در حال خواندن
تعامل بازیگران در عرصه بوم ضروری است
0

تعامل بازیگران در عرصه بوم ضروری است

نویسنده:  عبداله افتاده1402-09-16

مصطفی طهماسبی مدیر عامل سنباد، مهدی ملکی مدیر عامل فینوتک و فرشاد صفری معاون کسب و کار فرابوم در پنلی در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، بر تعامل بازیگران در عرصه بوم تاکید کردند.

تعامل بازیگران در عرصه بوم ضروری است/انحصار گرایی؛ چالش بانکداری باز
در ابتدای این پنل که توسط سخنکده متن برگزار شد، فرشاد صفری معاون توسعه کسب و کار فرابوم درخصوص وضعیت فعلی بوم ها در کشور گفت: در سه بخش می توان وضعیت فعلی صنعت بوم های کسب و کار ترسیم کرد که نخستین بخش، استعداد و آمادگی مختلف بانک هاست؛ بعضی از بانک ها هنوز بعد از ۱۰ سال به مرحله ای نرسیده اند که بتوانند خدمات با کیفیت را بر اساس API ارائه کنند و بر خلاف اروپا که بر اساس PSD2 است و الزام در ارائه داده، بانک ها و عموما تامین کنندگان سرویس به صورت API هنوز در ابهامی در خصوص ارایه سرویس به سر می برند.

صفری بحث دوم را Consent framework (چارچوب توافق کاربر) دانست و اظهار داشت: چارچوب توافق کاربر مشخص و یکپارچه وجود ندارد و هر بانکی بر اساس مدل خود این موضوع را پیاده سازی کرده و باعث سردگمی کاربر و پیاده سازی های غیریونیفرمی در سوی پذیرنده شده است. همچنین روال آنبوردینگ و دسترسی به خدمت در هر بانکی متفاوت است که این موضوع موجب اصطکاک پذیرنده و بوم ها شده است.

معاون توسعه کسب و کار فرابوم نکته سوم را ایجاد دایرکتوری هایی از شرکت های معتبر برشمرد که به صورت لیست معتمد و سفید بوم ها بتوانند بدون طی کردن مراحل تکراری به آنها سرویس دهند.

نوآوری در فضای بسته ایجاد نمی شود

در ادامه این پنل مصطفی طهماسبی، مدیرعامل سنباد گفت: اگر ما بتوانیم چارچوب ها را در فضای نوآوری ایجاد کنیم ،هر بازیگر و فناور در فضای نوآوری می توانند فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر فضای فعالیت نوآوری باز باشد فعالان این عرصه از خام فروشی دست برمی دارند و به سمت ارایه محصول جدید حرکت می کنند.

طهماسبی بیان کرد: نوآوری در فضای بسته ایجاد نمی شود، ما باید محدودیت ها را برطرف کنیم، متاسفانه زمانی شاهد خروج نیروی متخصص از کشور بودیم و الان شاهد خروج شرکت هستیم.

این فعال عرصه بوم یادآور شد: ما فعالان عرصه بوم با یکدیگر چالشی نداریم، اگر می خواهیم این بازار بزرگ شود نیاز به تعامل داریم.

مدیرعامل سنباد بیان کرد: رگولاتور باید در حوزه بوم تعامل خود را با فعالان این حوزه بیشتر کند.

بانکداری سنتی محکوم به شکست است

مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک نیز در این نشست گفت: نگاه بانک ها به بانکداری سنتی محکوم به شکست است، وقتی از واژه بانکداری باز سخن به میان می آید یعنی عملیات بانکی خارج از بانک.

وی اشاره کرد: زمانی دریافت سرویس هایی که از طریق بوم ها ارائه می شد، آرزو بود اما الان سرویس هایی فراتر از آن در بازار وجود دارد و طبیعتا باید موضوعات فنی و کیفی و بازاری بهبود پیدا کند.

مدیرعامل فینوتک تاکید کرد: بحث انحصار گرایی یکی از مشکلات در حال حاضر فعالان عرصه بوم و بانکداری باز است.

بانکداری باز از نوآوری باز شکل می گیرد

در ادامه این پنل، صفری در تعریف واحدی از بانکداری باز گفت: بانکداری باز را اینگونه می توان انجام داد« بانکداری در جایی غیر از بانک» کانالی غیر کانال های مرسوم بانکی مثل شعبه، اینترنت بانک، موبایل بانک و….

وی ادامه داد: بانکداری باز از نوآوری باز شکل گرفته است و بانک ها با توجه به ساختاری که دارند عموما نوآوری را به صورت دستوری اجرا و توسعه داده اند اما می توان با نوآوری باز از ظرفیت بازیگر بیرونی بهره برد و چابک تر این موضوع را پیش برد. در نهایت این مهم منجر به خلق نوآوری خارج از سازمان شده است.

صفری تاکید کرد: بوم های کسب و کار نقش نمایندگی را برای پذیرنده ایفا می کنند و خدمتی که مشتری از بوم های می خواد دسترسی به عنوان سرویس است و پیچیدگی ارتباط پذیرنده با بانک را تسهیل و تسریع می کنند. همچنین تطبیق و نگاشت مجوز های دسترسی پذیرنده به نمایندگی از بانک نکته بعدی تجمیع و هماهنگی خدمات در یک نقطه بوم است که خدمات به صورت یونیفرم شده به پذیرنده ارایه می کنند.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر