­های پایین‌تر جامعه را در اعتبار و تسهیلات توانمند کنیم، شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت. در واقع برای ما توانمندسازی مشتری خرد به منظور خرید، از توانمندسازی تولیدکننده جذاب‌تر است. همان موضوعی که جزو اهداف فراگیری مالی است.»

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
علی اصغر افتاده

ارسال یک نظر